Hoppa till innehåll

Coola Grafer


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Här kan vi lägga upp grafer till coola funktioner som ni har hittat. Jag kommer säkert med fler senare. Just nu får ni nöja er med dessa som jag har gjort i Wolfram Mathematica:

 

(observera att ni inte behöver lägga upp färgglada eller tredimensionella bilder, det finns i princip inga krav på hur dålig en bild ska vara för att inte få vara med :D )

 

Följande är en badring :D (även kallad torus)

Ekvationen för badringen är given i parameterform:

 

x = (2+cos(s))cos(t)

y = (2+cos(s))sin(t)

z = sin(s)

 

där s och t går från 0 till 2*pi

 

Det här är grafen till funktionen f(z) = Sin(1/z) i det komplexa talplanet. Nyansen (elller kulören) visar vilket argument det komplexa talet har under funktionen medan ljusheten visar absolutbeloppet.

 

 

Tråden ligger under skola & utbildning av två anledningar: 1. Den har med matte att göra. 2. På det här forumet är ett ämne om matte knappast något som kan konkurrera med hur man öppnar en ketchupflaska och jag vill helst hålla den levande ett tag. Om något kan den flyttas till Grafik & Programmering.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har för mig det fanns en tråd för just coola grafer i Kattgruppen förut. Om inte så länkades det ofta coola grafer i mattetråden. Detta var min favorit i alla fall: http://www.wolframalpha.com/input/?i=polar...t+%3D+-pi+to+pi

 

På det här forumet är ett ämne om matte knappast något som kan konkurrera med hur man öppnar en ketchupflaska

:D Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag går mest igång på funktionernas innebörd eller egenskaper, och inte så mycket på hur deras grafer ser ut.

 

Denna t.ex.:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=3d+pl...D+0+to+z+%3D+90

 

är en funktion som visar solintensiteten vid jordytan per kvadratmeter vid vilket given tidpunkt som helst på året. Där z är hur många grader man befinner sig från nordpolen (funkar inte för sydpolen men det är i stort sätt grafen upp-och-ned-på). Och tyvärr visar den nätterna som negativa fast de borde vara 0. Eftersom jag har härlett den själv tycker jag den är mycket vacker. :D

 

hittade inga andra bilder på min dator just nu men kommer kanske med fler sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men for fuck's sake. Är det meningen att vi ska försöka tolka de där graferna, eller vill du bara överglänsa oss andra med inadekvata mattekunskaper?

 

Jag fick IG i Matte B. :(

Man behöver inte vara en matematiker för att uppskatta alla bilder ;D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I min klass sitter oftast en hel hög och försöker rita blommor och annat på sina miniräknare. Blir kanske så när man går naturvetenskap. XD

 

Jag har inte så mycket till övers för det men den understa du ritade var fin Mezox. :)

 

Dave37: Har du härledit funktionen för solintensiteten på jordytan beroende på tiden själv?? Är det den sammanlagda intensiteten över hela jorden eller kan man få ut solintensiteten enbart på en viss plats vid en viss tidpunkt?

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...