Hoppa till innehåll

Ctrl + V Tråden


Gäst KawaiiNekoFTW
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag hade skippat argumentet helt och bara skrivit [tex]\frac{\partial z}{\partial x}[/tex] o.s.v..

 

När de skriver [tex]z = u(x,y) = v(s,t)[/tex] så är det för att poängtera att v och u är olika funktioner. Alltså att z inte beror på x och y på samma sätt som z beror på s och t. z själv är ingen funktion, utan en variabel som med "hjälp av" funktionerna u och v beror på variablerna x,y på ett sätt och på variablerna u,v på ett annat sätt.

 

Jag föredrar därför inte att skriva både z(x,y) och z(s,t) eftersom sambandet mellan och z och (x,y) inte är samma som sambandet mellan z och (s,t). Om man deriverar rätt så subtraherar förstaderivatorna ut varandra och om du för övrigt gjort rätt så räcker det. Det räcker med att du ser z som en variabel istället för som en funktion.

 

(någon annan kan gärna bekräfta/rätta mina tankar kring hur argumenten bör användas)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...