Hoppa till innehåll

När Slutar Man Växa? (på Längden Alltså)


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, jag undrar en grej bara, det är när man slutar växa på längden. Jag är ganska nyfiken på hur lång jag kommer bli.

Jag kan säga en grej, jag är 13 år, 174 cm och tjej.

Läste lite i Din Längd?-trådar som jag fick detta, men kändes lite offtopic att posta där, därför skapar jag en ny tråd :)

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Har för mig att det är ~16 år för tjejer och ~18 år för killar.

Läste det någonstans för några dagar sedan.

Så jag kommer bli några centimeter längre alltså?

 

Det är ju olika för alla.
Det är klart, men jag tänkte eftersom jag varit ganska lång redan som barn så kanske jag vuxit klart nu... eller nåt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan mycke väl ha vuxit klart redan. Eller så växer du några centimeter till eller så blir du över 2 meter och världens längsta kvinna :) (inte för att jag vet hur långt det är men)

Oj... då måste jag nog ta steroider.

Men världens längsta kvinna var 242 cm :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du kommer växa så många cm till, men du är ju 174 nu, kanske slutar på 176-177, det är väl inte så illa?

Pojkar däremot växer normalt tills dem är 16-18 år, men kan mycket väl fortsätta växa tills ~20 år. Jag slutade växa drygt för 6 månader eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnor växer oftast inte så länge till efter mensen börjar, ca 4-6 år efter det slutar man växa. Jag växte bara ett par cm, medan en bekant växte 15 cm.

 

Män kan växa upp tills de är runt 21-22, men det beror på om de börjar tidigt eller sent.

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är individuellt, samt även hur du som personer fungerar under din vardag, tränar du stimulerar du utsöndring av tillväxthormon. Beror även på om du får dagligen näringen som hjälper kroppen att bygga upp kroppen.

Tycker inte att man ska lägga sådan vikt på att träningen skulle påverka din tillväxt.

Det är lika ologiskt för mig som när man säger "det beror på hur långa dina föräldrar är".

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...