Hoppa till innehåll

Formatera?


Kevve

Rekommendera inlägg

Nu sitter jag på min nya dator (sparade min gamla HDD) och konstigt nog så ville inte datorn låta mig formatera, antar att det är för att cdn jag brände till går att skriva över, men det står CD-R och inte CD-RW på den lilla skivikonen om jag kollar på Datorn.

 

Så jag sitter med mitt gamla operativsystem med nya komponenter, och jag vet inte om jag vågar göra det mera eftersom jag inte har en aning om vad som kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och konstigt nog så ville inte datorn låta mig formatera, antar att det är för att cdn jag brände till går att skriva över

Vart fastnade du? Du kan formatera med med vilken skiva som helst egentligen, så länge den rymmer systemet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och konstigt nog så ville inte datorn låta mig formatera, antar att det är för att cdn jag brände till går att skriva över

Vart fastnade du? Du kan formatera med med vilken skiva som helst egentligen, så länge den rymmer systemet.

 

Jag trycker F11 för boot inställningar och så väljer jag CD-ROM eller vad det nu står och trycker enter. Efter det så står det CD-ROM Boot... 30 och så räknar den ner till typ 25 och sen står det Boot ready. Efter det så startas windows som vanligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket operativssystem installerar du? Alla jag installerat med har det stått "Press any key to boot from cd" och så hamnar man i installationen när man tryckt.

Windows 7.

 

Uhh, det är likadant efter jag har tryckt på att jag vill starta med CD som det alltid är när jag startar datorn vanligt. Det kommer upp svart bakgrund och sen en liten vit text där det står något om cd rom och sen startas windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och konstigt nog så ville inte datorn låta mig formatera, antar att det är för att cdn jag brände till går att skriva över

Vart fastnade du? Du kan formatera med med vilken skiva som helst egentligen, så länge den rymmer systemet.

 

Jag trycker F11 för boot inställningar och så väljer jag CD-ROM eller vad det nu står och trycker enter. Efter det så står det CD-ROM Boot... 30 och så räknar den ner till typ 25 och sen står det Boot ready. Efter det så startas windows som vanligt.

 

Bootprioriteringen sparas inte när du lägger markeringen på CD-ROM och trycker Enter.

Efter det måste du spara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och konstigt nog så ville inte datorn låta mig formatera, antar att det är för att cdn jag brände till går att skriva över

Vart fastnade du? Du kan formatera med med vilken skiva som helst egentligen, så länge den rymmer systemet.

Jag trycker F11 för boot inställningar och så väljer jag CD-ROM eller vad det nu står och trycker enter. Efter det så står det CD-ROM Boot... 30 och så räknar den ner till typ 25 och sen står det Boot ready. Efter det så startas windows som vanligt.

 

Bootprioriteringen sparas inte när du lägger markeringen på CD-ROM och trycker Enter.

Efter det måste du spara.

 

Jag trycker på F11 eftersom det står boot options. Efter att jag tryckt på enter på cd rom så bootas ju datorn. hur ska jag spara?

 

[Edit] Jag testade nu att gå in som vanligt i bios och ändra boot till CD. Den var redan längst upp och det fanns inga fler inställningar jag kunde välja. Sparade och avslutade, och den bootar fortfarande inte. Jag kan se OSet om jag kollar på datorn här. Finns ingenting annat på skivan.

 

Grejen är att jag har hört att man inte kan boota ifrån CD-RW skivor, och jag är inte säkert på vad min skiva är.

Redigerat av Kevve
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Felet du gör är att du inte trycker ned en tangent när den räknar ner ifrån 30 -> 0 när den säger "CD-ROM Boot...". Annars måste det vara fel på skivan. Beställ en ny skiva / eller om du laddar ner en skiva ifrån internet se till att det är en skivavbildning(.img eller .iso) och att din bränningsmjukvara har stöd för att bränna skivavbildningsfiler till en skiva.

 

Kom ihåg att säkerhetskopiera alla dina filer innan formateringen, eftersom inget kommer att finnas kvar efter formateringen.

 

OBS! När du ska formatera är det viktigt att du INTE väljer "Snabb formatering", eftersom då kontrollerar den inte efter fel på formateringen.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OBS! När du ska formatera är det viktigt att du INTE väljer "Snabb formatering", eftersom då kontrollerar den inte efter fel på formateringen.

Jaha, är det det som är nackdelen.. Alltid undrat.

 

Kan säga att jag aldrig någonsin haft problem med snabb formatering dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ens snabbformatering alternativet ens kvar på Windows 7 och Vista? För Windows 7 går det ju i alla fall sjukt fort

att formatera, samma med Vista fast lite segare.

 

Snabbformatering körde jag på med XP versionen hela tiden, ska inte vara något fel med det.

Windows påstår ju sig göra något hela tiden, t.ex när man ska reparera något men egentligen

är det bara strunt ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...