Hoppa till innehåll

Straff I Sverige - För Lågt?


Gäst DarkLight
 Dela

Rekommendera inlägg

För höga, straffen hjälper bara kortsiktigt, inte långsiktigt som man måste tänka.

 

I över 10000 år har människan straffat varandra för olika "brott" och liknande, det borde ha gett någon effekt på samhället. Men icke, istället är kriminaliteten skyhög idag, det bevisar att systemet har ett problem, inga straff alls säger jag.

Hur ska inga straff alls förbättra det hela? :_

 

Tycker att straffen är för låga, särskilt med tanke på att våra fängelser är hotell. Och sen tycker jag att knark-relaterade brott inte ska straffas alls. Jag menar, det är ju sjukt att man kan få värre straff än en våldtäktsman om man röker marijuana. Fängelse ska vara till för att hålla "farliga" människor från samhället, inte straffa folk för att de vill ta en joint eller trippa på svamp. Fast det här kanske passar mer i "Cannabis"-tråden.

 

Att sätta knarkare i fängelse är ju också slöseri på skattepengar eftersom de också ska ha mat och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst DarkLight

Ja, min tråd är godkänd.

 

Jag tror nog aldrig det kommer ändras med straffen i Sverige. För mord blir det 5-10 år och för våldtäkt 2-5 år och för rån 1-3 år.

 

Finns fler som jag kan ta upp, men dessa kom jag på just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag tycker är egentligen att fängelsena idag är som dagis. Ett fängelse ska förknippas med fängelsehålor, kedjor, Alcatraz och sånt. Fängelser ska vara ökända, inte en stuga där man får kakor för att trösta sig, efter att man gjort nåt dumt. Samtidigt om det hade varit på en ö mitt i Östersjön, så hade ju staten sparat en del pengar.

Hemskare fängelser, och mer prioritering på de värsta brotten, istället för att ägna uppmärksamhet åt folk som röker olagliga droger.

 

Fängelse(för mördare/våldtäktsmän osv):

2 mål mat om dan, bestående av vatten och bröd.

Arbete klockan 6-15, styrketräning 15.30-20.00, läggdags.

Det enda man ska kunna göra är att läsa Bibeln(på rasten).

Sen ut i fält med dom.

 

Då skulle jag iaf vara laglydig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig är fängelsen ingen bra lösning. Men det är ett problem utan lösning. Fängelsen är frihetsberövade och enligt mig alltså omänskliga men vad ska man göra med mördare osv.

 

Tycker fängelsen endast borde vara avsedda för våldsmän, dvs mördare, misshandlare, våldtäcktsmän, rånare som använder våld med mera.

 

Bedragare, tjuvar (utan våld), knarklangare och andra som inte använder våld borde aldrig få fängelse, de är inte farliga för samhället fysiskt. De är farliga på andra sätt och bör få andra straff såsom böter men inte fängelse eftersom fängelsen håller människorna fysiskt borta från samhället alltså borde det endast vara för våldsmän.

 

För att sammanfatta, mer straff för våldsmän, mindre straff för de som inte använder våld när de bryter mot lagen, alla måste hålla med om att våld är de absolut värsta brotten. En dag kanske vi kommer på något nytt system istället för fängelse, kanske vård som verkligen fungerar och gör personen "normal". Brottslingar är människor också och många lagar borde inte vara lagar och en del brott borde inte gillas som brott.

Så man skall alltså få lura av gamla tanter alla deras pengar, bryta sig in i folks hus och förstöra/ta deras saker, man skall få sabotera, spionera, lura, bedra, förfalska, fuska och begå en rad andra brott utan betydande/något straff? Våld är inte det enda sättet att förstöra någons liv på.

 

Att bara fängsla våldsbrottslingar skulle inte fungera. Dels för att alla brottslingar kan vara potentiella våldsbrottslingar. Bara för att du helst inte använder våld som inbrottstjuv, så betyder inte det att du skulle kunna klippa till någon som kommer på dig. "Gentlemannatjuven" finns i princip inte. Alla brottslingar kan ta till våld, och bör straffas.

 

Om vi plötsligt slutade fängsla folk som inte använder våld när de begår brott så skulle den typen av brott öka lavinartat.

 

Då tycker jag det är dags för oss att sätta hela folket i fängelse, VARENDA person i Sverige kan vara potentiella våldsbrottslingar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Tortera fångarna i några månader, och sen släpp ut dom. Om dom inte ändrar sig efter det, så borde det vara livstid

Haha, javisst. Vi totalt skiter i varenda mänsklig rätt och förvandlar vårt land till ett Nordkorea 2. Bra idé!

 

Gissar på att du är P10-12?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tortera fångarna i några månader, och sen släpp ut dom. Om dom inte ändrar sig efter det, så borde det vara livstid

 

tortyr hör inte hemma i ett civiliserat land.

 

Men det gör mord? Och våldtäkt? Tydligen.

 

Btw kör du motard? Eller gillar du bara SuperMotard? O.o

Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...