Hoppa till innehåll

Mobil Batteri


Laserturken
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag hittade ingen kategori med mobil på så jag postar det här:

 

1. Jag har hört att man ska ladda mobilen för 24 timmar för första gången. Anledning varför?

 

2. Om jag har laddat mobilen innan är det försent att ladda den 24 timmar?

 

3. Ska man göra det på Xperia Mini pro x10?

 

Skriv om du inte fattar någon av dessa frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr var man tvungen att göra det för att batterierna skulle uppnå sin maximala kapacitet genom att låta det bara ladda i en hel dag för att batterierna hade något slags minne över hur mycket den kunde laddas och man förstörde batteriet om man inte gjorde detta.

 

Om du hade haft något med ett äldre batteri och inte låtit den ladda klart så har du förstört batteriet.

 

Nuförtiden används batterier av litium i mobiler/datorer/mp3spelare osv. så egentligen så är det en gammal kvarleva som inte spelar så stor roll egentligen. Inte heller tar det skada för att du småladdar batteriet då och då, förr var man tvungen att ladda ur batterier helt innan man laddade dem för att de skulle må bra.

 

Din mobil mår bra, litium batterier är standard hos bra företag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr var man tvungen att göra det för att batterierna skulle uppnå sin maximala kapacitet genom att låta det bara ladda i en hel dag för att batterierna hade något slags minne över hur mycket den kunde laddas och man förstörde batteriet om man inte gjorde detta.

 

Om du hade haft något med ett äldre batteri och inte låtit den ladda klart så har du förstört batteriet.

 

Nuförtiden används batterier av litium i mobiler/datorer/mp3spelare osv. så egentligen så är det en gammal kvarleva som inte spelar så stor roll egentligen. Inte heller tar det skada för att du småladdar batteriet då och då, förr var man tvungen att ladda ur batterier helt innan man laddade dem för att de skulle må bra.

 

Din mobil mår bra, litium batterier är standard hos bra företag.

Om jag inte minns det helt fel läste jag i manualen då jag fick en ny mobil, att man skulle ladda den länge första gången. (köpt 2006). Men jag vet inte om det ändrats eller så. Men efter en snabb sökning så såg jag på wiki att litiumbatterier är ett engångsbatteri, så stämmer det du säger verkligen? (Eller så är det sv wiki som inte stämmer, kan ju vara så också)

 

Edit - efter lite mer kollande så verkar det vara så att de flesta använder litiumjonbatterier nu i mobiler osv.

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr var man tvungen att göra det för att batterierna skulle uppnå sin maximala kapacitet genom att låta det bara ladda i en hel dag för att batterierna hade något slags minne över hur mycket den kunde laddas och man förstörde batteriet om man inte gjorde detta.

 

Om du hade haft något med ett äldre batteri och inte låtit den ladda klart så har du förstört batteriet.

 

Nuförtiden används batterier av litium i mobiler/datorer/mp3spelare osv. så egentligen så är det en gammal kvarleva som inte spelar så stor roll egentligen. Inte heller tar det skada för att du småladdar batteriet då och då, förr var man tvungen att ladda ur batterier helt innan man laddade dem för att de skulle må bra.

 

Din mobil mår bra, litium batterier är standard hos bra företag.

 

Om jag inte minns det helt fel läste jag i manualen då jag fick en ny mobil, att man skulle ladda den länge första gången. (köpt 2006). Men jag vet inte om det ändrats eller så. Men efter en snabb sökning så såg jag på wiki att litiumbatterier är ett engångsbatteri, så stämmer det du säger verkligen? (Eller så är det sv wiki som inte stämmer, kan ju vara så också)

 

Edit - efter lite mer kollande så verkar det vara så att de flesta använder litiumjonbatterier nu i mobiler osv.

 

Nu menade jag naturligtvis inte vanliga litium batterier, utan litium-jon-batterier. ;]

För övrigt så står det fortfarande i många manualer som trycks än idag att man ska låta batteriet ladda länge innan användning eftersom en del folk fortfarande tror att det behövs och ingen orkar bry sig om att rätta till det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Så den mobilen jag använder alltså Xperia mini pro x10 behöver man inte ladda 24 timmar? Annars kommer jag dra ut sladden och sitta med mobilen dygnet runt :'))
Du måste ju ladda mobilen innan ändå så inte telefonen dör när du är ute eller ngt... du får det att låta som om batteriet håller i en månad eller något, ha tålamod, jösses.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

För övrigt så står det fortfarande i många manualer som trycks än idag att man ska låta batteriet ladda länge innan användning eftersom en del folk fortfarande tror att det behövs och ingen orkar bry sig om att rätta till det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...