Hoppa till innehåll

Hammer-on Och Pull-off

Rekommendera inlägg

Behöver hjälp med hammer ons och pull offs, har försökt nu i två timmar utan någon direkt succé, såg en video på youtube om hur man gör, (ska spela sweet home alabama akustisk), och så visade han att man skulle spela A0 hammer on, D0 hammer on och pulloff, D0 hammer on och pulloff, fast även tack vare detta så får jag inte till det.

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Behöver hjälp med hammer ons och pull offs, har försökt nu i två timmar utan någon direkt succé, såg en video på youtube om hur man gör, (ska spela sweet home alabama akustisk), och så visade han att man skulle spela A0 hammer on, D0 hammer on och pulloff, D0 hammer on och pulloff, fast även tack vare detta så får jag inte till det.

Någon som har något tips?

Ah.

Det är sjukt svårt, Har övar rätt länge och får till det ibland.

Kan dock inte pull-off men hammer-on kan jag nu.

Du ska bara slå på strängen riktigt snabbt och först ta första tonen och sedan snabbt som fan slå till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsten att spela gitarr (eller bas) är att spela så avslappnat och mjukt som möjligt.

Tänk det mer som att fingrarna glider över strängarna, du måste alltså hela tiden ligga ett steg före i tankarna så att rörelserna blir bestämda.

...pedagogiskt värre.

Men för att ge ett mer konkret tips; öva på en del i taget. Alltså lär dig hammer-ons först och när det sitter någorlunda kan du ta det väldigt korta steget till en pull-off.

Det tar ett tag att få det snyggt, men det är så det fungerar med instrument. Jobbar man ordentligt blir det bra till slut.

Kämpa på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsten att spela gitarr (eller bas) är att spela så avslappnat och mjukt som möjligt.

Tänk det mer som att fingrarna glider över strängarna, du måste alltså hela tiden ligga ett steg före i tankarna så att rörelserna blir bestämda.

...pedagogiskt värre.

Men för att ge ett mer konkret tips; öva på en del i taget. Alltså lär dig hammer-ons först och när det sitter någorlunda kan du ta det väldigt korta steget till en pull-off.

Det tar ett tag att få det snyggt, men det är så det fungerar med instrument. Jobbar man ordentligt blir det bra till slut.

Kämpa på.

Ja, men man kan ju inte vara som spaghetti i fingrarna när man gör hammer-ons.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

jo men alltså hur ska det låta? är det som att jag bara gör en hammer-on och släpper snabbt sen? eller är det som att jag gör en ny ton och spelar på strängen uppe vid ackordet?

Pull off är att du du redan spelar på 2 toner och slår 1 sträng och släpper båda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...