Hoppa till innehåll

Hot Om Skolmassaker På Kth


Baranoi
 Dela

Rekommendera inlägg

Nyligen har, som många kanske hört, någon hotat med att utföra en skolmassaker nu på måndagen på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hotet kom på lördagen tror jag, anonymt på 4chan. Kortfattat så häktades en misstänkt igår, poliser bevaka skolan idag, och inget hände. (Läs mer på till exempel Aftonbladet eller DN om ni inte har hängt med i svängarna.)

 

Nu till diskussionen: tyckte ni att polisen agerade rätt? Kunde de gjort något bättre? Vidare, tycker ni att sånt här ska vara straffbart, om det visar sig att det bara var ett ogenomtänkt skämt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Man kan ju inte ge mildare straff bara för att det var ett skämt :|

 

I så fall skulle ju varenda en som planerar att mörda någon och åker fast kunna hävda att han bara skämtade.

 

"Nej, jag hade inte alls tänkt genomföra en terrorist-attack mot tunnelbanan, jag bara skämtade!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför i hela friden skulle det vara straffbart? Det kunde varit en historia, en lek, ett rollspel eller vad som helst. Ska jag bli tagen av polisen bara för att jag säger att jag tillexempel ska lägga en bomb någonstans? ...Oj, då. Jag tror folk är lite väl paranoida, vi är människor inte dödsmaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är självklart att du ska åka fast om du hotar med att bomba någonting.

 

Gällande skolmassakern, jag tror straffet bestäms lite efter hur seriöst det var. Har han till exempel en sportskyttepistol hemma som han skrev att han skulle använda kan det nog förvärra. Jag tycker att det ska straffas hur som. Är det bara ett skämt ska personen minst få punga ut med pengarna som kalaset med polisbevakning och sånt kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, man måste ju tänka på att poliserna ska få nått att göra på arbetstid, men... ahahaha obvious troll is obvious. kan man inte stava till "snabbt" så börjar man ju undra. XD

 

nä men seriöst, så tydligt att det var ett skämt, att gå efter 4chan är som att tro att aftonbladet är källkritiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men frågan är snarare om man ska riskera att strunta i det och därmed riskera att få en hel storm med skit över sig (skiten kommer troligtvis också träffa fläkten). Jag menar, en del av de som faktiskt har gjort såna här saker har skrivit om det på internet innan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är ju att man inte riktigt skall skämta om sådana här saker. Just av anledningen att det kan finnas någon som tar det på allvar och ringer polisen.

 

Läste en historia någonstans om en kille som skulle träffa sin flickvän. När de pratade i telefon så sa han (på skämt) "Ring polisen om jag inte är där klockan XX". Sedan så somnade killen framför tvn och missade träffen med sin flickvän, som inte hade uppfattat skämtet. Hon ringde polisen som sparkade in dörren till hans lägenhet och hittade honom sovandes på soffan.

 

Visserligen inte lika allvarligt, men ni fattar. Skämtar man om sådana här saker så får man leva med att någon tar det på allvar. Då får man också ta sitt straff. Särskilt om det gäller skol-massakrer där gärningsmän faktiskt har skrivit om det på internet innan, som nämnts tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker personen ska få minst REJÄLT med böter.

 

Varför i hela friden skulle det vara straffbart? Det kunde varit en historia, en lek, ett rollspel eller vad som helst. Ska jag bli tagen av polisen bara för att jag säger att jag tillexempel ska lägga en bomb någonstans? ...Oj, då. Jag tror folk är lite väl paranoida, vi är människor inte dödsmaskiner.

Det är väl klart att man ska straffas för det. Det är fan skillnad på om du säger att du ska lägga en bomb någonstans och att du ringer upp någon och säger att du ska lägga en bomb i deras hus.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Böter? Herregud, stort straff borde vänta den personen, man kan inte ta sådanna hot hur enkelt som helst om man tänker på övriga massaker runt om i världen. Sen hade jag vart rätt besviken på polisen om dem inte hade fått tag på honom, eftersom om polisen och skivbolag har rätt och spåra folk som laddar ned olagligt så ska dem fan spärra in folk och böta folk som hotar människors liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...