Gäst pong218 Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 (redigerat) <? $connect=mysql_connect("host","anv ","pass"); if (!$connect) { die('Kunde inte ansluta: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("Databas"); if(!isset($cmd)) { $result = mysql_query("select * from Test order by ID"); $antal_poster=mysql_num_rows($result); if($antal_poster==0){ echo "Ingen text i databasen!"; } while($r=mysql_fetch_array($result)) { $text=$r["Text"]; $id=$r["ID"]; } osv. oviktigt så ser min kod ut, jag har en tabell fylld med en massa rader och jag vill att ett speciellt fällt från varje rad läggs in i en egen variabel så jag kan lägga ut dem på olika platser på min hemsida. Hur gör jag det? $text=$r["Text"]; Går det att använda en where direkt vid inlägget på variabeln när man tilldelar den sitt värde? ex:$text=$r["Text" WHERE ID=$id]; såklart får jag använda en for loop för att få in alla. men går det? att använda WHERE på det sättet? "Text" är ju ett fält i tabellen. Om du kan hjälpa posta helst hela inkl. for loopen eller om du kör med en array funkar lika bra. Förenkling: ID Text Extra 1 Hej 1 maj 2 [email protected] 7 maj 3 070-xxx 27 maj Jag vill att Text från ID 1 ska in i en varibel + Extra på ID 1 i en annan sedan Text från ID 2 in i en egen variabel/array sedan extra i en annan Sen Text från ID 3 in i en egen variabel/array och extra in i en egen. Redigerat 2 Maj 2010 av pong218 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst pong218 Skrivet 3 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 3 Maj 2010 Nu fixat då jag efter flera timmar fick ett svar på ett annat forum. För er som undrar hur jag gjorde det: <? $connect=mysql_connect("host","anv ","pass"); if (!$connect) { die('Kunde inte ansluta: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("Databas"); if(!isset($cmd)) { $result = mysql_query("select * from Test order by ID"); $antal_poster=mysql_num_rows($result); if($antal_poster==0){ echo "Ingen text i databasen!"; } while($r=mysql_fetch_array($result)) { $text=$r["Text"]; $id=$r["ID"]; } while($r=mysql_fetch_array($result)) { $id=$r["ID"]; $text[] = $r[1]; $extra[] = $r[1]; } echo" $text[0] <- där kan du se min text! ,första posten så klart sedan $text[1] fär nästa osv."; osv...... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.