💬
Logga in
Fuska.se

Hur Ofta Brukar Du Springa?

132 svar · startad

Nivå 3 · Lärling

Springer 5 km varje dag, eller åtminstone försöker. Vissa dagar orkar man bara inte.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

När kroppen säger ifrån, alltså när du känner att du vill gå, så har du minst 20-25% kvar av din ork. Desto längre du håller ut desto snabbare går det att träna upp konditionen.

Juste, därför ska jag öka det. Jag sprang samma lilla runda igår med brorsan och han peppade mig att öka på hemvägen och sedan spurta sista biten, blev sjukt trött men fick inte samma ångest liksom "Snälla låt det ta slut, låt det ta slut, låt det ta sluuut!!!!" som jag tänkte typ när jag sprang... eh... någon gång. När jag inte ville stanna alltså.

Så tror jag jag ska öka streckan/sträckan (fail, jag vet inte hur det stavas...)

↗ till inlägget
Det är bättre att springa längre, dvs 40 min eller mer endast några gånger i veckan än att springa 2km som tar, 8min? varje dag. Så om du Layton, vill förbättra din kondition och övrigt, spring eller jogga sakta i 40+ min 3 gånger i veckan och gå i snabb takt övriga dagar så kommer du bygga upp din kondition och kropp mycket snabbar och bättre.

ps. pulsklocka, införskaffa snarast om du inte redan har en.

Nej, det tar inte åtta minuter. Igår tog det nästan 15 minuter, och det var ju då som sagt som jag sprang med brorsan och ökade på vägen hem och sprang det snabbaste vi kunde sista 100 meterna.

Dock fick brorsan håll och gick lite så jag joggade sakta sakta bredvid honom.

Jag vet att det är bättre att springa längre, men tror inte att jag klarar det, 40 min??? Waa...

Om jag springer långsamt som du sa i 40 minuter, kan jag springa 5 km då? Ja, 5 km låter rimligt. Kommer inte orka det isåfall.

Jag ska ut och springa nu, men jag tror jag tar 2 km idag igen sen så ska jag testa 2,5-3 km imorgon och ökar därmed lite.

Nobify, jag testar det du sa om en vecka ungefär.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #23
↗ till inlägget

Det är bättre att springa längre, dvs 40 min eller mer endast några gånger i veckan än att springa 2km som tar, 8min? varje dag. Så om du Layton, vill förbättra din kondition och övrigt, spring eller jogga sakta i 40+ min 3 gånger i veckan och gå i snabb takt övriga dagar så kommer du bygga upp din kondition och kropp mycket snabbar och bättre.

ps. pulsklocka, införskaffa snarast om du inte redan har en.

Vad gör puls klockan? BTW brukar ni springa med vatten flaska?

Och en sak till, om ni springer utan MP3, då är det såååå himla dåligt. Musik hjälper till att få kraft.

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

Jag vet att musik är bra, nu suger dock mina hörlurar och åker ut hela tiden, går ju förifasen inte att springa då... jag springer utan musik, pulsklocka, tid, vatten, svettband och uppsatt hår.

Allt sånt som man behöver :D

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #25
↗ till inlägget

Jag vet att musik är bra, nu suger dock mina hörlurar och åker ut hela tiden, går ju förifasen inte att springa då... jag springer utan musik, pulsklocka, tid, vatten, svettband och uppsatt hår.

Allt sånt som man behöver :D

De bra. Själv springer jag utan vatten flaska, ska skaffa snart så jag kan lägga flaskan nånstans, kan ju inte lägga i fickan.
Nivå 6 · Fuskare

Pulsklocka är bra om man inte har någon uppfattning om hur mycket man egentligen tar i. Väldigt många tänker fel och tror att de är helt slut när de egentligen har massor kvar att ge, och om man inte pressar sig och mår dåligt utvecklas man inte. Det hör till att må lite illa och flåsa när man springer.

Och att springa varje dag är inte bra som Nobbify nämnde. Bättre i så fall att springa 3 eller 4 gånger i veckan och vila de andra dagarna så att man kan ta i ordentligt när man väl springer. De dagarna man inte springer kan man ju styrketräna istället t.ex., och låta benen vila. 40 minuter är ganska länge för en trettonåring att springa, men 15 är väldigt lite.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #27

Kanske du har rätt nog, men jag försöker springa tidigt på morgonen, typ 6 och träna. Sen vilar jag hela dagen då vilar man ju musklerna och benen, sen nästa dag igen klockan 6. Inga problem för mig. Fast märkte idag att när jag tränade och inte sprang, så var inte mina muskler så spända som igår, kanske för att för mycket tränning.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Va, så det är dåligt att springa varje dag? Ja, det låter logiskt, men det var synd... störande.

Så ni rekommenderar alltså att jag inte springer 2 km varje dag, det är ganska lite, eller syftade du på att om man springer mycket varje dag? Jag springer ju lite varje dag.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Va, så det är dåligt att springa varje dag? Ja, det låter logiskt, men det var synd... störande.

Så ni rekommenderar alltså att jag inte springer 2 km varje dag, det är ganska lite, eller syftade du på att om man springer mycket varje dag? Jag springer ju lite varje dag.

Bättre om man springer lite längre 4-2 gånger i veckan.
Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Se till att ha en vilodag då och då. Om du inte vilar får inte musklerna någon chans att återhämta sig. ;)
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Se till att ha en vilodag då och då. Om du inte vilar får inte musklerna någon chans att återhämta sig. ;)

Söndag? :)

Nej, men nu springer jag ju bara 2 km, kan j inte vara så farligt, eller?

Men jag ska nog vila lite sen när jag börjar springa längre.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #32

BTW skulle uppskatta någon som har bra smak på musik till joggningen. (Inget rock tack). Vill ha musik som säger att kämpa på o,s,v.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Söndag? :)

Nej, men nu springer jag ju bara 2 km, kan ju inte vara så farligt, eller?

Men jag ska nog vila lite sen när jag börjar springa längre.

Om man inte tar ut sig och blir trött när man tränar finns det ju ingen mening med att göra det. Du ska sikta på att springa så hårt att du kan känna hur trött du är i benen nästa dag, att du verkligen behöver vila.

Man utvecklas när man pressar sig själv förbi den bekväma zonen som det känns bra att springa i. Nästa gång kommer det kännas normalt att springa i det tempot och du kan pressa dig ytterliggare. Att springa 2 kilometer i långsamt tempo varje dag kommer inte utveckla dig lika mycket. Det ska INTE vara skönt när man springer, det SKA svartna för ögonen och dina ben SKA vara som blyklumpar när du är framme. Om du nu siktar på att förbättra din kondition och uthållighet inför tävlingar vill säga. :o

Så kom igen nu och försök verkligen PRESSA UT det sista ur dig själv vid VARJE träningspass, så kan du vila upp dina muskler varannan dag istället och låta dem hinna förbättra sig till nästa pass. Man blir inte bara bättre vips utan man måste pressa sig själv till att prestera bättre från början.

Det är väldigt få som faktiskt gör detta (särskilt tjejer), så tänk på det så lovar jag dig att du snart kommer döda dina motståndare på planen. ;)

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #34

Men hur ska man försöka pressa ut allt vad man har? Jag vågar inte, för att tänkt om jag får för mycket kraft i benen att dom bryts sen. Är rädd, för detta, om man pressar till max kan man ju bryta benen.

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Men hur ska man försöka pressa ut allt vad man har? Jag vågar inte, för att tänkt om jag får för mycket kraft i benen att dom bryts sen. Är rädd, för detta, om man pressar till max kan man ju bryta benen.

Hahahahahaha wat? xD

Vad fan snackar du om egentligen? :D Jag tror jag dör.

Någonting har du ju allt fått om bakfoten. Dina muskler kan omöjligt ha sönder dina ben.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #36
↗ till inlägget

Hahahahahaha wat? xD

Vad fan snackar du om egentligen? :D Jag tror jag dör.

Någonting har du ju allt fått om bakfoten. Dina muskler kan omöjligt ha sönder dina ben.

Inte musklerna, men man blir ju trött, man kan ju inte springa för evigt även om man är jätte trött, för eller senare kommer man falla eller nåt. Det är så jag känner när jag springer.
Nivå 6 · Fuskare

Det går ju ut på att man ska "faila" mer eller mindre. Det värsta som kan hända är ju att man svimmar men det kommer du känna långt innan och det behöver de flesta inte oroa sig för. Det är klart att man fortfarande ska planera sin runda och inte köra slut sig den första kilometern. Det man ska försöka göra är att ligga på en konstant hastighet som man orkar hålla genom hela rundan men som man är helt slut av när du kommit fram. Alltså verkligen helt slut.

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #38
↗ till inlägget

Det går ju ut på att man ska "faila" mer eller mindre. Det värsta som kan hända är ju att man svimmar men det kommer du känna långt innan och det behöver de flesta inte oroa sig för. Det är klart att man fortfarande ska planera sin runda och inte köra slut sig den första kilometern. Det man ska försöka göra är att ligga på en konstant hastighet som man orkar hålla genom hela rundan men som man är helt slut av när du kommit fram. Alltså verkligen helt slut.

Ska försöka då imorgon springa tillbaks på en låg nivå, för att jag kanske springer för snabbt fram, sen tillbaka äre svårt för mig. Eller tvärtom, springa lågt till stället sen springa allt vad man kan tillbaka.
Nivå 9 · Veteranfuskare

Layton - Jag rekommenderar dig att lyssna på musik eller liknande. Köp Spotify och gör en offlinelista med bra musik. Då kan du fokusera på musiken istället för att tänka på att det är så jobbigt.

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling
Trådstartare #40
↗ till inlägget

Layton - Jag rekommenderar dig att lyssna på musik eller liknande. Köp Spotify och gör en offlinelista med bra musik. Då kan du fokusera på musiken istället för att tänka på att det är så jobbigt.

Nä orka köpa, har en gratis sida, där man kan ladda ner musik, lagligt. Kan skicka länken till dom som vill. Det är mitt tips till dom som tänker ha musik, vill ni ha det, bättre fråga mig så skickar jag länken.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in