MrJesper Skrivet 27 November 2010 Rapport Skrivet 27 November 2010 (redigerat) Hej! Jag har lite problem med att jag vill köpa en dator, helst stationär. Det ska vara en mediadator som ska klara av Adobe program som Photoshop, Flash, After effects osv. Det är väl det jag vill ha den till, absolut ska jag kunna vara på Internet utan problem. Och så ett vanligt problem kanske, Mac eller Pc? Spelar ingen roll för mig. Vad är skillnaden? Edit: Den får inte vara för dyr. Vad ska man ha för "minsta processorn"? Är dessa datorer okej? Det är väl samma på dem första två, fast olika processorer... men men. HP Pavilion P6550SC HP Pavilion P6563SC Apple Mac Mini Redigerat 27 November 2010 av MrJesper Citera
CeZ Skrivet 27 November 2010 Rapport Skrivet 27 November 2010 Av dom 3 så är HP Pavilion P6563SC bäst (och duger bra till dina behov), den andra lite billigare HP'n har mycket sämre processor och macen är mycket sämre än den bättre HP'n. Ska du inte spela på den? Citera
MrJesper Skrivet 27 November 2010 Författare Rapport Skrivet 27 November 2010 (redigerat) Av dom 3 så är HP Pavilion P6563SC bäst (och duger bra till dina behov), den andra lite billigare HP'n har mycket sämre processor och macen är mycket sämre än den bättre HP'n. Ska du inte spela på den? Alltså, nej, jag har inget behov till det. Alltså möjligtvis kanske Icy tower eller nåt sånt men alltså inte nåt större spel exempilvis Call Of Duty eller World of Worldcraft eller liknande. Den ska vara till surfning, redigerning, uppladdning av exempilvis bilder (på Picasaweb) och film (på Youtube) och filmtittning. Duger den dyrare/Bättre HP:n till allt detta? Och en till fråga, jag har ju hört att Macitosh ska vara bättre till redigerning. Är detta sant? Kan ju inte tycka det eftersom att alla program som egentligen används finns till både PC och mac. Då menar jag tillexemel Photoshop. Off Topic: Märkte att det blev många Alltså i början ;: Edit: Märkte nu att du säger att den billigare HP:n har en bättre Processor, vad är det som gör den billigare? Redigerat 27 November 2010 av MrJesper Citera
CeZ Skrivet 27 November 2010 Rapport Skrivet 27 November 2010 (redigerat) Den lite dyrare HP'n kommer funka väldigt bra. Vad det gäller macintosh så skulle jag inte ta det i alla fall, som sagt så finns det minst lika bra grejer till PC och du förlorar väldigt mycket prestanda på att köpa mac. Edit: Märkte nu att du säger att den billigare HP:n har en bättre Processor, vad är det som gör den billigare?Nej, den dyrare har mycket bättre processor. Redigerat 27 November 2010 av Collez Citera
MrJesper Skrivet 27 November 2010 Författare Rapport Skrivet 27 November 2010 Den lite dyrare HP'n kommer funka väldigt bra. Vad det gäller macintosh så skulle jag inte ta det i alla fall, som sagt så finns det minst lika bra grejer till PC och du förlorar väldigt mycket prestanda på att köpa mac. Edit: Märkte nu att du säger att den billigare HP:n har en bättre Processor, vad är det som gör den billigare?Nej, den dyrare har mycket bättre processor. Tack för svaren Collez, kanske tar och löper en sådan efter Jul. Citera
CeZ Skrivet 27 November 2010 Rapport Skrivet 27 November 2010 Tänk också på att ifall du skulle bygga en dator själv utifrån komponenter skulle du få ännu mer prestanda för pengarna. Fast om du inte kan montera datorn själv och/eller fixa operativssystem så sparar du kanske inte så jättemycket på det här. Citera
MrJesper Skrivet 28 November 2010 Författare Rapport Skrivet 28 November 2010 Tänk också på att ifall du skulle bygga en dator själv utifrån komponenter skulle du få ännu mer prestanda för pengarna. Fast om du inte kan montera datorn själv och/eller fixa operativssystem så sparar du kanske inte så jättemycket på det här.Nej, om jag hade kunnat bygga ihop den själv hade jag gjort det. Men tyvärr, jag är för okunnig. Och det vore ju tråkigt om HP gick i konkurs ;:! Citera
majskolv Skrivet 28 November 2010 Rapport Skrivet 28 November 2010 Tänk också på att ifall du skulle bygga en dator själv utifrån komponenter skulle du få ännu mer prestanda för pengarna. Fast om du inte kan montera datorn själv och/eller fixa operativssystem så sparar du kanske inte så jättemycket på det här.Nej, om jag hade kunnat bygga ihop den själv hade jag gjort det. Men tyvärr, jag är för okunnig. Och det vore ju tråkigt om HP gick i konkurs ;: ! det vore jättekul faktiskt OnT: i3 kommer ju vara aktuell länger än PD, så jag tycker att du ska satsa på den dyrare Citera
Ryssfemma Skrivet 29 November 2010 Rapport Skrivet 29 November 2010 Tänk också på att ifall du skulle bygga en dator själv utifrån komponenter skulle du få ännu mer prestanda för pengarna. Fast om du inte kan montera datorn själv och/eller fixa operativssystem så sparar du kanske inte så jättemycket på det här.Nej, om jag hade kunnat bygga ihop den själv hade jag gjort det. Men tyvärr, jag är för okunnig. Och det vore ju tråkigt om HP gick i konkurs ;:! Du kan ju iofs välja delar på inet och så bygger dem ihop den för 700kr, garanti ingår i priset osv. Jag lovar dig att du får mycket mera för pengarna på det här sättet än att du betalar 40% av priset för att HP märket ska sitta på datorn. Företag som HP brukar även begränsa möjligheterna att uppgradera. Med en hel del spärrar, samt nerbantade komponenter så som moderkort med låga förväntningar på BIOS uppdateringar, samt svaga nättagregat för framtida uppgraderingar som kan kräva mer ström. Btw, moderkortet har bara plats för 2 stickor ramminnen så plocka istället in 2x2 GB. Glömde ändra det innan jag sparade kudvagnen. Citera
majskolv Skrivet 29 November 2010 Rapport Skrivet 29 November 2010 Tänk också på att ifall du skulle bygga en dator själv utifrån komponenter skulle du få ännu mer prestanda för pengarna. Fast om du inte kan montera datorn själv och/eller fixa operativssystem så sparar du kanske inte så jättemycket på det här.Nej, om jag hade kunnat bygga ihop den själv hade jag gjort det. Men tyvärr, jag är för okunnig. Och det vore ju tråkigt om HP gick i konkurs ;: ! Du kan ju iofs välja delar på inet och så bygger dem ihop den för 700kr, garanti ingår i priset osv. Jag lovar dig att du får mycket mera för pengarna på det här sättet än att du betalar 40% av priset för att HP märket ska sitta på datorn. Företag som HP brukar även begränsa möjligheterna att uppgradera. Med en hel del spärrar, samt nerbantade komponenter så som moderkort med låga förväntningar på BIOS uppdateringar, samt svaga nättagregat för framtida uppgraderingar som kan kräva mer ström. Btw, moderkortet har bara plats för 2 stickor ramminnen så plocka istället in 2x2 GB. Glömde ändra det innan jag sparade kudvagnen. eller 2*4GB Citera
majskolv Skrivet 29 November 2010 Rapport Skrivet 29 November 2010 Vad ska han med 8GB ram till? billigt, billigt Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.