Hoppa till innehåll

Amerikanska Politiker Vill Ha Varningstext På Tv-spel


Spelbroderna
 Dela

Rekommendera inlägg

Att sätta varningstext på spel?

Nej det tycker jag inte.

spel har något som kallas PEGI, en åldergräns och de har en stor hemsk röd siffra 18.

Men PEGI kan man ju också läsa om det står Våldsamt, droger, skräck och allt det där, så man får en bra beskrivning om vad spelet inehåller och därmed en god varning om spelet är våldsamt, osv.

så jag tycker att det är onödigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Att sätta varningstext på spel?

Nej det tycker jag inte.

spel har något som kallas PEGI, en åldergräns och de har en stor hemsk röd siffra 18.

Men PEGI kan man ju också läsa om det står Våldsamt, droger, skräck och allt det där, så man får en bra beskrivning om vad spelet inehåller och därmed en god varning om spelet är våldsamt, osv.

så jag tycker att det är onödigt.

PEGI har inte bara siffran 18. Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det förstår nog Layton också.

 

Men grejen är att för föräldrar som inte har någon egen erfarenhet av TV- spel betyder en siffra i princip ingenting. En text där konsekvenserna verkligen står utskrivna skulle vara mycket mycket tydligare.

 

För det är ju så att barn är mycket mer lättpåverkade än vuxna. Jag tror också 18-åringar eller äldre kan spela dator då och då utan att det påverkar dem märkbart. När det gäller yngre barn däremot blir konsekvenserna förmodligen mycket tydligare. Jag själv har träffat flera stycken våldsamma otrevliga ungar som spelar för mycket TV-spel. Små barn har ju inte heller någon förmåga att själva reflektera över hur spelen påverkar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det förstår nog Layton också.

 

Men grejen är att för föräldrar som inte har någon egen erfarenhet av TV- spel betyder en siffra i princip ingenting. En text där konsekvenserna verkligen står utskrivna skulle vara mycket mycket tydligare.

 

För det är ju så att barn är mycket mer lättpåverkade än vuxna. Jag tror också 18-åringar eller äldre kan spela dator då och då utan att det påverkar dem märkbart. När det gäller yngre barn däremot blir konsekvenserna förmodligen mycket tydligare. Jag själv har träffat flera stycken våldsamma otrevliga ungar som spelar för mycket TV-spel. Små barn har ju inte heller någon förmåga att själva reflektera över hur spelen påverkar dem.

Hur pass unga ungar snackar vi egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det förstår nog Layton också.

 

Men grejen är att för föräldrar som inte har någon egen erfarenhet av TV- spel betyder en siffra i princip ingenting. En text där konsekvenserna verkligen står utskrivna skulle vara mycket mycket tydligare.

 

För det är ju så att barn är mycket mer lättpåverkade än vuxna. Jag tror också 18-åringar eller äldre kan spela dator då och då utan att det påverkar dem märkbart. När det gäller yngre barn däremot blir konsekvenserna förmodligen mycket tydligare. Jag själv har träffat flera stycken våldsamma otrevliga ungar som spelar för mycket TV-spel. Små barn har ju inte heller någon förmåga att själva reflektera över hur spelen påverkar dem.

jag håller med dig. Jag tycker att föräldrar inte ska låta sina barn spela spel som är rekommenderade till en högre ålder.

Men det är upp till föräldrarna, och det behövs ingen varningstext, för föräldrarna fattar.

Jag får till exempel spel hemska spel för mina föräldrar, men de brukar ta reda på mycket om spelet först och de ser till så att jag inte blir värsta mördaren när jag blir stor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte nackdelen med en varningstext? De som vet om att de kan distansera sig från spelen och undvika att påverkas negativt behöver ju inte ta åt sig.

 

Det där med föräldrar. Våra föräldrar spelade inte TV-spel när de var unga, så de flesta har absolut ingen minsta lilla aning egentligen om hur man påverkas av TV-spel. Alla är inte så duktiga att de orkar ta reda på massa om spelen innan de köper dem, så en varningstext som förtydligar åldersgränsen hade väglett många många föräldrar.

 

Angående åldern tidigare så syftade jag på kanske 8-12 åringar när jag skrev "våldsamma otrevliga ungar". Desto yngre barn är desto mer utagerande är de så det är ju inte så konstigt att det märks mycket på dem i just de här åldrarna. Desto äldre man är desto mindre märks det ju om man är aggressiv. Man märker ju direkt på en treåring eller hund att de är aggressiva eller våldsamma, men man agerar ju inte ut sina känslor lika mycket när man blir äldre, även om man har dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför inte? Tycker det hela är rätt logiskt.

 

"Våldsamma TV-spel kan leda till våldsamt beteende."

 

I USA måste man ha varningstext på allt.

Har hört en historia om en kärring som brukade torka sin hund i ugnen när dom varit ute och gått en regnig dag. Sen skaffade hon en microvågsugn, och försökte självklart torka hunden i den. Hunden dog, och hon stämde företaget som tillverkat den. Eftersom det inte var en varningstext på mikron som sa att man inte kunde torka hundar i den fick hon rätt och vann.

 

Only in Amerika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför inte? Tycker det hela är rätt logiskt.

 

"Våldsamma TV-spel kan leda till våldsamt beteende."

 

I USA måste man ha varningstext på allt.

Har hört en historia om en kärring som brukade torka sin hund i ugnen när dom varit ute och gått en regnig dag. Sen skaffade hon en microvågsugn, och försökte självklart torka hunden i den. Hunden dog, och hon stämde företaget som tillverkat den. Eftersom det inte var en varningstext på mikron som sa att man inte kunde torka hundar i den fick hon rätt och vann.

 

Only in Amerika.

Fast det där är ju ganska irrelevant. Mikrovågsugnar är inte till för att torka saker. TV-spel är däremot till för att spelas. Helt annan sak.

 

@Svampen2: Exakt, om du känner att du inte blir påverkad negativt så som du spelar är ju det bra. Då vet du om att du kan hantera det och behöver inte ta varningen på så stor allvar.

 

@Vixxec: http://www.dn.se/debatt/dataspelsvald-mins...aga-till-empati

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...