Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Hej

Nu har man plockat ihop en dator. Men jag är inte så värst bra på det här med hårdvara så ni kan väll kolla in det jag valt ut och kommentera. Jag vet inte om delarna e kompatibla med varandra men vad jag vet så ska de vara det. Jag vill även hålla mig under 10.000kr. (Ska ha en ny skärm också...) Ni kan skriva om ni tycker att jag ska byta ut något...

Här kommer delarna:

Chassi:

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x USB, 1x Audio

Nätagregat:

Corsair TX 650W PSU, ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Fläkt

Processor:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870, 2,93GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

RAM x2:

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9, nbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V

Moderkort:

Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156, ATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, GbLAN, 4phase power, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Grafikkort:

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA, CI-Express 2.0, "OC Version", GDDR5, 2xDVI, native-minHDMI, Windforce, 715MHz

DVD Läsare:

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S, DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

Hårddisk:

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, 64MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit Swe. Komplett, Endast användas i PC prod.

Delarna finns på komplett.se.

Btw min gamla dator hade jag tänkt och sälja fö att få in lite pengar. Det är en "HP Pavilion dv7-1275eo". Vad är den värd??

Redigerat av MrFr3drik
Skrivet (redigerat)

Först och främst tycker jag du testar lägga ihop allt på inet istället och kolla priskillnaden, gratis frakt där dessutom.

För det andra skulle jag tagit ett modulärt nätagg i din prisklass, chassit har inga hål för att köra kablar etc bakom så det blir nog ganska rörigt annars med ett så starkt nätagg.

Av egna erfarenheter måste jag också säga att en utblås-fläkt till Cooler Master 430 är ett måste, så ska du ha det chassit får du slänga in en fläkt till. ;)

Annars så såg allt ut att fungera, kollade inte jättenoga.

Redigerat av Collez
Skrivet

Chassit är ett mATX och moderkortet är ett ATX.

Med den budgeten du har tycker jag du ska sätta mer krut i chassit, särskilt när du

tänker satsa på grafikkort från Nvidia som värmeutvecklar hyffsat, luftflöde är ett måste!

Skrivet (redigerat)

Jag kollade vad det skulle kosta och det blev lite billigare.

Jag bytte även nätagg till ett modulärt.

Jag funderade även på en annan fläkt till processorn men ska man då ha kylpasta och grejer. Eller det kanske inte är nödvändigt med en annan fläkt...

Om man ska ha en till fläkt var ska den sitta då och pin??

Chassit är ett mATX och moderkortet är ett ATX.

Jag trodde att ATX passade i midi tower... Och det står att det passar både ATX och mATX. Men ska nog kolla efter ett lite större chassi när jag har lite pengar kvar till godo. Redigerat av MrFr3drik
Skrivet (redigerat)

särskilt när du

tänker satsa på grafikkort från Nvidia som värmeutvecklar hyffsat, luftflöde är ett måste!

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__asfasf.PNG

Nvidia är inte varmare än amd, bara för att GTX 480 var maxpressat. Dessutom är GTX 460 FTW överklockat så jag skulle säga tvärtom rent spontant.

OnT: Har hört att vissa säger att fläktarna är högljudda på CM Scout, du kanske vill kolla upp en fläktkontroller ifall du är kräsen ;)

Redigerat av Collez
Skrivet

särskilt när du

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__asfasf.PNG

Nvidia är inte varmare än amd, bara för att GTX 480 var maxpressat. Dessutom är GTX 460 FTW överklockat så jag skulle säga tvärtom rent spontant.

OnT: Har hört att vissa säger att fläktarna är högljudda på CM Scout, du kanske vill kolla upp en fläktkontroller ifall du är kräsen ;)

Fast temperatur och värmeutveckling är lite olika saker. Ett Nvidiakort är kanske svalare ibland men det utvecklar dock mer värme då de drar mer ström. Fast du kan inte försöka skydda Nvidias GTX480 då det är en av de mest oeffektivaste och varmaste grafikkretsarna på länge.

Skrivet

Fast temperatur och värmeutveckling är lite olika saker. Ett Nvidiakort är kanske svalare ibland men det utvecklar dock mer värme då de drar mer ström. Fast du kan inte försöka skydda Nvidias GTX480 då det är en av de mest oeffektivaste och varmaste grafikkretsarna på länge.

Aha, failed to see that. Har jag inte gjort heller, den är riktigt ineffektiv.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...