Hoppa till innehåll

Mobbning


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Fast det är ju så en överväldigande majoritet tänker. Det kanske inte är helt moraliskt korrekt, men det är naturligt.

Problemet är ju att någon person tror att det är okej att utsätta någon annan för psykisk eller fysisk tortyr. Det hemska är mentaliteten och handlingen, inte antalet offer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så som jag ser det är problemet ytterst komplext egentligen och det funkar inte att med juridisk vägledning komma fram till att det är föräldrarnas "fel" att deras barn mobbar. Jag ser ingen större mening i att peka ut vems fel något är eftersom det aldrig går att få ett objektivt svar på det. Jag intresserar mig istället för hur ett problem har uppstått, hur det upprätthålls och vilka lösningar som kan tänkas fungera, hur komplicerade de än verkar.

 

Notera därför att jag här lägger fram mitt argument till hur man stoppar mobbning, alltså reducerar det med nära 100%. Det är mycket möjligt att det finns andra "lösningar" som reducerar mobbningen något eller minskar styrkan hos den, men det är inte den effekten jag är ute efter.

 

Om man kan förstå att vi alla är en produkt av vår omgivning och vår uppväxt (med en del genetiska förstärkningar/försvagningar av vissa beteendemönster), så blir det genast klart att man inte kan skylla på föräldrarna, då de precis som sina barn är en produkt av sin uppväxt och omgivning. De har helt enkelt inte de social verktygen för att handskas med dem problemen. Givetvis finns det gradienter hos föräldrars sätt att uppfostra och givetvis har värderingar etc förändrats genom generationerna.

 

Mobbning är en offensiv handling mot någon annan i syfte att skydda sig själv, fysiskt, socialt eller mentalt. Att se ett sådant typiskt konkurrensbeteende tyder på att det finns en eller flera brister, eftersom det finns något som måste konkurreras om, något som inte räcker åt alla.

 

Jag tror att denna brist består av i huvudsak två saker. Det första är det mest självklara, mobbarens egna självintresse. Att kunna få trygghet i skolan och få en plats som han/hon vet är säker, då livet blir förutsägbart och inte oanade händelser plötsligt dyker upp. Det är ju inget snack om att (framförallt) skolan behöver mycket mer pedagoger och lärare som kan verkligen stötta eleverna och hjälpa dem med studierna. Jag ser också det nuvarande skolsystemet som något ineffektivt, även om jag inte vill utnämna mig som någon expert på området. Jag ser att det finns en stor press på elever att lära sig saker så att man fort kan gå vidare, bli klar med studierna och kunna försörja sig och inte vara en börda samhället. Detta kunskapshets tror jag inte är nyttigt då vi alla är olika, kommer från olika förhållanden där hemma och behöver olika takter och studietekniker. Även om skolan kan tyckas "öppen" när det gäller studietekniker, men både skriftligt arbete, muntligt arbete, grupparbete etc, så tycker inte jag den är det då man måste ta sig igenom det, dessutom på utsatt tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Så du menar att hela skolgången är lite som en tävling?

 

Det håller jag faktiskt med om. Med skolsystemet idag blir det väldigt mycket konkurrens mellan eleverna och det kanske kan trigga mobbning? :o

 

Inte tänkt på det så förut.

Självklart blir det det. Man tävlar ju om lärarens gunst då en lärare omöjligt kan lägga ner sin själ i 20-30 elever. Eftersom klasserna är så pass stora måste lektionerna anpassas till en rätt så "utvattnad" inlärningsmetod som inte passar någon egentligen och som gör att eleverna måste konkurrera mera och lägga energi på att bara "hänga med" istället för att kunna få lära sig och utvecklas som personer både mentalt och kunskapsmässigt.

 

Sen är mentaliteten kring hur skolsystemet är utformat starkt präglat givetvis av övriga samhället så det är inte konstigt att det skulle vara konkurrensbaserat eftersom arbetsmarknaden också är det. Sen att konkurrens inte är konstruktivt då energi som hadde kunnat läggas på att lösa problem tillsammans istället läggs på att "hålla stånd" mot alla andra är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...