Hoppa till innehåll

Kan Man Få Böta För Sånt?


Gäst iNexcusablee

Rekommendera inlägg

Gäst Taeckie

Jag har en skoldator med ett eget konto och ett adminkonto på. Utan behörighet till adminkontot kan jag inte ens installera en trådlös nätverksanslutning. <_<

Men jag kan ändra lösenordet till adminkontot via cmd. Risken är att de satt in ett chip som låser allting i datorn för mig, vad händer då om ja nu kommit in på kontot? Går det att göra något åt det?

och om jag ändrar lösenordet och det på kontot, kan det tänkas att jag skulle kunna få böta för något sånt?

 

Jag börjar bli irriterad på att inte kunna göra ngt med den och jag ska ändå sluta den skolan snart så då lämnar jag in datorn, alltså gör det inget om de kommer på mig och tar den ifrån mig.

 

hjälp tack? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Rent teoretiskt sett; Ja, du kan bli bötfälld om du skulle ta och logga in på datorn och ändra diverse eftersom du inte äger den. Nu är det dock ingen ovanlighet att skolelever inte precis följer dem och definitivt inte om du sitter med en bärbar. Kan du komma förbi - gör det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite kluven...

Har du skrivit på ett kontrakt där det står att du inte får ändra något så kan du ju bli bötfälld. Men annars så är jag inte helt säker.

Hade jag fått låna bärbar dator på gymnasiet så hade jag ju lugnt moddat sönder Windows. Det gjorde vi med dom stationära som vi hade på lektionerna. Fast dessa var ju i stort sett våra under skoltiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan knappast bli bötfälld, det var flera personer i min gymnasieklass som både installerade femtioelva spel på sin dator som man inte fick och de fick bara datorn borttagen i en vecka + tvång att ta bort spelen.

Ett par bytte operativsystem till linux eftersom deras datorer gick så långsamt och teknikerna tyckte det var helt okej.

 

Så länge du inte spärrar bios eller något sådant så kan du nog pilla på lösenordet och så, bara teknikerna kan nolla din dator när de får tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Taeckie

Okej, jag har försökt med Cain, går inte att använda. Det som sker är att det kommer upp en ruta där det står "Corrupt installation detected"

Har även försökt med åtskilliga kommandon i cmd, händer alltid samma sak. "Systemfel 5 har uppstått. Åtkomst nekad"

Har även försökt ändra mig själv till administratör. Då kommer det upp en ruta där det står "Minst ett fel uppstod när ändringar i gruppmedlemskap för användare jeol93 skulle sparas" och sedan ytterligare en ruta där det står "Följande fel uppstod vid försök att spara egenskaper för användaren jeol93: Åtkomst nekad"

Har även försökt med .bat fil genom anteckningar. Via cmd har jag skrivit Regedit. Därifrån har jag gått genom Local machine-software-microsoft-windows-currentversion-run. Högerklickat på Run - New -> Stringvalue.

Även det går inte.

Såhär ser det ut...

post-83195-1263330587_thumb.jpg

Jag vet inte alls vad som går att göra, någon som vet nåt?

 

Och ja, jag har skrivit på ett kontrakt, men på det stod det inget om vad som gällde och inte gällde om man bortser från stötande material och fildelning.

Redigerat av Taeckie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om de har gjort det så är det antagligen inte meningen att du ska vara administratör.

 

Prova att byta ut filen H:\WINDOWS\system32\logon.scr mot cmd.exe, och döp om cmd.exe till logon.scr

Detta ska göra så att cmd kommer upp när datorn startas, innan man kommit in på en användare. Sedan är du alltså typ superadmin och kan göra vadsomhelst därifrån. Se till att backupa logon.scr och ha koll på hur du återställer den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Taeckie

Om de har gjort det så är det antagligen inte meningen att du ska vara administratör.

 

Prova att byta ut filen H:\WINDOWS\system32\logon.scr mot cmd.exe, och döp om cmd.exe till logon.scr

Detta ska göra så att cmd kommer upp när datorn startas, innan man kommit in på en användare. Sedan är du alltså typ superadmin och kan göra vadsomhelst därifrån. Se till att backupa logon.scr och ha koll på hur du återställer den.

 

Jag har gjort mycket med datorn, men det mesta är hjälp från folk som är otroligt mycket bättre än mig. Jag kan inte göra sånt. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kan ändra i system32 tror jag i vilket fall min metod kommer funka. Aldrig provat den själv men logon.scr är tydligen filen som kör när man loggar in på datorn, och får att få igång cmd innan man är inloggad kan man göra på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...