Hoppa till innehåll

Graffikkort


GangstaLean

Rekommendera inlägg

Hej va.

Jag undrar vad skillnaden är mellan XFX,Gigabyte och PowerColor-Radeon Graffikkort va?

Kan någon svara va?

Tacksam för svar va.

 

Har också en extra fråga: Om jag har en 3.2 Ghz processor (2-kärnig) Och en annan exakt samma fast 4-kärnig, blir det en stor skillnad om man spelar t.ex va?

Vi börjar nu med ett exempel, Nvidia lanserar ett nytt grafikkort och första veckorna har inte någon av utgivarna som

XFX, Powercolor Gigabyte m.m inte hunnit skruva på sina egna kylare. Vad dem gör då är dem klistrar sin företagsloggan på grafikkortet, det brukar kallas för en referensdesign. Skillnaden då går på företagens villkor om massa grejer.

Företagen ger olika tillbehör, som kanske DVI > VGA adapter, ena företaget kanske inte gör det men kanske istället

erbjuder sin egna mjukvara för kanske överklockningen. Sen kommer det till garantisvillkor, en del försäkrar garanti

om du nu skulle överklocka och grafikkortet går sönder, det brukar t.ex XFX ge ut. Finns företag som ger livstidsgaranti.

Sen handlar det om en smaksak med boxen, klistermärket du sätter på datorn om du nu vill.

Det brukar ta 1-2 veckor tills företagen själva kommer in med sina designer, dem brukar oftast vara överklockade, eller menade för överklockning med extra garantier. Så sist och inte minst, alla referensdesigner funkar likadant, det är en smaksak och största skillnaden är vad du får i boxen, garanti och priset såklart.

 

PowerColor är billigare men de blir varmare än andra kort.
Källa? Så länge det är en referensdesign så är det samma kort med olika klistermärken på.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Källa? Så länge det är en referensdesign så är det samma kort med olika klistermärken på.

När jag köpte mitt Gigabyte kort på inet för 2 år sen nämnde han i kassan att PowerColor blev varmare när jag frågade om olika märken.

I denna benchmarken är det visserligen olika kort men PowerColor uppnår 84°C medans ett Inno3D kort blir 71°C.

 

Kolla på dessa 2 korten. Kylningen på Gigabytes modell ser i alla fall bättre ut... Förvånad över att den är billigare också. Oftast är PowerColor billigare när jag kollar runt.

http://www.inet.se/artikel/5409092/gigabyt...gb-windforce-oc

http://www.inet.se/artikel/5409065/powerco...deon-hd6870-1gb

Redigerat av MisterX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PowerColor är billigare men de blir varmare än andra kort.

Men hitta inte på, sitter själv på ett Powercolor 6950@6970 och det är referensdesign, alltså EXAKT samma som alla andra nuvarande 69xx kort. Har därför varken sämre eller bättre temps än de korten som är några kronor dyrare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...