Hoppa till innehåll

Datorn Fryser Sig, Överhettning(?)


Xagez
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 29
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

När skiten ändå krånglar kan jag lika gärna köpa ett nytt, skulle vara nice med ett nytt grafikkort endå.. någon som kan välja ut ett grafikkort som faktiskt passar i datorn, som är relativt prisvärt.

 

Grafikkortet ska i alla fall klara samma saker som kortet jag har nu gör och att det inte ska kosta en förmögenhet, skulle gärna komma gilla att komma undan så billigt så möjligt..

 

Moderkotet är ett Asus M2N68-LA som det inte verkar finnas någon information om alls (bild) , grafikkortet som sitter i nu är som sagt ett NVIDIA GeForce 9800 GT.

Redigerat av Xagez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena, jag har haft min stationära dator i 1-2 år nu och igår började den krångla som in i helvete, jag satt och körde Garry's Mod och hela skärmen blir svart och jag kunde inte göra ett skit, jag kunde inte tabba ner eller stänga ner processen, datorn var helt fryst. Jag kunde däremot fortsätta prata på Skype fast allt hade hängt sig, startade om datorn och när jag startade Gmod igen hände samma sak, jag sket i spelet och spelade lite SA:MP och sedan gick jag och la mig, inga problem med det.

 

Idag dåra satt jag mig vid datorn vid runt nio, körde Minecraft tills den var runt ett och då hörde man bara ett pooof och allt ljud hängde sig inklusive bilden, väntade jag ett tag kunde jag röra lite på musen men sedan var det igång igen. Startade om datorn och fortsatte köra Minecraft, tyckte det var lite konstigt men tänkte inte mer på det tills det hände en gång till en halvtimme senare, nu började jag undra så jag drog ur datorn och blåste ur skiten på damm, satte igång den igen när jag var klar och satt mig vid Minecraft återligen, efter ett tag händer samma sak IGEN. För att ni ska förstå hur det är filmade jag skiten, varsågod

 

 

Jag startade om datorn igen, satte igång speedfan och kollade temperaturen 77C, och det här är i idle, när jag spelar går den upp till runt 84, jag drog igång fläktarna till hundra procent och fick ner temperaturen från 77 till 63 och då krashade det igen, nu blev jag förbannad och sket i datorhelvetet och kopplade in min bärbara dator istället.

 

Allt annat (enligt speedfan) ligger på <40 grader, grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 9800 GT och datorn i fråga är en HP Pavilion Elite M9462.

 

Så nu undrar jag om det här tyder på överhettning eller något helt annat, vad jag ska göra för att få ner temperaturen till en mer.. normal nivå, annan trevlig information välkomnas med.

antinget är det datorn som e helt slut , eller så e det grafik kortet , jag tror mest på grafik kortet ! ;(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läs gärna hela tråden innan du svarar, tack. Ursäkta för röran på texten, skriver på mobilen och är lite svårt att dela in texten i stycken. Trodde jag skrev prisklassen i mitt förra inlägg, men runt 1500 kan jag pröjsa för ett grafikkort, har lite ont om pengar för tillfället, men det kan jag hosta upp i alla fall. Det där kortet som du skrev om, passar det i min dator? Och om det nu gör det hur ser man att det faktiskt passar? Är pinsamt dålig på hårdvara, inte min starkaste sida precis..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns egentligen bara 3 saker som avgör ifall ett grafikkort passar eller inte.

 

1. Fysiska storleken (5770 är ett litet kort så inga problem där)

 

2. Kontakten (egentligen inget man behöver tänka på i dagens läge eftersom alla använder pci-express. Finns dock olika versioner 1.1, 2.0, 2.1, 3.0 men alla är bakåtkompatiabla och skillnaden är väldigt liten.)

 

3. Strömkontakter (tror ett 5770 drar mindre ström så inget att tänka på där heller)

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu känner jag mig lite smartare i alla fall, tack!

Har ett par till frågor som jag skulle uppskatta om någon skulle kunna svara på.

 

Inet rekommenderar en nätdelsstyrka på 450W om man ska ha ett 5770, drar de bara riktigt höga gränser eller drar det grafikkortet mycket mer ström än mitt nuvarande som rekommenderar 400W?

Jag tittade på nätaggregatet och hittade två olika siffror, vad är vad?

http://i56.tinypic.com/34nftad.jpg

 

Och sist men inte minst, vad är skillnaden på..

http://www.inet.se/artikel/5408674/gigabyt...deon-hd5770-1gb

och

http://www.inet.se/artikel/5408946/gigabyt...on-hd5770sl-1gb

Den som är 100 kronor dyrare, är den bättre på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu känner jag mig lite smartare i alla fall, tack!

Har ett par till frågor som jag skulle uppskatta om någon skulle kunna svara på.

 

Inet rekommenderar en nätdelsstyrka på 450W om man ska ha ett 5770, drar de bara riktigt höga gränser eller drar det grafikkortet mycket mer ström än mitt nuvarande som rekommenderar 400W?

Jag tittade på nätaggregatet och hittade två olika siffror, vad är vad?

http://i56.tinypic.com/34nftad.jpg

 

Och sist men inte minst, vad är skillnaden på..

http://www.inet.se/artikel/5408674/gigabyt...deon-hd5770-1gb

och

http://www.inet.se/artikel/5408946/gigabyt...on-hd5770sl-1gb

Den som är 100 kronor dyrare, är den bättre på något sätt?

Jag tror nog att den där nätdelen klarar av att driva ett 5770. Ett 5770 drar typ 120W peak om jag inte missminner mig.

Angående din nätdel så klarar den av att ge 460W antagligen i peak så kanske 400W på riktigt. 385W är för 12V linan, alltså för grafikkortet och processorn som går på 12V, även där så är det nog i peak så låt säga 340W vid kontinuerlig drift. Beror mest på ifall du har en PCI-E 6pin kontakt som ett 5770 kräver. Det går nog att köra ett 5770 via en 2 molex -> 6pin så det ska nog inte vara några bekymmer.

 

Skillnaden på det dyrare är att det är helt passivt. Det har alltså ingen fläkt och gör därefter inga ljud. Om du värdesätter en tyst dator så kan det vara ett alternativ, då tillsammans med en ny processorkylare då stockkylningen ofta låter väldigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man ser ofta höga rekommenderade siffror, antagligen för att slippa folk som kommer och klagar på att deras nätagg inte pallar det. Ditt nätagg visar att den totalt kan pumpa ut 460 watt varav 385 watt på 12-volts linorna (det som grafikkort använder).

 

Så det borde gå bra enligt mig. Har kört ett lite strömhungrigare kort (GTS 250) på 360 watt nätagg så ser inte varför det här skulle vara ett problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kör nog på ett 5770 då, men funderar fortfarande mellan ett passivt kyld eller med fläkt.. vad är bäst om man vill ha kortet kallt? Jag bryr mig inte så värst hur mycket datorn låter (med måtta..) så är den enda skillnaden med det passiva kortet att det låter mindre men blir däremot varmare är det ju mycket bättre med fläkten, eller?

Om du nu skulle välja mellan de två korten, vilket skulle du ta?

Redigerat av Xagez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste från recensionen:

 

"Körde på XFX ATI Radeon HD5770 XXX 1GB innan och konstigt nog är detta passiva kortet mycket kallare."

 

Stog också en annan viktig sak:

 

"Tänk bara på att ha gott om utrymme i chassit också. Mycke större kort än man tror. Själv fick jag precis in de (Ca 5mm från hårddisk kabinettet) och jag har ett Lian-Li midtower."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...