Hoppa till innehåll

"lärling"


elin1101
 Dela

Rekommendera inlägg

Hejsan.

 

Jag skulle vilja lära mig att skapa hemsidor.

 

Jag är nollställd och kan absolut ingenting om någonting (Ha-Ha) men vill verkligen lära mig och jag går ut till detta på 100%

Det enda jag kan är i principip grunderna i Html, dvs, <b > <i > osv, de allra enklaste xD

 

En av de viktigaste sakerna är förstås designen/layouten, utan den så blir det lite svårt att skapa en hemsida, så det kanske är något man borde lära sig först? eller?

Vad är smartast på den nivå jag ligger på att börja med?

php, C++, html, ngt annat?.

 

Jag undrar även om det i första hand finns några bra hemsidor där man kan lära sig detta, som är ganska "simpla" i förklaringarna nu i början iallfall :)

 

Något speciellt man borde tänka på osv?

 

Tack

 

/Elin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska se om jag kan skriva upp en ordning som kan vara bra att lära sig på.

 

1. Lär dig det viktigaste inom html.

2. Börja läsa om css. Det kanske inte känns så viktigt till en början då man tycker att allt redan finns i html. Men ett basiskt förstående för css är en bra början.

3. Lär dig vad skillnaden är mellan html och xhtml. Ett basiskt förstående räcker.

4. Läs på lite om javascript. Samma sak här. Lite basiskt kunnande räcker. (Jag själv har inte brytt mig så mycket om javascript. Men ska försöka banka in lite någon gång)

5. Finslipa lite på kunskaperna om xhtml och css. Försök gå över till att endast använda xhtml och css istället för html.

6. Börja läs om php.

7. Det kan vara bra att ta en paus från php och förbättra sina kunskaper i lite allt möjligt.

Lite mer förståelse för standarder och varför dom ska användas kan vara bra.

En bra sida att läsa på är "http://kaxigt.com/webguider-3/".

 

 

W3Shools är en väldigt bra sida där det står mycket.

Redigerat av ELF
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Css är svårt

Det tyckte jag med när jag började läsa om css. Men det är bara att läsa på så kommer det at gå bättre och bättre.

 

Jo jag får hoppas på det.

Förstår dock ganska bra men svårt att komma ihåg...

 

För övrigt.

den html som finns på "http://kaxigt.com/webguider-3/" är väll inte allt man bör kunna , eller? xD

Känns som jag har ganska bra koll på htmlen som står där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...