Hoppa till innehåll

Debatt-tråd Om Aktuella Händelser


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Fick idén om en tråd där man kan diskutera aktuella händelser, men som kanske inte kräver en egen tråd. Viktigt är att det hålls relativt aktuellt, och att det inte skenar iväg allt för mycket. Om man märker att ett diskuterat ämne kräver en egen tråd så får man antingen starta en ny eller be en moderator fixa till det. Admin tyckte för övrigt att det här lät som en utmärkt idé, om någon ställer sig tveksam till konceptets regelmässighet. Det är fritt fram för alla att ta upp händelser de vill diskutera. Jag vet inte om det här kommer fungera eller ej, men det får vi väl se! :)

----------------------

 

Greklands regering skall ombildas. Som ni säkert vet så har Grekland haft stora problem de senaste åren. EU har gett landet en del nödlån, men de tycks inte hjälpa. När regeringen försöker initiera sparpaket så resulterar det i våldsamma protester och kravaller. Vad bör man göra åt den grekiska situationen? Något alls?

 

http://www.gp.se/ekonomi/1.892136-grekisk-...ildas-infor-val

 

Personligen så anser jag att Grekland bör dra sig ur euro-sammarbetet, och i dagsläget inte beviljas fler nödlån. På något sätt måste de också få det grekiska folket att förstå att regeringen MÅSTE spara pengar. När ens land är på väg i konkurs är det för mig helt otroligt att man gör upplopp när regeringen vill försöka lösa problemet med sparpaket.

 

------------------

Lärarbristen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-star-i...onell-lararkris

 

Jag tycker att man bör höja lönen för lärare, samt se om man kan på andra sätt göra yrket mer attraktivt. Idag är det stressigt och underbetalt, det är väl klart att få personer väljer ett sådant yrke. Man borde även använda sig av lite klyftig marknadsföring för att locka folk! Egentligen är jag nog generellt sett emot att staten lägger sig i arbetsmarknaden, men en höjd minimilön här tror jag kan vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sådan här tråd borde finnas i varenda skola. Ville bara påpeka om det.

Ont: Ang lärarbristen, precis som du säger. Att locka individer, framför allt lite mer yngre lärare som förstår sig på 'ungdomarna' idag skulle nog inte vara så fel faktiskt. Känns som att det är relativt förvirrande. "Vad är en bra lärare och inte?" Kanske formulerade mig segt. Har huvudvärk - förlåt för det isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grekland borde sparkas ut ur EU,låt landet gå i konkurs och börja om från början med ny hjälp i form av något liknande Marshallplanen. Problemet är väl att USA och Många EU länder har egna skulder att ta hand om.

 

Grekerna har själva satt sig i situationen och har också vad jag hört ljugit sig in i Eurosamarbetet.

*Nej deras dagar med 5 timmars arbetsdag, 3 dagar i veckan pension vid 45,att kunna hämta ut pensionspengar från sina släktingar som varit döda i 6 år,och leva på övriga EU länder är över.*

 

Tyskarna har klarat sig ut ur svårare situationer två gånger med lite hjälp utifrån och hårt arbete.

 

Grekernas beteende är som du säger avskyvärt,fy fan ut och hjälp till att få erat land på fötter i stället, vi ska inte betala ett öre förrän grekerna visar att dom kan leva sparsamt också.

 

*OBS ironin,dock är det till viss del sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag röstar riksdagsledamöterna om Justitieutskottet betänkande 2011/12:JuU28, Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpande ändamål; enligt EU:s datalagringsdirektiv.

 

Jag har läst igenom lagändringsförslaget och förstått att det betyder att t.ex. internetleverantörer måste lagra trafikuppgifter, d.v.s. inte "innehållet i ett elektroniskt meddelande", i 6 månaders tid där detta ska ingå:

Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation, kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut.

Vad jag förstått(lite tvetydigt faktiskt) kommer också det viktiga skyddet vara kvar att internetleverantören inte får behandla / lagra innehållet i "ip-paket", d.v.s. PDU:erna högre upp än Nätverkslagret i OSI-modellen. Detta var det som jag mest oroade mig för skulle försvinna vid införandet av Datalagringsdirektivet. Men tydligen så finns skyddet kvar! :) Med andra ord får internetleverantören fortfarande inte behandla 16-bitars "porten" allt det andra i Transport-lagret. (Om så klart inte samtycke lämnats)

 

Teleoperatörer får alltså fortfarande inte lagra röst & textkommunikation för andra ändamål än mellanliggande överföring mellan parterna. De får endast lagra nummer, position, tidpunkt o.s.v.

 

Bra är också att det lades till i förslaget att de lagrade uppgifterna inte får användas på något annat sätt än att lämnas ut vid förfrågning av myndighet.

 

Om förslaget röstas igenom gör det inte mig något, då detta ENLIGT MINA ÖGON endast kan användas för att undersöka brottslig verksamhet, och inte till illasinnad kartläggning o.dyl. Kommentera om ni har en annan åsikt! :cry:

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Grekland:

 

Jag tycker det är hemskt när jag ser så många som säger "fy fan för Grekland" och "De får fan skylla sig själva". Jag lägger inte nödvändigtvis skulden på för Greklands ekonomiska situation på Greklands regeringen men om man nu gör det (att beskylle folket för statsfinanserna är givetvis inte försvarsbart) så är det för mig oförståeligt hur man med utalanden som "de får skylla sig själva" kan dömma ut över 10 miljoner människor. Läget i Grekland är jävligt illa, inte bara uppror där studenter kastar molotov mot polisstyrkor utan även ökande självmords siffror. Så att sitta och säga att en enkel vanlig privatperson som förlorat alla sin inkomst och knappt har råd med mat ska få "skylla sig själv" gör mig fan upprörd.

 

När det kommer till lösningar för grekland ser det tyvärr mörkt ut, de har en odemokratisk vald premiärminister, Lucas Papademos, som drev in euron i landet från första början 2002 och har jobbat för Goldman Sachs. Tysklands förbundskansler Angela Merkel har själv sagt att Grekland kan inte lämna euron för då kommer fler länder att vilja lämna, t.ex. Portugal och Spanien och då riskerar valtuasamarbetet att fallera. Så det verkar som om våra politiker Tänker köra Grekland i den absoluta botten, vilket känns hemskt med tanke på hur det grekiska folket har kämpat för stabilitet i nästan 10 år.

 

Vad jag har hört andra säga om hur Grekland skulle kunna ta sig ur krisen så säger de flesta att de ska gå tillbaka till Drachmen, devaluera sin valuta och på så sätt kunna öka sin export och konkurrenskraft. Som jag har förstått det så innebär det dock att landet blir mer "U-landsaktigt", och jag gissar att det skulle vara illa för civilbefolkningen eftersom de flesta i så fall måste backa i levnadsstandard, vilket de kanske inte accepterar. Peter Schiff (en överlag mycket duktig marknadsekonom) har sagt att grekland borde ta bort minilönen för att öka greklands konkurrenskraft och låta marknaden snabbare reglera sig själv. Även om jag också här ser den eknomiska fördelen så är jag mer tveksam till hur det socialt slår.

 

Vad jag tycker är väldigt intressant med Grekland är att det monetära systemets falskhet skiner igenom där nu. Låt oss säga att en återgång till Drachme KAN vara en lösning på Greklands finansproblem. Det betyder att om man tar den metall som annars skulle tryckas upp till små mynt med eurons symboler på, och i stället trycker upp små mynt med andra symboler på, då finns det mer arbetsmöjligheter, fler som behöver och vill konsumera, mer att exportera, etc etc. Jag menar, det där har ju inget med symbolerna på ens mynt att göra, om det nu går att göra det, och det är bra för folket, gör det bara. Jag hade gärna sett att Grekland försökte dra sig ur det monetära systemet men att dömma av alla upplopp så är de inte socialt mogna.

 

Ett annat lika intressant exempel på finanskrisen är givetvis Spanien, som inte är långt efter Grekland och jag ser dem hämna i samma läge om bara några år. Där har vi en arbetslöshet på ca 50% hos ungdommar och en total arbetslöshet på jag tror det var 20%-25%. I Spanien har vissa mindre butiker börjat gå tillbaka till pesetan eftersom den aldrig officiellt togs bort som valuta och fortfarande kan användas.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Grekland:

 

Jag tycker det är hemskt när jag ser så många som säger "fy fan för Grekland" och "De får fan skylla sig själva". Jag lägger inte nödvändigtvis skulden på för Greklands ekonomiska situation på Greklands regeringen men om man nu gör det (att beskylle folket för statsfinanserna är givetvis inte försvarsbart) så är det för mig oförståeligt hur man med utalanden som "de får skylla sig själva" kan dömma ut över 10 miljoner människor. Läget i Grekland är jävligt illa, inte bara uppror där studenter kastar molotov mot polisstyrkor utan även ökande självmords siffror. Så att sitta och säga att en enkel vanlig privatperson som förlorat alla sin inkomst och knappt har råd med mat ska få "skylla sig själv" gör mig fan upprörd.

 

Naturligtvis kan man inte dömma ut hela den grekiska befolkningen för Greklands kassa ekonomi, men det är det grekiska folket om gör upplopp när regeringen försöker rädda landets ekonomi genom att spara pengar. För mig är det helt otroligt hur de inte kan förstå (eller inte vill förstå) att de MÅSTE spara pengar, och att deras tidigare ekonomiska modell var helt ohållbar. Ja, det är regeringen/parlamentet som styr landet, men det är det grekiska folket som vägrar gå med på något annat än den löjligt ohållbara ekonomiska politik de förde. Skulden får enligt mig läggas på hela Grekland, dvs både de styrande och folket. Man kan inte beskylla enskilda "vanliga enkla personer", men kollektiv tycke jag att det grekiska folkt får bära en del av skulden.

 

När det kommer till lösningar för grekland ser det tyvärr mörkt ut, de har en odemokratisk vald premiärminister, Lucas Papademos, som drev in euron i landet från första början 2002 och har jobbat för Goldman Sachs. Tysklands förbundskansler Angela Merkel har själv sagt att Grekland kan inte lämna euron för då kommer fler länder att vilja lämna, t.ex. Portugal och Spanien och då riskerar valtuasamarbetet att fallera. Så det verkar som om våra politiker Tänker köra Grekland i den absoluta botten, vilket känns hemskt med tanke på hur det grekiska folket har kämpat för stabilitet i nästan 10 år.

 

Det är möjligt att fler länder kommer vilja lämna, men att vilja och att få är ju två olika saker. Personligen har jag varit emot euro-sammarbetet från första början, och det bli mer tydligt att det inte fungrar. Att Sverige inte var ansluten till euon är en av orsakerna till att vi klarade oss relativt bra genom krisen. Problemet med en sammanlänkad valuta är att länderna drar ner varandra. Det är antagligen skitsvårt, men det är nog dags att lägga ner eurosammabetet...

 

Vad jag har hört andra säga om hur Grekland skulle kunna ta sig ur krisen så säger de flesta att de ska gå tillbaka till Drachmen, devaluera sin valuta och på så sätt kunna öka sin export och konkurrenskraft. Som jag har förstått det så innebär det dock att landet blir mer "U-landsaktigt", och jag gissar att det skulle vara illa för civilbefolkningen eftersom de flesta i så fall måste backa i levnadsstandard, vilket de kanske inte accepterar.

 

Det handlar inte om att acceptera eller inte acceptera. Det grekiska folket har inget val. Och de kommer få backa i levnadsstandard vare sig de vill det eller ej. Frågan är om de tänker göra saker ännu värre genom att strejka, gå upplopp och hålla på, elle försöka göra Greklands återuppbyggnad så smidig som möjligt. Tyvärr tror jag mer på de förstnämnda.

 

Peter Schiff (en överlag mycket duktig marknadsekonom) har sagt att grekland borde ta bort minilönen för att öka greklands konkurrenskraft och låta marknaden snabbare reglera sig själv. Även om jag också här ser den eknomiska fördelen så är jag mer tveksam till hur det socialt slår.

 

Verkar vettigt.

 

Jag hade gärna sett att Grekland försökte dra sig ur det monetära systemet men att dömma av alla upplopp så är de inte socialt mogna.

Fast ett land kan väl inte dra sig ur systemet? Om det montetära systemet skall övegerges måste väl i princip hela världen göra det samtidigt? Anners kommer Grekland inte kunna interagera med omvärlden som fortfarande är kvar i systemet, vilket innebär att de måste vara självförsörjande?

 

Ett annat lika intressant exempel på finanskrisen är givetvis Spanien, som inte är långt efter Grekland och jag ser dem hämna i samma läge om bara några år. Där har vi en arbetslöshet på ca 50% hos ungdommar och en total arbetslöshet på jag tror det var 20%-25%. I Spanien har vissa mindre butiker börjat gå tillbaka till pesetan eftersom den aldrig officiellt togs bort som valuta och fortfarande kan användas.

 

Även om det går rätt kasst för spanien, så ser jag ändå en starkare vilja att förbättra situationen (kalla det en bättre attityd om du vill) hos det spanska folket.

 

Skall försöka svara på Vitdoms inlägg också!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riksdagsledamöterna röstade till bifall för lagändringen som nu kommer att börja gälla fr.o.m. Mars.

 

Här kan ni se hur de riksdagen röstade i frågan(förslagspunkt 1): http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/...uU28/?vote=true

 

Sammanfattning:

Riksdagspartierna och andelen ställningstagande ledamöter som röstade Ja:

S - 100%

M - 100%

MP - 0%

FP - 100%

C - 82%

SD - (inga ställningstagande ledamöter)

V - 0%

KD - 100%

 

Personligen var jag negativ till lagändringsförslaget.

 

Tyvärr är det ju också så att vi alla kan förvänta oss höjda abonnemangsavgifter eftersom de största operatörerna/internetleverantörerna måste köpa utrustning & programvara för ca 1 000 miljoner kronor per ISP.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ju också så att vi alla kan förvänta oss höjda abonnemangsavgifter eftersom de största operatörerna/internetleverantörerna måste köpa utrustning & programvara för ca 1 000 miljoner kronor per ISP.

Så du är emot det nu? Jag menar det är helt ok att ändra sig, men först sa du att du inte tyckte det var några problem eftersom det inte verkar kränka privatpersoners privatliv, men nu är du emot det eftersom det kommer att leda till höjda abonemangspriser? Hur många ISPer (ungefär) finns det i sverige och hur många abonenter finns det? Vad blir kostnaden per skalle? Väldigt intressant.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag läste på om lagändringen, läste andras åsikter på internet och kom fram till att jag bestämde mig för att vara negativ till lagändringen. Det som jag noterade vilket gjorde att jag ändrade mig, var att om det någon gång skulle ske en läcka eller liknande av registerdatabaserna så är det mycket enkelt att koppla ihop olika de olika loggarna och kartlägga en specifik persons kretsar och också få fram en hel del information om personen. Som jag nämnde till urkunden av denna idé, så är det ju så att registrering av alla personers alla kommunikationsuppgifter och att sedan analysera metadatan för att extrahera och konstruera t.ex. delvis känsliga uppgifter om en person, är det bästa alternativet, av alla alternativ, om man vill massövervaka en befolkning.

 

Mängden trafikuppgifter som måste sparas hos t.ex. en internetleverantör till följd av lagen har jag fått till enorm. Och på det så är det ju självklart att det måste finnas redundans i form av kanske RAID-lösningar vilket kräver minst dubbelt lagringsutrymme i fall att det skulle bli något fel på t.ex. hårddisken eller om data på ett magnetband skulle gå förlorad.

 

Nu är det ju troligen inte alls sannolikt att databaserna kommer att läcka. Själv tror jag att databaserna kan bli stulna p.g.a. deras enorma värde.

Jag kom på att det tydligt står skrivet i SAMMA LAG, både i den nya och innan lagändringen:

Vid lagens tillämpning skall särskilt beaktas elektroniska kommunikationers betydelse för yttrandefrihet och informationsfrihet.

Själv ser jag detta som att lagändringen kommer att få problem! Enligt mig beaktas INTE yttrandefrihet och informationsfrihet i tillämpningen av denna lag! :o Vad anser ni? Detta borde noteras av alla, OMGÅENDE!

 

Enligt Wikipedia: "Informationsfrihet kan också hänvisa till rätten till ett privatliv i samband med Internet och IT." Det vill säga att det inte registreras vem man har privat har kontakt med, om man inte vill, i motsägelse till det som lagen försöker implementera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsfrihet

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

På tal om internet, har väldigt nyss fått reda på ett nytt lagförslag i USA, CISPA, som ska vara någon slags uppföljare av SOPA. Som jag har förstått det så är det i likhet med det Vitdom pratar om en lag som gör det möjligt för företag (inte bara internetleverantörer) att lagra information som sedan regeringen kan begära ut. Det är olagligt att ta lagen i egna händer men med CISPA verkar det som om stora företag får lov att agera poliser mer eller mindre.

 

http://www.techdirt.com/articles/20120402/...rity-bill.shtml

http://www.reddit.com/r/politics/comments/...pa_hr_3525_aka/

 

 

 

 

 

Är detta värre än SOPA/PIPA/ACTA?

Var är yttrandefriheten och informationsfriheten på väg?

Och är hotet om cyberattacker mot regeringar och terrorism verkligen ett rimligt argument?

 

EDIT: Jag försökte hitta andra källor än RT men jag kunde inte hitta några från väst-massmedia. Men komplementera gärna med sådana om ni hittar.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...