Hoppa till innehåll

Mobbning


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare

 

Nu är det så att jag har börjat fundera på det här med mobbning.

Vi hade ett nationellt prov för inte så länge sedan där det var en tjej som hade blivit mobbad, ja, riktigt misshandlad så hon blev förlamad.

Hon försökte hjälpa en som var mobbad, men fick all skit istället.

Hon anmälde skolan till kommunen, men dom sa "Säker att det bara var en olycka?"

(Källa: Muntliga nationella provet 2011 årskurs 9)

 

Så jag undrar vad just NI tycker man ska göra för att förhindra att mobbningen fortsätter.

 

Jag kan säga såhär att det är ofta föräldrarna man ska vända sig till, eller till mobbarna själva om man är mobbad.

Lärarna hjälper inte till så mycket då dom ofta säger "Gå en annan väg till skolan" eller "När du ser dom, gå undan".

Det verkar som att man ska ändra på sig själv enligt lärarna, när det är mobbarna som gör fel.

 

Men vad ska man verkligen göra för att få mobbarna att sluta?

Slå tillbaks, eller får man bara mer skit?

Möjligtvis om dom är flera, men om det är en enstaka?

Även om dom skulle vara flera, finns det ett annat sätt?

 

Nu menar jag inte bara i skolan, utan överallt.

 

 

Vet att det fanns en annan tråd angående det här, men den var död kände jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Att skylla på mobbarnas föräldrar är fel. I alla fall till en början, för dom som många andra föräldrar har oftast inte en aning om vad som pågår under skoltid. Sen är det som Guggo sa att mobbare är oftast jätte mesiga, speciellt hemma. Så varför skulle en förälder tro att ens son/dotter mobbar sina skolkamrater när dom är som froma lamm hemma?

 

Det börjar bli föräldrarnas fel när dom vet om att ungen sin mobbar och beter sig som ett drägg i skolan och dom inte gör något åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är som du säger, det hänger på föräldrarna. Men vad ska man göra åt det?

Man bör igentligen sätta upp övervakningskameror där det finns mycket mobbare.

Men kommer det att hjälpa då mobbarna kanske drar in "offren" på andra ställen?

 

För att få föräldrarna att förstå måste man ju hitta bevis, förhoppningsvis när mobbaren mobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade också denna uppgiften på Nationella i år.

Blev ett jävla hallå när jag sa att det ända som får en mobbare och sluta är att nita ungjävlen så han fattar, antar att ni har sett Casey? Han från australien som nitade ungen som mobbat honom i tre år eller nåt ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är som du säger, det hänger på föräldrarna. Men vad ska man göra åt det?

Man bör igentligen sätta upp övervakningskameror där det finns mycket mobbare.

Men kommer det att hjälpa då mobbarna kanske drar in "offren" på andra ställen?

 

För att få föräldrarna att förstå måste man ju hitta bevis, förhoppningsvis när mobbaren mobbar.

Nu låter det som du ska få ett "mord" på film. Om du vill ha slut på mobbning snabbt och smärtfritt så är det bara att hoppa på grabben.

 

Detta kan skada dig i framtiden, men det är en risk man får ta om man vill må bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Casey Heynes

 

 

Kolla på Casey, han gör så jävla rätt! Riktigt bra också att han bara kastar ner ungen och går därifrån, det behövs inte mer.

Den där Casey använde sig av lite väl drastiska metoder, killen hade ju lika gärna kunnat bryta nacken. Några örfilar hade räckt.

Redigerat av Sinclair
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den där Casey använde sig av lite väl drastiska metoder, killen hade ju lika gärna kunnat bryta nacken. Några örfilar hade räckt.

Hade ändå vart rätt åt honom.. Killen hade tankar om att begå självmord. Ett bevis på att mobbning kan skada än mer än fysiskt våld. Sen var han själv mot flera personer ställd mot väggen. Att försvara sig ska vara en mänsklig rättighet. Han väja bort situationen och gick därifrån.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla snackar om mobbaren och offret; alla som observerar utan att ingripa då? Det är för fan lika illa. Någonting som skulle kunna förhindra mobbning i stor utsträckning vore om folk hade stake nog att säga ifrån när någon blir illa behandlad, ser jag att det sker någonting sådant lackar jag direkt. Mobbning är inte acceptabelt någonstans och allas ansvar att se till att det stoppas.

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...