Hoppa till innehåll

Problem Med Farsan...


fimpen
 Dela

Rekommendera inlägg

Det beror på vad man menar med "hantera". Smådricka borde man kunna utan större bekymmer. Det verkar som om de flesta ändå dricker någon gång. Det skulle då betyda att alkoholist föder alkoholist (utan undantag?), vilket enligt min uppfattning inte verkar sant.

Jag försöker få honom att förstå att ingen kan kontrollera ett beroende, och att det är idiotiskt att tro att han skulle klara av det. Tvivlar inte på att han kan dricka mindre mängder då och då, men att som person med alkoholism i släkten ens utsätta sig för risken är heldumt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag försöker få honom att förstå att ingen kan kontrollera ett beroende, och att det är idiotiskt att tro att han skulle klara av det. Tvivlar inte på att han kan dricka mindre mängder då och då, men att som person med alkoholism i släkten ens utsätta sig för risken är heldumt.

Det låter bättre formulerat än:

 

Du kommer bli en alkis och supa skallen av dig, precis som din farsa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Tolin: Jo men jag menar inte att jag kan hantera ett beroende, enda jag menar är att jag är inte beroende just nu, och kan hantera det men man vet alldrig hur det blir i framtiden, han är ju nt nån särskild förebild iaf så jag tror inte det kommer hända eftersom jag alltid tänker på honom om jag dricker nånting och att jag inte ska bli sån.

 

Nu menar jag värkligen inte att jag brukar dricka utan det har väl hänt nån gång men...

 

Tjena, har ett litet problem.

Det e såhär att min farsa har under ett längre tag tagit medicinen antabus som är mot alkoholmissbruk. Han har ibland supit så han hamnar på akuten. Nu värkar det som att han inte har tagit det här och det är precis som vissa andra perioder så har han ju såklart börjat dricka igen, han vär rätt full igår, då jag även såg en spritflaska (Whiskey tror jag) vid hans säng. Idag har han bara druckit en öl, och det gör inte mig något men om min morsa får reda på det så kommer jag ju inte få träffa han alls förens han är nykter då vi vet hur han får problem.

 

Jag vill ju träffa han, första veckan på en månad och så ska han börja dricka igen... Sen bor det en kompis här också för att hans farsa hade druckit så han blev aggressiv..

 

Nu är frågan. Ska jag säga till min morsa att jag har sett han full och hans sprit vid sängen? Eller ska jag låta det vara och se hur det blir om han missbrukar det igen?

 

EDIT: Mest chill skulle ju va om man höll käft (Om han lyckas inte missbruka det) och kanske man får lite. :D

full på en onsdag är inget gott tecken. Även om det gäller någon shot så är alkohol inget man dricker till vardagen.

 

Nej men han har eget företag, han bestämmer själv om han ska jobba eller inte, för det mesta måste han men annars kan han bara ta in någon ersättare, så han kan egenteligen supa när han vill. Men jag ska se hur det blir, hittar jag nånting igen lr märker att han är full så säger jag till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tror inte det kommer hända eftersom jag alltid tänker på honom om jag dricker nånting och att jag inte ska bli sån.

Uye, det hjälper inte. Blir du fast i beroendet hjälper det knappast om du tänker "Nej, jag ska sluta, jag ska inte bli som min pappa". Hur många rökare tänker inte "Nej jag borde sluta, man kan ju få cancer, kol, nedsatt lugnfunktion, förkortad levnadstid, äldre hy och dåliga tänder" och sedan dröjer nästa cigg med 10 minuter innan händerna börjar skaka och de mår så dåligt att de måste gå ut och röka. Är du fast så är du fast - Och när du har alkoholism i generna innebär det att du i princip löper 80% större risk att fastna i alkoholmissbruk, så jag skulle verkligen rekommendera att inte överhuvudtaget dricka. Börja röka för all del, men drick inte :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men just nu är det inte så att jag är beroende och som det är nu så har det ju inte blivit så, kan hända att jag kan bli beroende någon gång men jag kommer aldrig vara någon som dricker varje dag (Vilket han gjorde för nått år sen) och ligger hemma själv i sängen och dricker och mår dåligt. Ska man dricka ska det vara på en fest! Så då har jag ju ingen anledning till att bli beroende just nu. :) Eftersom han är vuxen kan han bara gå på systemet och köpa när som helst, men så funkar det ju inte för mig.

Det där beror från person till person också om de klarar att hålla sig ifrån det tillräckligt mycket att den inte blir beroende.

 

Men men Tolin skit i det nu. ;) Tråden handlar om min farsa och inte mig.

I vilket fall så känns det som att tråden spårar ur.. :/ Vilket nästan alltid händer mina trådar...

Redigerat av fimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det betyder mer att hans släkt skulle vara känsligare mot alkohol, inte att varje person med hans pappas gener "super skallen av sig":

Nej, bara de som är dumma nog att tro att de "kan hantera det".

 

Sällan jag ser att du postar såna idiotiska inlägg :(

 

Jag tycker att du ska berätta för mamma det löser sig nog snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det betyder mer att hans släkt skulle vara känsligare mot alkohol, inte att varje person med hans pappas gener "super skallen av sig":

Nej, bara de som är dumma nog att tro att de "kan hantera det".

 

Sällan jag ser att du postar såna idiotiska inlägg :(

 

Jag tycker att du ska berätta för mamma det löser sig nog snart.

 

Jag tycker att du borde hålla käften.

 

Ett beroende kan fixas, bara man har viljan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt innan- har han viljan till att sluta så är det inte speciellt svårt. Det finns ju också AA-möten som han kan gå på.

Konfrontera honom och säg att du har anmält honom till ett AA-möte, går han inte så kan du ta till jobbiga metoder, kan krävas starkt psyke från din sida för att klara det, och det är att helt enkelt låta honom må skit för det han gjort, börja klaga och sura på honom, säga att dina kompisar har slutat att vara med dig pga. att deras föräldrar inte vill att hans alkoholism ska smittas på deras barn and so on. Avsluta allt tjat på honom med att du verkligen vill att han ska göra ett försök att sluta och att du kommer stötta honom. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst Swedishmoose

Säg till din mamma att han missbrukar igen! Jag är 99% säker på att du kommer träffa/bo hos honom igen! Och som någon annan skrev han kanske får en anledning till att sluta dricka då!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...