Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

På vilket sätt skulle en "droglicens" lösa något? Det är bara befängt. Folk kommer köpa ut droger åt de som inte har licens så en svart marknad skapas. Nej låt människor bestämma över sitt liv själv utan statlig reglering där marknaden sätter priset. Att inskränka människors valfrihet tar inte bort deras frihet och låt människor använda sin frihet, livet är värdelöst utan frihet och en del av friheten är att ta risker vilket är upp till en själv varesig det handlar om sjukförsäkring eller att ta droger.

Jag håller med till stor del. Men man måste ta små steg, det funkar inte att göra allt lagligt över natten.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt skulle en "droglicens" lösa något? Det är bara befängt. Folk kommer köpa ut droger åt de som inte har licens så en svart marknad skapas.

Till skillnad från idag? Skillnaden är att de som ansvarsfullt kan bruka droger kommer kunna få göra det, vilket över lag blir ett plus.

 

Nej låt människor bestämma över sitt liv själv utan statlig reglering där marknaden sätter priset. Att inskränka människors valfrihet tar inte bort deras frihet och låt människor använda sin frihet, livet är värdelöst utan frihet och en del av friheten är att ta risker vilket är upp till en själv varesig det handlar om sjukförsäkring eller att ta droger.
Frihet är att jävla bullshit-ord. Min "frihet" står alltid i direkt konkurrens med andras frihet och att låta alla "göra vad dem vill" leder snarare till att ingen får som de vill för att konkurrensen blir så skarp. Dessutom ser jag inte det positiva med att låta "idioter" få frihet, men det är klart, det beror på ens perspektiv, jag är ju för kollektivets "frihet", medan du verkar vara betydligt mer individualistiskt inriktad.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till skillnad från idag? Skillnaden är att de som ansvarsfullt kan bruka droger kommer kunna få göra det, vilket över lag blir ett plus.

Min poäng är att det inte är någon skillnad från idag. Antagligen kostar det bara samhället pengar att införa något sådant med tanke på hur mycket pengar som ska spenderas på dessa tester och regleringar, flertalet nya myndigheter kanske dyker upp.

 

Frihet är att jävla bullshit-ord. Min "frihet" står alltid i direkt konkurrens med andras frihet och att låta alla "göra vad dem vill" leder snarare till att ingen får som de vill för att konkurrensen blir så skarp. Dessutom ser jag inte det positiva med att låta "idioter" få frihet, men det är klart, det beror på ens perspektiv, jag är ju för kollektivets "frihet", medan du verkar vara betydligt mer individualistiskt inriktad.
Nej det är klart att bara superintelligenta människor som du ska få frihet. :rolleyes: Huruvida man är en "idiot" eller inte har att göra med ens uppfostran och när man som i dagens samhälle ser alla som ett kollektiv som du gör där regeringen, alltså politiker som själva oftast är idioter bestämmer hur t.ex. massornas utbildning (utbildningsdepartementet, skolverket) ska se ut får man inget annat än idioter.

 

I dagens samhälle är vi individer och har varje individ frihet har människokollektivet frihet, det finns inget annat sätt att uppnå kollektiv frihet på. Att du kallar dig anarkist är väldigt underligt då det du förespråkar antagligen är att man ska ta pengar från de som arbetat och genom transfereringssystem fördela dessa över befolkningen för att uppnå "frihet" vilket inte innebär frihet för de som arbetat då de inte får välja själv utan blir bestulna på sitt arbete. Dessa drogförbud och kollektiva friheter du pratar om är inget annat än sossefasoner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt är farligt i för stora mängder. Det är en punkt många inte verkar förstå som jag tycker är viktig. Jag var ute på krogen igår med några vänner och drack en rimlig mängd alkohol och hade jättekul. Idag är jag väl nästan helt nykter och frisk. Om jag skulle druckit för mycket skulle jag inte varit det. Detsamma gäller övriga droger. Det är farligt i för stora mängder. Det vill jag att folk ska förstå. Gör du det Layton?

Jag förstår, självklart är det farligt att dricka för mycket vatten... men det är livsviktigt till skillnad från droger.

Och självklart kan amn använda droger på ett sett som du kallar rätt sätt, men få kommer göra det om det tillåts.

Du drack ju alkohol häromdan, ett exempel, men samtidigt dör folk av alkoholförgiftningar, många blir hemlösa för att ingenting duger längre än alkoholen och föräldrar låter inte sina tonårsbarn gå på fester längre för att de kommer dricka alkohol då.

Det skulle bli så jobbigt om vi legaliserade fler droger, bara för att folk ska få rätt att göra vad de vill ved sin egen kropp eller för att anpassa lagen åt ett modernare liv.

Och om droger nu, vilket jag tvivlar på, skulle legaliseras så kommer ju folk tro att det inte är så farligt typ "Jaha, det är tillåtet nu? Det betyder att det är ofarligt! Yehuuu!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och om droger nu, vilket jag tvivlar på, skulle legaliseras så kommer ju folk tro att det inte är så farligt typ "Jaha, det är tillåtet nu? Det betyder att det är ofarligt! Yehuuu!"

Antingen är du dum i huvudet eller så måste du tro att gemene man är helt dum i huvudet. Bara för att man legaliserar en drog innebär det inte att folk kommer börja använda den i mycket större utstreckning eller tro att det är ofarligt.

 

Du verkar blint lita på staten, att staten vet bäst och att staten ska ta hand om dig. Tror du att alkohol är mindre farligt än cannabis bara för att alkohol inte är olagligt medan cannabis är olagligt? Snälla väx upp och inse att allt inte är så enkelt.

 

Denna video passar bra i sammanhanget:

Redigerat av Raptio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antingen är du dum i huvudet eller så måste du tro att gemene man är helt dum i huvudet. Bara för att man legaliserar en drog innebär det inte att folk kommer börja använda den i mycket större utstreckning eller tro att det är ofarligt.

 

Du verkar blint lita på staten, att staten vet bäst och att staten ska ta hand om dig. Tror du att alkohol är mindre farligt än cannabis bara för att alkohol inte är olagligt medan cannabis är olagligt? Snälla väx upp och inse att allt inte är så enkelt.

Vadå? Väx upp, jag är faktiskt 176! :D :D :D

 

Okej, seriöst nu, jag är inte dum i huvudet för att jag är tycker annorlunda. Jag ser på ett sätt att laglighet spelar roll. Varför? Jo, att jag är emot droger, men det kommer att bli jättesvårt att förbjuda alkoholen, många dricker ju det, och det kommer bara ställa till problem, men det finns ju självklart både för och nackdelar med förbud mot alkohol.

Så vi har redan ett stort problem med alkohol, vi behöver inga fler onödiga droger att förstöra folks liv med.

Därför ska cannabis och samtliga andra olagliga droger vara olagliga.

Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi bortser från politik, vad tycker du då? Jag själv har inte bestämt mig hur jag ser på politiken kring droger. Det går uppenbarligen inte att göra allt lagligt över en natt. Så vi håller delvis med varandra på den punkten. Men utöver politiken ser jag inget fel i att använda droger i rimliga mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi bortser från politik, vad tycker du då? Jag själv har inte bestämt mig hur jag ser på politiken kring droger. Det går uppenbarligen inte att göra allt lagligt över en natt. Så vi håller delvis med varandra på den punkten. Men utöver politiken ser jag inget fel i att använda droger i rimliga mängder.

Ja, precis, jag förstår hur du tänker där, man kan ju väl få använda det i rimliga mängder, men...

NEEEEEEEEEJ!

ALkoholen är ju laglig, men det är ju jättemånga som missbrukar den, och om vi skulle legalisera cannabis tror jag att fler skulle använda den, för de flesta (eller många)i Sverige håller ju sig till lagarna. Lagar ska ju följas.

Om cannabis legaliseras tror jag fler kommer använda den, och det betyder att fler kommer missbruka den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser på ett sätt att laglighet spelar roll. Varför? Jo, att jag är emot droger

Varför då?

 

för de flesta (eller många)i Sverige håller ju sig till lagarna. Lagar ska ju följas.

Haha knappast, jag kan garantera dig att alla svenska medborgare brutit lagen.

 

Om cannabis legaliseras tror jag fler kommer använda den, och det betyder att fler kommer missbruka den.
Du TROR det, har du någon undersökning eller fakta som faktiskt visar på att det ÄR så? Om vi tar Nederländerna som exempel där cannabis är lagligt så är det inte fler som råkar illa ut pågrund av cannabis eller "missbrukar" det än i andra länder där det är olagligt.

 

Faktum är att landet faktiskt tjänar pengar på cannabisen eftersom det är en stor marknad och folk åker dit just för att det är lagligt, turism helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Varför då?

2. Vilka nackdelar ser du?

3.Du verkar se alla droger som något dåligt och du generaliserar alla droger. Du anser alltså att alkohol - som är en drog som man kan dö av och skapar stora problem bör vara laglig medan cannabis som är en drog som man inte kan överdosera ska vara olaglig?

 

Det finns väldigt ofarliga droger och det finns också droger som kan användas som läkemedel, men det verkar du inte inse utan du ser bara problemen vissa droger medför.

 

Droger gör att vissa människor faktiskt klarar av att leva, om de har fått svåra skador som de har smärtor av exempelvis. Har du ett stressigt liv och ett stressigt arbete hjälper droger dig att slappna av om du väljer det. Droger gör många personers liv mycket bättre och man kan inte generalisera dem.

Haha knappast, jag kan garantera dig att alla svenska medborgare brutit lagen.

Du TROR det, har du någon undersökning eller fakta som faktiskt visar på att det ÄR så? Om vi tar Nederländerna som exempel där cannabis är lagligt så är det inte fler som råkar illa ut pågrund av cannabis eller "missbrukar" det än i andra länder där det är olagligt.

 

Faktum är att landet faktiskt tjänar pengar på cannabisen eftersom det är en stor marknad och folk åker dit just för att det är lagligt, turism helt enkelt.

1. För att det är konstgjort, förstör och jävligt onödigt.

2. Nackdelarna är att folk skulle langa/använda alkohol olagligt om det förbjöds, tror jag.

3. Det spelar roll. Alkohol har funnits länge i vårt samhälle, och jag tycker inte att vi behöver fler droger, det räcker med allt problem vi har!

Och det finns inget alternativ att "byta" cannabis mot alkohol.

 

Och ny snackar jag om personligt bruk, jag tycker det är helt okej i sjukvården där folk som har ont kan få en dos morfin för att inte känna smärtan.

Men i privat bruk, för att du är ledsen, stressad och allmänt upprörd? NEEEEEEEJ! DET TYCKER INTE JAG I ALLA FALL.

Folk kommer missbruka det då.

Nej, jag har ingen fakta, men detta är faktiskt en debatt, om du inte har fattat det än, och här ska man säga vad man tycker och tror. Och förklara på vilket sätt man ser fakta.

 

Asså, det här är ju fan helt absurt. Jag kallas omogen för att jag är emot droger. Vad i helvete, ska jag gå och röka på, är jag mogen då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din punkt 1 var inte svar på frågan om varför laglighet spelar roll.

 

Kan du förklara vad som är fel med det privat rimligt bruk? Hur skiljer det sig mot exempelvis fallskärmshoppning? Båda är en risk man tar för att få en upplevelse. Man måste inte vara ledsen och stressad för att söka sig till droger. Ofta vill man ha en upplevelse utöver det normala.

Du bara skriker om att det är fel men om du vill att någon ska lyssna på dig måste du komma med anledningar, som helst kan backas upp av fakta. Det kommer alltid finnas folk som missbrukar. Men vad är det för fel på rimligt bruk?

 

Guggo är också emot legalisering av övriga droger. Det är inte för dina åsikter du blir kallad omogen. Det är främst för att du inte utgår ifrån fakta skulle jag kunna tänka mig (notera att jag ej har kallat dig omogen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...