💬
Logga in
Fuska.se

När Slutar Man Växa? (på Längden Alltså)

41 svar · startad

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Jo, jag undrar en grej bara, det är när man slutar växa på längden. Jag är ganska nyfiken på hur lång jag kommer bli.

Jag kan säga en grej, jag är 13 år, 174 cm och tjej.

Läste lite i Din Längd?-trådar som jag fick detta, men kändes lite offtopic att posta där, därför skapar jag en ny tråd :)

Tacksam för svar.

Nivå 13 · Mästerfuskare

Har för mig att det är ~16 år för tjejer och ~18 år för killar.

Läste det någonstans för några dagar sedan.

Nivå 6 · Fuskare

Det är ju olika för alla.

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #4
↗ till inlägget

Har för mig att det är ~16 år för tjejer och ~18 år för killar.

Läste det någonstans för några dagar sedan.

Så jag kommer bli några centimeter längre alltså?

↗ till inlägget
Det är ju olika för alla.
Det är klart, men jag tänkte eftersom jag varit ganska lång redan som barn så kanske jag vuxit klart nu... eller nåt.
Nivå 6 · Fuskare

Du kan mycke väl ha vuxit klart redan. Eller så växer du några centimeter till eller så blir du över 2 meter och världens längsta kvinna :) (inte för att jag vet hur långt det är men)

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Så jag kommer bli några centimeter längre alltså?

Troligen, vet inte riktigt.

Men det är runt 16 år som tjejer slutar växa har jag för mig.

Nivå 6 · Fuskare

Allting har med när man kommer in i puberteten, inte åldern riktigt tror jag.

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #8
↗ till inlägget

Du kan mycke väl ha vuxit klart redan. Eller så växer du några centimeter till eller så blir du över 2 meter och världens längsta kvinna :) (inte för att jag vet hur långt det är men)

Oj... då måste jag nog ta steroider.

Men världens längsta kvinna var 242 cm :)

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Jag tror inte att du kommer växa så många cm till, men du är ju 174 nu, kanske slutar på 176-177, det är väl inte så illa?

Pojkar däremot växer normalt tills dem är 16-18 år, men kan mycket väl fortsätta växa tills ~20 år. Jag slutade växa drygt för 6 månader eller nåt sånt.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Kvinnor växer oftast inte så länge till efter mensen börjar, ca 4-6 år efter det slutar man växa. Jag växte bara ett par cm, medan en bekant växte 15 cm.

Män kan växa upp tills de är runt 21-22, men det beror på om de börjar tidigt eller sent.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Det är individuellt, samt även hur du som personer fungerar under din vardag, tränar du stimulerar du utsöndring av tillväxthormon. Beror även på om du får dagligen näringen som hjälper kroppen att bygga upp kroppen.

↗ till inlägget

Det är individuellt, samt även hur du som personer fungerar under din vardag, tränar du stimulerar du utsöndring av tillväxthormon. Beror även på om du får dagligen näringen som hjälper kroppen att bygga upp kroppen.

Tycker inte att man ska lägga sådan vikt på att träningen skulle påverka din tillväxt.

Det är lika ologiskt för mig som när man säger "det beror på hur långa dina föräldrar är".

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Tycker inte att man ska lägga sådan vikt på att träningen skulle påverka din tillväxt.

Det är lika ologiskt för mig som när man säger "det beror på hur långa dina föräldrar är".

???

Skojar du? Det har ju jättemycket att göra med hur långa föräldrarna är?

Träning kan såklart också påverka. De som styrketränar mycket tidigt brukar faktiskt bli kortare enligt min erfarenhet. Kroppen satsar på att bygga muskler istället för längd då.

↗ till inlägget

???

Skojar du? Det har ju jättemycket att göra med hur långa föräldrarna är?

Träning kan såklart också påverka. De som styrketränar mycket tidigt brukar faktiskt bli kortare enligt min erfarenhet. Kroppen satsar på att bygga muskler istället för längd då.

Nej, jag skämtar inte, vad fick dig att tro det?

Jag har det riktigt svårt att se hur ens föräldrars längd skulle påverka ens egen.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Nej, jag skämtar inte, vad fick dig att tro det?

Jag har det riktigt svårt att se hur ens föräldrars längd skulle påverka ens egen.

Du förkastar alltså allt vad gener och anlag heter?
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Du förkastar alltså allt vad gener och anlag heter?

Jag tror mer han menar att det har inte så mycket med saken att göra, men visst påverkar det.

Som ett exempel, min far är strax över 170, medan hans söner är minst 190. Mödrarna är inte längre än 170 de heller.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Ju mer du anstränger sig så utsöndrar hypofysen mer tillväxthormon. Det är även en myt om att styrketräning skulle få en att stanna i längden, nästan bara folk i Sverige som dallar runt med den teorin. Sen kan föräldrarnas gener även påverka din längd, det är inte 100% på det men det kan. Ser familjer varje dag där alla är identiskt långa.

Dock när man blir äldre runt 25års åldern är tillväxthormon nästan endast effektiv för fettförbränning.

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis

Är inte så påläst inom genetik men det jag vet är ju att man ärva recessiva gener, dvs gener som legat i skymundan och hoppat över någon generation. Man kan därför få t.ex sin farfars, morfars eller kanske gammelgammalfarfars längd. Nästan alla känner väl någon som har korta/medellånga föräldrar men som blivit närmare två meter själva :)

Kan ha fel gällande recessiva gener, är mest min egna teori.

Fast dock har medellängden ökat i Sverige. Från 1850 då den låg på 168 tills idag på ~180(även om jag själv tycker att den verkar högre). Vilket beror väl mest på bättre levnadsstandard.

Så äter man och tränar bra borde man kunna öka någon cm gentemot sina föräldrar, utan att ärva några andra anlag. :)

27 May 2011
Nivå 8 · Veteranfuskare

Går lite offtopic, finns det någon chans att jag redan kan ha slutat växa?

Jag är 182cm. När jag var kring 11 år och började komma in i puberteten så växte jag otroligt mycket fram till sommaren förra året, sen dess har jag inte växt en cm.

Nivå 9 · Veteranfuskare
Trådstartare #20

Okej, har läst alla inlägg, men det blir lite mycket att citera eftersom jag vill svara på alla, så jag svarar i helhet. Men tack för svaren.

Jag har kommit typ nånstans i puberteten och jag växte ganska mycket förut. I femman var jag 160 cm (vårterminen) men i sexan jag var väl kanske på 170... nej jag vet inte men jag har vuxit 14-15 cm på två år, men jag har varit 174 ganska länge så.

Mina pappa är 175, min mamma är 173 och jag är någonstans mellan dem. Om ni vill veta så är storasyrran 171, och storebrorsan 180.

Jag äter väldigt mycket, fyra mål per dag, äter sällan skräpmat eller småäter, men väl vid målen äter jag mig mätt och glad. Tränar gör jag basket 2,5 h/veckan varav 1 h fys, dock har jag missat ganska mycket av de senaste lektionerna, men jag rör på mig tillräckligt mycket hoppas jag.

Men Rapmotex du vet Yao Ming? Hans föräldrar var de längsta i Kina och blev tvingade av staten att gifta sig och få ett barn så Kina skulle få en ny basketspelare. Han blev vääääldigt lång.

Rapmotex, 176-177 sa du. Jo, visst jag vet att det är bra, men jag skulle väldigt gärna vilja vara 180. 180 låter riktigt bra... min drömlängd. Ni kanske tycker jag är skum, men jag gillar att vara lång :D

Men självklart, blir jag inte så lång går ju inte hela världen under, och jag skulle inte ta massa anabola steroider eller sträcka ut mig eller något bara för att få bli tre centimeter längre när man redan är ganska lång...

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in