Hoppa till innehåll

Mobbning


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Mobbing kommer förmodligen aldrig ta slut. Man håller ju fortfarande på med det i vuxenålder på många arbetsplatser.

Tycker alla antimobbing kampanjer i skolor och skit är så ja...Meningslösa. De har ingen effekt. Man sitter i ett klassrum kollar på en sorglig film. Det är ju knappast så att mobbaren får en uppenbarelse att han är en elak jävel. Visst ska man uppmärksamma mobbing men det görs på fel sätt. Detta är ett riktigt svårt ämne eftersom hur man än gör så går det inte att stoppa.

 

Minns när jag i 3:an på gymnasiet så var det en 8:de klass och hälsade på våran skola. Och jag iakttog ganska snabbt att den runda killen med de slitna kläderna inte allt var för populär. Hörde flera glåpord sägas till han även att läraren stod bara några meter i från. Jag ångrar i dag att jag inte gick fram och helt enkelt gav de som mobbade han på käften. Våld för våld jag vet men.... I visst stunder tror jag faktiskt man kan banka in vett i folk.

 

Jag var själv mobbad vissa perioder i mitt liv och om någon stod upp för mig.... Herregud, det kändes som en varm kram rakt genom hela kroppen. Det behövs mer människor med civilkurage i samhället. Fast det är ju ganska svårt att begära....

 

Om man nu ska ge något vettigt förslag så iallafall i Lågstadiet upp till högstadiet så kanske dubbla lärarledda lektioner vore en idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Problemet brukar vara mobbarnas föräldrar. Men i själva lösningen ska man tvinga att mobbaren byter skola, det har vart länge så att offret får byta skola. Har för mig att partierna enades om att ändra det för något år sedan.

Hur kan du påstå att det är föräldrarnas fel? Dom har ju inget att göra med hur deras barn beter sig i skolan?

 

 

Spärra in dom. Seriöst, eftersom dom flesta mobbare egentligen är mesiga som fan så skulle de aldrig mer göra en fluga förnär.
Om mobbarna är feg, Vad är dom som ser det men inte gör något då? Ska man låsa in dom med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan du påstå att det är föräldrarnas fel? Dom har ju inget att göra med hur deras barn beter sig i skolan?

Jo. Föräldrarna är ansvariga för att uppfostra sina barn, och om barnet beter sig illa i skolan så är det föräldrarnas fel, eftersom de uppenbarligen har misslyckats med sin uppfostran.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo. Föräldrarna är ansvariga för att uppfostra sina barn, och om barnet beter sig illa i skolan så är det föräldrarnas fel, eftersom de uppenbarligen har misslyckats med sin uppfostran.

Barnet kan ha en bra uppfostran men ändå bete sig dåligt på olika sätt i skolan, Du får mer än gärna svara min fråga jag skrev i förra inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan du påstå att det är föräldrarnas fel? Dom har ju inget att göra med hur deras barn beter sig i skolan?

Om mobbarna är feg, Vad är dom som ser det men inte gör något då? Ska man låsa in dom med?

 

Nej. Eftersom vi i Sverige har lagar som säger att det inte är brottsligt att inte ingripa vid brott. Om du blir vittne till ex. en misshandel så kan du bara skita i det och fortsätta som vanligt. Samma sak med mobbning. Man kan tycka att det är fel att inte hjälpa någon som blir mobbad, men eftersom det inte är fel enligt någon lag så kan man inte heller straffa dom.

 

Man kan endast straffa de som mobbas. Ingen annan.

 

Edit: Eller möjligen så kan man även straffa skolan eftersom det står i skollagen att det är deras uppgift att förhindra mobbning.

 

Barnet kan ha en bra uppfostran men ändå bete sig dåligt på olika sätt i skolan,

Ja, och nej. Det är klart att alla barn beter sig illa, och kanske retas ibland men om barnet är en mobbare så har föräldrarna misslyckats, varesig du vill det eller ej. Det är skillnad på att bete sig illa lite då och då, vilket alla barn gör och att konsekvent och vanemässigt misshandla, trakassera och frysa ut andra under en längre period (kanske även under hela sin skolgång).

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Eftersom vi i Sverige har lagar som säger att det inte är brottsligt att inte ingripa vid brott. Om du blir vittne till ex. en misshandel så kan du bara skita i det och fortsätta som vanligt. Samma sak med mobbning. Man kan tycka att det är fel att inte hjälpa någon som blir mobbad, men eftersom det inte är fel enligt någon lag så kan man inte heller straffa dom.

 

Man kan endast straffa de som mobbas. Ingen annan.

 

Edit: Eller möjligen så kan man även straffa skolan eftersom det står i skollagen att det är deras uppgift att förhindra mobbning.

Ja, och nej. Det är klart att alla barn beter sig illa, och kanske retas ibland men om barnet är en mobbare så har föräldrarna misslyckats, varesig du vill det eller ej. Det är skillnad på att bete sig illa lite då och då, vilket alla barn gör och att konsekvent och vanemässigt misshandla, trakassera och frysa ut andra under en längre period (kanske även under hela sin skolgång).

Jo men svenska lagarn är åt helvete.. Dom som ser gör lika mycket fel som den som mobbar, Iaf Enligt mig.

Sen så är det ju även så att många barn som är "Mobbare" tror att dom skojar fast offret tar det seriöst och känner sig mobbad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men svenska lagarn är åt helvete.. Dom som ser gör lika mycket fel som den som mobbar, Iaf Enligt mig.

Sen så är det ju även så att många barn som är "Mobbare" tror att dom skojar fast offret tar det seriöst och känner sig mobbad.

Så tänker många. Men tror inte många skulle hjälpa en där 5 misshandlar en, som exempel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...