Hoppa till innehåll

Kraftigare I Kropp


NeedforSpeed
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjena, har en fråga: om man är genetiskt smal, innebär de då att man inte kan bli kraftig? alltså anledningen till att jag tar upp detta är för att när jag möter kompakta snubbar på fotbollen så klarar jag inte av dem i närkamperna (jag är smal). Har tränat armhävningar och sånt ett tag men de enda som syns är mina biceps som blivit lite kraftigare. Men mina handleder är så jävla smala och ja måste bli lite kraftigare för att som sagt klara närkamperna bättre. Om ni undrar så är jag 15 år och har då inte slutat växa och käkar massvis. Då återgår jag till frågan, är de omöjligt att bli kraftig om man är genetiskt smal? vet inte vad som är problemet jag tränar fys hemma och äter skit mycke men är alltid lika spinkig, hatar det. Ser så svag ut :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tjena, har en fråga: om man är genetiskt smal, innebär de då att man inte kan bli kraftig? alltså anledningen till att jag tar upp detta är för att när jag möter kompakta snubbar på fotbollen så klarar jag inte av dem i närkamperna (jag är smal). Har tränat armhävningar och sånt ett tag men de enda som syns är mina biceps som blivit lite kraftigare. Men mina handleder är så jävla smala och ja måste bli lite kraftigare för att som sagt klara närkamperna bättre. Om ni undrar så är jag 15 år och har då inte slutat växa och käkar massvis. Då återgår jag till frågan, är de omöjligt att bli kraftig om man är genetiskt smal? vet inte vad som är problemet jag tränar fys hemma och äter skit mycke men är alltid lika spinkig, hatar det. Ser så svag ut :/

Är du genetiskt smal är det väl ganska solklart att du har svårare att bygga muskelmassa än någon som har en väldigt stor benstomme i grund och botten (ex. mig). Jag bygger muskler oerhört lätt utan vidare ansträngning. Låt oss säga att jag kan bygga upp samma muskelmassa du gör på kanske 60% av samma mängd träning. Kanske itne så stora siffror men du förstår min poäng. Allt du kan göra är nog att gymma, och göra mycket benövningar, bålövningar samt överkroppsövningar och inte armhävningar för det är ju inte armarna du går in i dueller med, utan mer din överkropp + din sammanlagda balans-styrka. Du behöver hitta en fin balans i hela kroppen som gör dig jämnt tränad men ändå ger dig en tyngre, dock atletisk kropp på planen!

 

skriver helflummigt men jag sitter här och typ tejpar upp ögonlocken för fan, hoppas du förstår min poäng, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Genetiskt smal" absolut värsta myten jag har hört. Ingen är genetiskt smal, träna mer alternativt börja styrketräna.

Jag ser ingen myt i det. Vissa personer är ju smala under hela sin uppväxt liksom. Det bör påpekas att jag inte är så kunnig inom genetik.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Genetiskt smal" absolut värsta myten jag har hört. Ingen är genetiskt smal, träna mer alternativt börja styrketräna.

This.

 

Och "stor benstomme" är en myt också. Även om det är klart att ben kan variera lite i storlek så är det ingen som väger 30 kg mer än någon annan på grund av ens ben. Det finns i princip ingen koppling mellan övervikt (dvs, fett) och benenstommen.

 

Edit: Eller ja, vissa människor har lättare att lagra fett (dvs, gå upp i vikt än andra) teorin om de tre kroppsformerna används fortfarande idag. Används främst inom styrketräning. Men bara för att vissa personer har lättare att hålla sig smala, så betyder det inte såklart att de kan äta pizza 7 dagar i veckan.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser ingen myt i det. Vissa personer är ju smala under hela sin uppväxt liksom. Det bör påpekas att jag inte är så kunnig inom genetik.

Hög ämnesomsättning, äter bra eller rent av dåligt. Finns massa alternativ till varför någon är smal under hela sin uppväxt.

Men att vara genetiskt smal eller tjock är rent påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du skulle ha sämre genetiska förutsättningar för att få en kraftig kropp betyder inte det att du inte kan få det. Du måste bara jobba lite hårdare(tyvärr) och kanske använda någon annorlunda teknik.

 

Att bara träna armhävningar kommer, som du själv kommit fram till, inte leda till en generellt kraftigare kropp. Du måste träna allsidigt för att få ett bra resultat!

 

En extremt viktig sak vid styrketräning, m.a.o. då man jobbar på att bygga på muskelmassan, är att man måste tillföra kroppen stora mängder protein när man styrketränar regelbundet, för att man ska kunna bygga upp muskelmassan. Jag har tyvärr ingen aning om vad du äter, men se till att du får i dig tillräckligt med protein.

 

Att du är smal fast du äter mycket kan bero på(förutsatt att du styrketränar/tränar & rör på dig mycket) att du har en större andel Typ I-muskelfibrer vilka har fett & syre som primär energikälla(styrketränande Typ IIb-muskelfibrer förbränner ej fett, utan kolhydrater). Detta är då en genetisk förutsättning för att du är uthållig och har lätt att träna kondition men ej styrka(Typ II-muskelfibrer). Sen vet jag tyvärr inte om du skulle få ut mer(större muskler => mer muskelfibrer) av konditionsträning än styrketräning; jag är ingen expert. :)

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Genetiskt smal = myt

2. Att man har bra ämnesomsättning för att man aldrig lagrar fett = myt

3. Att man kan äta skräp 7 gånger i veckan för att man inte lagrar någon fett = myt

 

När du säger att du käkar massvis, vad för kost pratar vi om då? Din kost ska baseras på mycket energi, men som även är näringsrik och består av nyttiga fetter bland annat. Proppa inte i din gatugrillens 200g burgare, det innehåller oftast livsfarliga fetter som istället kommer ge motsatt effekt. Vill du växa hälsosamt så ska du få i dig mycket vitaminer och mineraler för att det är just det som optimerar celltillväxt, och ladda med långsamma kolhydrater och ordentligt med proteiner. Nu pratar vi om pasta, nötkött, fisk och fågel, ägg, avokado, rödbetssallad m.m.

 

Styrketräning rekommenderar jag även också, utför explosiva övningar för det är just det som hjälper vid närkamper. Kom ihåg att storlek inte är allt som räknas. Träna konditionen oftare då det ger en bättre återhämtning vilket innebär bättre celltillväxt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Genetiskt smal = myt

2. Att man har bra ämnesomsättning för att man aldrig lagrar fett = myt

3. Att man kan äta skräp 7 gånger i veckan för att man inte lagrar någon fett = myt

Har svårt att tro på att det är en myt. Förklara för mig hur det kommer sig att det finns många (för det mesta pojkar 0-25 eller nåt) kan äta hur jäkla mycket skit som helst och bara lata sig, och ändå vara pinnsmala? Utan muskler då. Stör mig som fan på det tbh xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...