Hoppa till innehåll

Hur Kom Egentligen Könsrollerna Till?


Skinkosten
 Dela

Rekommendera inlägg

Man brukar höra lite här och var att kvinnor har bättre simultanförmåga än män, d.v.s. de är bättre än män på att göra flera saker samtidigt alternativt att de kan göra flera saker samtidigt. Detta är en seglivad myt som folk säger sig ha bevis på. Visst, det har varit så att kvinnan har städat/lagat mat o.s.v. sen tidernas begynnelse, men nu är det vetenskapligt bevisat att simultanförmågan är lika stor (om man inte har tränat upp den) hos båda könen och det borde man väl ha märkt för länge sen också? Kanske är det mannens muskelbyggnad som spelar roll alternativt att kvinnan måste amma barnet.

 

Hur uppkom könsrollerna och varför är det fortfarande så i stor utsträckning, "på papper" så ska det inte vara så, men ändå är det så.

 

saxat från wikipedia:

En vanlig myt vad gäller simultanförmåga är att kvinnor är bättre än män på att göra flera saker samtidigt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simultanf%C3%B6rm%C3%A5ga

 

Diskussion är ÖPPEN!

 

Låt oss höra just din åsikt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

"kvinnan har städat/lagat mat o.s.v. sen tidernas begynnelse", snudd på signaturmaterial. :D

 

Men vad vill du diskutera? Könsroller i allmänhet eller att kvinnor påstås ha bättre simultanförmåga än män? Du är medveten om att det finns så jävla mycket mer om hur män och kvinnor "är" eller "ska vara", som kanske skulle vara mer intressanta att debattera om?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför försöker vi låtsas att män och kvinnor är identiska?

Problemet i frågan är varför folk misstar jämlika med likadana.

 

Är män och kvinnor likadana? Absolut INTE.

Är män och kvinnor lika värda? Självklart!

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så vitt jag erfar så är de enda påvisade medfödda skillnaderna mellan män och kvinnor fysiska, att vi generellt har olika kroppsformer, kroppsstorlek, könsorgan och förmåga att bygga muskler. Vad gäller de mentala skillnaderna är det mycket, mycket svårare att avgöra vad som är medfött och vad som miljön har frambringat. Man kan ofta se väldigt tidigt hur pojkar och flickor går in i olika roller och kan därför hävda att det verkar vara medfött. Å andra sidan har man observerat att föräldrarna redan på spädbarnsstadiet börjar göra skillnad på sin uppfostran baserat på barnets kön, ofta utan att de själva ens är medvetna om det. Och med tanke på hur otroligt indoktrinerade vi blir hela tiden, mycket genom media, om hur könsrollerna "ska" se ut är det kanske inte så konstigt om könsroller uppstår även om vi inte tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina föräldrar sa att dom försökte uppfostra mig "neutralt" dvs varken rosa eller blå kläder, typ gult och sånt. Och så fick jag välja själv vad jag ville ha då dom köpte både "tjej" leksaker och "kill" leksaker. När man var riktigt liten alltså. Sen kunde man ju välja själv :P

Redigerat av Svampen2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad jag ska svara. Men är könsroller något negativt för er eller vad tycker ni?

Jag säger att det är överhängande negativt, då det minskar folks personliga frihet att välja att leva som de själva verkligen vill, samtidigt som det kan ha en negativ inverkan på samhället i stort, exempelvis genom att kvinnor uppmuntras till mindre utbildning och mindre "viktiga" arbeten, vilket gör att vi förlorar stor del av mänsklighetens kompetens inom dessa områden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnor och män är olika, men samhället har under alla dessa år behandlat oss mer olika än vad vi egentligen är, alltså onödigt gjort. Så jag tycker det som feminister gör är bra. Bevisa att kvinnor är och män är ganska lika på vissa sätt ändå, något som vi kanske inte förstått förens nu.

Eller, whatever det beror lite på vad man gör som feminist, vissa tror att det inte är någon skillnad alls på kvinnor och män :S

 

Varför försöker vi låtsas att män och kvinnor är identiska?

För att det ska bli mer jämlikt, antar jag...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...