MrFr3drik Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 (redigerat) Hej Nu har man plockat ihop en dator. Men jag är inte så värst bra på det här med hårdvara så ni kan väll kolla in det jag valt ut och kommentera. Jag vet inte om delarna e kompatibla med varandra men vad jag vet så ska de vara det. Jag vill även hålla mig under 10.000kr. (Ska ha en ny skärm också...) Ni kan skriva om ni tycker att jag ska byta ut något... Här kommer delarna: Chassi: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x USB, 1x Audio Nätagregat: Corsair TX 650W PSU, ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Fläkt Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870, 2,93GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed RAM x2: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9, nbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156, ATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, GbLAN, 4phase power, SATA 6Gb/s, USB 3.0 Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA, CI-Express 2.0, "OC Version", GDDR5, 2xDVI, native-minHDMI, Windforce, 715MHz DVD Läsare: Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S, DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black Hårddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, 64MB Cache, Dual Processor, 7200RPM OS: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit Swe. Komplett, Endast användas i PC prod. Delarna finns på komplett.se. Btw min gamla dator hade jag tänkt och sälja fö att få in lite pengar. Det är en "HP Pavilion dv7-1275eo". Vad är den värd?? Redigerat 25 December 2010 av MrFr3drik Citera
CeZ Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 (redigerat) Först och främst tycker jag du testar lägga ihop allt på inet istället och kolla priskillnaden, gratis frakt där dessutom. För det andra skulle jag tagit ett modulärt nätagg i din prisklass, chassit har inga hål för att köra kablar etc bakom så det blir nog ganska rörigt annars med ett så starkt nätagg. Av egna erfarenheter måste jag också säga att en utblås-fläkt till Cooler Master 430 är ett måste, så ska du ha det chassit får du slänga in en fläkt till. ;) Annars så såg allt ut att fungera, kollade inte jättenoga. Redigerat 25 December 2010 av Collez Citera
Ryssfemma Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 Chassit är ett mATX och moderkortet är ett ATX. Med den budgeten du har tycker jag du ska sätta mer krut i chassit, särskilt när du tänker satsa på grafikkort från Nvidia som värmeutvecklar hyffsat, luftflöde är ett måste! Citera
MrFr3drik Skrivet 25 December 2010 Författare Rapport Skrivet 25 December 2010 (redigerat) Jag kollade vad det skulle kosta och det blev lite billigare. Jag bytte även nätagg till ett modulärt. Jag funderade även på en annan fläkt till processorn men ska man då ha kylpasta och grejer. Eller det kanske inte är nödvändigt med en annan fläkt... Om man ska ha en till fläkt var ska den sitta då och pin?? Chassit är ett mATX och moderkortet är ett ATX.Jag trodde att ATX passade i midi tower... Och det står att det passar både ATX och mATX. Men ska nog kolla efter ett lite större chassi när jag har lite pengar kvar till godo. Redigerat 25 December 2010 av MrFr3drik Citera
Ryssfemma Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 Såg inte att den nämnde mATX + ATX, ursäkta för felet.. Men annars har chassit inte så bra luftflöde för komponenterna du tänker fixa. Citera
MrFr3drik Skrivet 25 December 2010 Författare Rapport Skrivet 25 December 2010 Har koillat på det här chassit och det ser väldigt bra ut https://www.inet.se/artikel/6900627/antec-twelve-hundred Citera
A16 Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 RAM minnet hade kunnat vara bättre i den prisklassen, annars verkar den bra. Citera
MrFr3drik Skrivet 25 December 2010 Författare Rapport Skrivet 25 December 2010 Ändrade lite och har pratat men några kompisar och kom fram till något bra: http://www.inet.se/kundvagn/visa/61240 Citera
KalphiteQ Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 Misstänker att du mestadels ska spela och då rekommenderar jag istället detta som faktiskt har 50% bättre prestanda fast för en mindre peng. Då har jag dock valt AMD samt ett Fractal design nätagg och 4GB minne. http://www.inet.se/kundvagn/visa/61658 Citera
CeZ Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 (redigerat) särskilt när dutänker satsa på grafikkort från Nvidia som värmeutvecklar hyffsat, luftflöde är ett måste!http://data.fuskbugg.se/dipdip/__asfasf.PNGNvidia är inte varmare än amd, bara för att GTX 480 var maxpressat. Dessutom är GTX 460 FTW överklockat så jag skulle säga tvärtom rent spontant. OnT: Har hört att vissa säger att fläktarna är högljudda på CM Scout, du kanske vill kolla upp en fläktkontroller ifall du är kräsen ;) Redigerat 25 December 2010 av Collez Citera
KalphiteQ Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 särskilt när dutänker satsa på grafikkort från Nvidia som värmeutvecklar hyffsat, luftflöde är ett måste!http://data.fuskbugg.se/dipdip/__asfasf.PNGNvidia är inte varmare än amd, bara för att GTX 480 var maxpressat. Dessutom är GTX 460 FTW överklockat så jag skulle säga tvärtom rent spontant. OnT: Har hört att vissa säger att fläktarna är högljudda på CM Scout, du kanske vill kolla upp en fläktkontroller ifall du är kräsen ;) Fast temperatur och värmeutveckling är lite olika saker. Ett Nvidiakort är kanske svalare ibland men det utvecklar dock mer värme då de drar mer ström. Fast du kan inte försöka skydda Nvidias GTX480 då det är en av de mest oeffektivaste och varmaste grafikkretsarna på länge. Citera
CeZ Skrivet 25 December 2010 Rapport Skrivet 25 December 2010 Fast temperatur och värmeutveckling är lite olika saker. Ett Nvidiakort är kanske svalare ibland men det utvecklar dock mer värme då de drar mer ström. Fast du kan inte försöka skydda Nvidias GTX480 då det är en av de mest oeffektivaste och varmaste grafikkretsarna på länge.Aha, failed to see that. Har jag inte gjort heller, den är riktigt ineffektiv. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.