Hoppa till innehåll

Ihopplockad Dator


MrJesper

Rekommendera inlägg

post-72832-1293491517_thumb.png

 

1. Kommer den att funka? (Om inte vad?)

2. Kommer den att kunna surfa på Internet med utan problem? (Om inte, vad ska jag byta ut?)

3. Kommer den kunna spela upp Film? (Om inte, vad ska jag byta ut?)

4. Kommer den klara av Adobe Photoshop CS5 och Adobe Flash CS5? (Om inte, vad ska jag byta ut?)

5. Kommer den att kunna ha exterm hårddisk, usbläsare, usb laddare, mikrofon, webbkamera, bildskärm, mus och tangentbord samtidigt? (Om inte, vad ska jag byta ut?)

6. Finns det någonting jag kan byta ut för ca 100kr som gör den ganska mycket bättre? (Om inte skriv nej).

 

//En lite smått okunnig PC-byggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

1. Du har verkligen valt allting fel.

2. Den kommer inte ens gå att starta

 

Du har valt en AMD processor för en gammal Intel socket, du förstår verkligen inte hur man bygger en dator. Sådana proportioner mellan processorn och grafikkortet gör också att grafikkortet flaskar något enormt.

Råder dig till att skaffa operativsystem på annat håll, jag kan lägga ihop en rätt skaplig dator till dig för 5,5k

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Du har verkligen valt allting fel.

2. Den kommer inte ens gå att starta

 

Du har valt en AMD processor för en gammal Intel socket, du förstår verkligen inte hur man bygger en dator. Sådana proportioner mellan processorn och grafikkortet gör också att grafikkortet flaskar något enormt.

Råder dig till att skaffa operativsystem på annat håll, jag kan lägga ihop en rätt skaplig dator till dig för 5,5k

Haha, jag överskattade visst mig själv som vanligt då. Tur att jag kollade här först! Men lärdom grundar sig på misslyckande så det gör mig inget.

 

Men om du orkar så får du gärna lägga ihop ett paket till mig för ca 5500kr som du sa/skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite tips bara:

 

Din valda processor är en AMD, därför behöver moderkortet också vara gjort för AMD, det du visade var gjort för intel. Ganska svårt att missa med tanke på att du måste välja antingen Intel eller AMD för att få fram moderkorten ;)

 

Sen så är 3.5" standardstorleken för stationära datorers hårddiskar, 2.5" är för laptops (eller SSD's).

 

Och till sist, köp inte rasurbo chassin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din valda processor är en AMD, därför behöver moderkortet också vara gjort för AMD, det du visade var gjort för intel. Ganska svårt att missa med tanke på att du måste välja antingen Intel eller AMD för att få fram moderkorten ;)

Okej, hade ingen aning om att dem var tvungen matcha varandra, men man lär så länge man inte är död som jag ska börja säga när jag blir runt 30år.

Och till sist, köp inte rasurbo chassin.

Det visste jag däremot inte ett skit om. Vad är det som är skillnaden på olika chassin? Jag tänkte ju mest bara att den är billig, för jag bryr mig inte om utseendet bara den är hyfsat stilren.
Sådär, allting fungerar ihop, bara att du skaffar operativsystem på eget sätt. http://www.inet.se/kundvagn/visa/68347
Hoppas denna Quoten funkar, Jo, måste man ha det där chassit duger inte denna eller denna eller åtminstone denna? Gillar inte utseendet på den du valde... Men tack! Jo, en sak till. Är det nödvändigt att ha en hårddisk på 1TB? Räcker det inte med 320gb eller 500gb. Jag har trots allt en extren hårddisk på 3TB.

 

Gjorde ett försök att sätta ihop en ny något billigare varient (dyrare pga operativsystem). http://www.inet.se/kundvagn/visa/68905

 

Såg att det blev fel med inlägget och quotearna, men jaja...

Vilken dator från exempelvis Dell, HP och Asus kan denna jämföras med?

Redigerat av MrJesper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan så klart ta vilket chassi du vill, det är bara så att rasurbo är ett värdelöst märke (Gäller även ace, håll dig borta från deras nätaggregat och chassin!) så det känns bättre att lägga på några kronor och få något från tillexempel Cooler Master som är väldigt mycket bättre.

 

Du tar en så stor hårddisk som du behöver, har du så mycket externt så kan du spara och ta en mindre ja. :)

 

Har ingen koll på vilken dator från ett märke den kan jämföras med, men antagligen en med liknande komponenter. Tänk på att förutom pengar du känar när du bygger själv får du också mycket bättre kvalite eftersom varje märke gör det dom gör bäst (eller väldigt bra i alla fall.)

 

 

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan så klart ta vilket chassi du vill, det är bara så att rasurbo är ett värdelöst märke (Gäller även ace, håll dig borta från deras nätaggregat och chassin!) så det känns bättre att lägga på några kronor och få något från tillexempel Cooler Master som är väldigt mycket bättre.

 

Du tar en så stor hårddisk som du behöver, har du så mycket externt så kan du spara och ta en mindre ja. :)

 

Har ingen koll på vilken dator från ett märke den kan jämföras med, men antagligen en med liknande komponenter. Tänk på att förutom pengar du känar när du bygger själv får du också mycket bättre kvalite eftersom varje märke gör det dom gör bäst (eller väldigt bra i alla fall.)

Går den att jämföra med Inet Taurus freQuent Gamer GTS450? Redigerat av MrJesper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur viktigt är grafikkort? Vad är skillnaderna på ett dyrt ett och ett billigt ett?

 

Bara som ett exempel, hade ett spel här, där står det:

 

Grafik 128mb grafikkort med stöd för pixel shader 2.0

 

Är det inte överdrivet med ett grafikkort för 1,6k? Räcker inte det här?

Redigerat av MrJesper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grafikkort tillsammans med processorn är dom två viktigaste faktorerna när det gäller spelprestanda, så ja det är viktigt.

 

Hur dyrt kort du behöver beror helt på vad du ska spela.

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...