Kevve Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 (redigerat) Idag när jag kollade lite på mina inställningar i BIOS så hittade jag en inställning där det stod typ "CPU Cool n quiet Mode" och sen enabled. Stod inte så mycket om det just i bios så jag frågar här, får jag bättre performance om jag stänger av den, och vad kommer att hända? Redigerat 20 Januari 2011 av Kevve Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JePPe9 Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Datorn blir tystare och svalare om du låter det va. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Antagligen är det bara att din processorfläkt styrs av moderkortet (PWM) i stort sett alla moderkort har det här, lämna det på om du tycker fläkten stör dig och inte har fläktkontroller. Thermal Throttling däremot (om du har det) "bromsar" cpun när den blir för varm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Nej, så länge Cool and Quiet är på så klockar processorn ner sig när den inte används, det gör den svalare och processorfläkten behöver inte varva lika mycket. Stänger du av Cool and Quiet så kör processorn sin arbetsfrekvens hela tiden vilket gör processorn onödigt varm. Låt Cool and Quiet vara på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kevve Skrivet 20 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Nej, så länge Cool and Quiet är på så klockar processorn ner sig när den inte används, det gör den svalare och processorfläkten behöver inte varva lika mycket. Stänger du av Cool and Quiet så kör processorn sin arbetsfrekvens hela tiden vilket gör processorn onödigt varm. Låt Cool and Quiet vara på.Okej. Då undrar jag en sak till. Det står att min memory clock är på 676mhz eller något liknande där vid 600. Jag har den och sedan 800mhz att välja emellan fast mina ramminnen ska kunna gå i 1600mhz, hur går jag tillväga för att iallafall klocka upp den till 1333mhz? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Välj 800. Det som står ska man ta gånger två, det bara fungerar så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 20 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Januari 2011 Precis, gångra med två. DDR = Double Data Rate Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Red_fox2 Skrivet 21 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2011 tänkte tat jag lånar denna tråd så man slipper en helt ny tråd för liknande fråga. Har på mitt asus moderkort ett program som hater EPU där man får välja auto, high performance eller max powersaving, är ju ganska fint då man kan lägga i high performance då man ska spela eller kika film (kan lagga till efter några timmar på dom andra configsen annars) Men tycker att dom dubbla fläktarna i min radiator låter för mycket så hade velat sänka hastigheten ännu mer (har just nu lägsta möjliga genom epu prog.) och undrar om man kan få ner det ännu mer. orkar inte köpa nya fläktar, då får det heldre vara har redan kikat på vad cpu'n brukar ligga på under min vanliga belastning och det är 24-28 grader så de gör ju inget om man hade kunnat sänka dom ännu mer (crossair h70 cpu cooler) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 21 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2011 (redigerat) Installera speedfan eller liknande som kan kontrollera PWM och försök sänka dom. Annars går det nog annat än med fläktkontroller/motstånd. Redigerat 21 Januari 2011 av Collez Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 21 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2011 24-28* låter jävligt lågt i "vanlig belastning" om du inte har 10* i rummet. Du kan som nämnt pröva speedfan, eller ändra direkt i bios vilka hastigheter de ska köras i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Red_fox2 Skrivet 22 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2011 nej nej, inte 10 i rummet, omkring 17, men då kör jag utan element, datorn håller en ganska jämn värme så den får stå på dygnet runt ist, sen så kan jag ju tillägga att radiatorn är inte inbyggd i min dator som man egentligen gör, utan jag har min hängande på utsidan så att luften får cirkulera helt fritt genom mitt rum istället och inte först behöver gå in genom chassiet på datan och hinna värmas upp lite sedan innan den passerar kylflänsarna. gick ej att sänka mer där heller, så får be brodern bygga ett motstånd åt mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.