Hoppa till innehåll

Cpu Slow/quiet Mode?


Kevve

Rekommendera inlägg

Idag när jag kollade lite på mina inställningar i BIOS så hittade jag en inställning där det stod typ "CPU Cool n quiet Mode" och sen enabled. Stod inte så mycket om det just i bios så jag frågar här, får jag bättre performance om jag stänger av den, och vad kommer att hända?

Redigerat av Kevve
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antagligen är det bara att din processorfläkt styrs av moderkortet (PWM) i stort sett alla moderkort har det här, lämna det på om du tycker fläkten stör dig och inte har fläktkontroller.

 

Thermal Throttling däremot (om du har det) "bromsar" cpun när den blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, så länge Cool and Quiet är på så klockar processorn ner sig när den inte används, det gör den svalare och processorfläkten behöver inte varva lika mycket. Stänger du av Cool and Quiet så kör processorn sin arbetsfrekvens hela tiden vilket gör processorn onödigt varm. Låt Cool and Quiet vara på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, så länge Cool and Quiet är på så klockar processorn ner sig när den inte används, det gör den svalare och processorfläkten behöver inte varva lika mycket. Stänger du av Cool and Quiet så kör processorn sin arbetsfrekvens hela tiden vilket gör processorn onödigt varm. Låt Cool and Quiet vara på.

Okej. Då undrar jag en sak till. Det står att min memory clock är på 676mhz eller något liknande där vid 600. Jag har den och sedan 800mhz att välja emellan fast mina ramminnen ska kunna gå i 1600mhz, hur går jag tillväga för att iallafall klocka upp den till 1333mhz?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tänkte tat jag lånar denna tråd så man slipper en helt ny tråd för liknande fråga.

 

Har på mitt asus moderkort ett program som hater EPU där man får välja auto, high performance eller max powersaving, är ju ganska fint då man kan lägga i high performance då man ska spela eller kika film (kan lagga till efter några timmar på dom andra configsen annars) Men tycker att dom dubbla fläktarna i min radiator låter för mycket så hade velat sänka hastigheten ännu mer (har just nu lägsta möjliga genom epu prog.) och undrar om man kan få ner det ännu mer. orkar inte köpa nya fläktar, då får det heldre vara

 

har redan kikat på vad cpu'n brukar ligga på under min vanliga belastning och det är 24-28 grader så de gör ju inget om man hade kunnat sänka dom ännu mer (crossair h70 cpu cooler)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej nej, inte 10 i rummet, omkring 17, men då kör jag utan element, datorn håller en ganska jämn värme så den får stå på dygnet runt ist, sen så kan jag ju tillägga att radiatorn är inte inbyggd i min dator som man egentligen gör, utan jag har min hängande på utsidan så att luften får cirkulera helt fritt genom mitt rum istället och inte först behöver gå in genom chassiet på datan och hinna värmas upp lite sedan innan den passerar kylflänsarna.

 

gick ej att sänka mer där heller, så får be brodern bygga ett motstånd åt mig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...