Hoppa till innehåll

Köpa Bärbar


Bldo
 Dela

Rekommendera inlägg

Ok, då ska jag vara besvärlig och ställa ytterligare en fråga (a). Jag kan spara 800 kronor om jag köper samma dator med lite mindre hårddiskutrymme och istället för AMD Turion RM-76 så har den processorn AMD Athlon QL-66 med 0,1 GHz mindre klocktal. Vill jag lägga 800 kronor extra för Turion-processorn? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är svårt att bara kolla på siffrorna i det fallet. Turion är egentligen samma som Athlon, men eftersom den är mer "optimerad" för bärbara datorer är den oftast lite mer energisnål fast något långsammare. I slutändan blir de nog likvärdiga, men det är inget jag kan säga säkert, det får du ta på ngt annat forum mer inriktat på datordelar isf, som sweclockers. :P Sen är 100 MHz inte så jättemkt, då måste man testa och dona och räkna med mikrosekunders skillnad i beräkningshastighet.

 

Men som du själv sagt att du inte ska spela så lär det inte spela så stor roll för dig, så du kan välja den billigare. MEN kolla om de båda är tvåkärniga, jag har AMD Turion RM-75 som är tvåkärnig. Om två processorer har samma hastighet, men den ena är tvåkärnig och den andra bara har en kärna så är den tvåkärniga med 99% säkerhet MYCKET bättre. Så kolla på det och satsa på den tvåkärniga om det är så att AMD Athlon QL-66 är enkärnig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, då ska jag vara besvärlig och ställa ytterligare en fråga (a). Jag kan spara 800 kronor om jag köper samma dator med lite mindre hårddiskutrymme och istället för AMD Turion RM-76 så har den processorn AMD Athlon QL-66 med 0,1 GHz mindre klocktal. Vill jag lägga 800 kronor extra för Turion-processorn? :P

Du kommer knappast kunna klocka tillräckligt med en bärbar dator för att du ska känna någon skillnad i prestanda.

Den kommer dock sluka med ström och bli varmare.

 

Råder dig inte att överklocka ifall du bara ska klocka 100 MHz. Blir det ostabilt och du förlorar möjligheten att starta datorn kommer du få tufft att reseta BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...