Hoppa till innehåll

Debatt-tråd Om Aktuella Händelser


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Nu ligger ju mellanöstern i Asien så det är klart att Asien har flest muslimer.

 

Ok, visst. Majoriteten av världens muslimer bor dock i östra eller sydöstra Asien. Muslimerna som bor i Nordafrika, på den arabiska halvön och västra Asien (dvs, den där vagt definerade termen "mellanöstern") utgör ca 20% av världens totala muslimer. Ännu färre av dessa är araber. Majoriteten av de som bor i Nordafrika och mellanöstern är muslimer, men de är en minoritet av världens muslimer. Många bor också i Afrika söder om Sahara.

 

Att muslim nästan har blivit synonymt med arab eller person från mellanöstern är väl mest medias fel antar jag, men det är fortfarande missvisande. D

 

 

 

Nu gissar jag bara hejvilt men antar att du menar våldtäktsgrafen,bara den är ett skäl nog att se över nuvarande regler.

 

Jag menar den som faktiskt sorterar på vilket land personen kommer ifrån. Sverige hade kunnat bestå till 100% av blonda, blåögda germaner i folkdräkt och antalet våldtäkter hade fortfarande ökat över tiden.

 

 

Det spelar ingen roll om det är inhumant,Sverige kan inte rädda alla människor på hela jorden och till slut måste man välja. Kan man hjälpa tre syriska familjer för dom resurser det går åt för att integrera en i Sverige så är svaret enligt mig givet.

 

Naturligtvis kan vi inte hjälpa alla, men det betyder inte att vi inte skall hjälpa dom som kommer hit. Problemet med att hjälpa någon på plats är att området är så oroligt att hjälpen antagligen inte kommer göra något. Vi kan bygga upp deras hus, och ge dom mat. Men sen då? Efter en vecka är det sönderbombat igen och maten är slut.

 

Fast i sort sätt alla undersökningar pekar ju på att hårdare straff inte avskräcker från brott.

 

Det beror ju på hur hårda straffen blir,inte för hårda men inte för mesiga.

Utveckla gärna. Finns det undersökningar som pekar på att en viss höjning av straff också leder till en minskad brottslighet?

 

Riskerar man livstids utvisning till det krigshärjade landet man flydde ifrån för våldtäkt så kommer man antagligen inte riskera det.

 

 

Fast det riskerar man redan.

"En utlänning får utvisas ur Sverige, om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fängelse. En utlänning får också utvisas, om en domstol undanröjer en villkorlig dom eller skyddstillsyn som utlänningen har dömts till och dömer till annan påföljd.

En utlänning får dock utvisas endast om han eller hon döms till svårare påföljd än böter och

1. om gärningen är av sådant slag och övriga omständigheter är sådana att det kan antas att han eller hon kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller

2. om brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar."- §8 Kap 8. Utlänningslagen

 

Vilket också händer. Två utländska kvinnor (vars nationalitet undgår mig) stal pengar ur pensionärers handväskor, Inga jättesummor eller i någon jätteskala, men ändå. Dessa dömdes först till fängelse och efter straffet till utvisning.

 

Dessutom, brottslingar tar sällan straffet i beaktande. Att våldta någon är (oftast) inte ett noga genomtänkt beslut där personen har funderat och länge beaktat de olika för och nackdelarna. Det är precis därför som dödsstraff inte avskräcker från mord till exempel. En person som skall mörda eller våldta någon tänker inte på straffet.

 

"Eller hur det är bra med länder som bara timmar efter en katastrof kan vara på plats med transportflyg,proviant,läkare och medicin!

Ibland är det en jävla tur att USAF finns,eller hur!"

Ja, absolut. USA gör jättemycket bra. Synd bara att de gör minst lika mycket dåligt.

 

 

Folk i flyktingläger är en typ som inte uppmärksammas tillräckligt i den svenska humanitets och medmänsklighets debatten

 

Inte? Jag tycker de uppmärksammas ganska ofta. I vilket fall så håller jag med om att man bör ge mer stöd till flyktingläger.

 

Du har nog helt rätt,troligen lärde dom sig svenska på "International collage of Sweden" i Homs och inte i Sverige.

 

Nu vet jag inte om du han se filmen innan den blev borttagen(idiot YT) men i filmen uppmanas på ganska bra svenska muslimer att strida för profeten och Allah i både Syrien och Europa.

Så bra svenska lärs inte ut i MÖ,svenska är inget världsspråk om du trodde det.

 

Nej, visst. Men så svårt lär det inte vara att få tag på någon som kan svenska eller någon som kan hjälpa till med översättning. Det är möjligt att enstaka sådana personer finns eller har funnits i Sverige, men de lär vara av en försvinnande liten minoritet.

 

Extremfall finns i varenda religion och kultur. De är alltid extremt få men gör en jävla massa väsen av sig. Jag förstår inte varför man konstant måste tjata om sådana personer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar den som faktiskt sorterar på vilket land personen kommer ifrån. Sverige hade kunnat bestå till 100% av blonda, blåögda germaner i folkdräkt och antalet våldtäkter hade fortfarande ökat över tiden.

Vet inte om du antog ett scenario med 0 invandring eller bara konstaterade faktumet att nästan alla invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken men intressant att tillägga i sammanhanget är ju att Sveriges populationstillväxt är i det närmaste identisk med nettoinvandringen. Det kan man begrunda om man nu tvivlar på att de skulle råda "massinvandring". Faktum är att borträknat invandringen så minskar den etniskt skandinaviska befolkningen i Sverige.

 

Vad ser du för lösning på dessa problem då?
Ok, det är tre steg man måste gå igenom.

 

1. Problemställning

2. Orsaker

3. Lösning

 

1. Problemställning

Vi ser idag ett växande problem i så väl Sverige som i många andra post industriella länder att det som kallas integrationspolitiken har många brister. "integrationen är ett misslyckande" eller liknande brukar det kallas. Kritiken rör allt som oftast en känsla av ökad otrygghet, ökad kriminalitet, ökad oro för försörjningsproblem, alltså t.ex. möjlighet att hitta jobb. Det uppstår också en påträngande klyfta mellan olika etniciteter i samhället där bägge sidor talar illa om varandra och delar upp sig i starka "vi och dem"-grupper. Man beskyller varandras agerande, kultur och religion och målar ut varandra på ett eller annat sätt som mer eller mindre onda. Mer frekvent extrem ilska och besvikelse är också allt mer påtagligt.

 

2. Orsaker

Orsakerna är så komplexa och så mångfaldiga att jag omöjligt kan peka ut alla så här på rak arm. Det är t.ex. ett klassiskt argument att "invandrarna tar alla jobb", även då så inte alls är fallet. När vi ändå är på jobben och snurrar så kan vi ju komma överens att bortsett från att invandrare skapar en del jobb genom eget företagande etc så är det ju självklart att de "tar" några jobb som annars etniska svenskar/skandinaver skulle tänkas ha. Men att skylla arbetslöshet och ekonomisk osäkerhet på invandringen är ju rent sagt ut löjligt (om man nu gör det). Den ökade ekonomiska otryggheten härstammar ju trots allt från den globala finanskris som vi nu befinner oss i sen 2008/2009 eller argumenterbart betydligt längre tillbaka. Minskad tillväxt hos stora nationer så som USA och EU kommer givetvis kraftigt att påverka ett till 70%-75% EU-styrt exportland som Sverige.

 

Men för att se till de sociala bitarna, det som inte kan mätas med en siffra på bankkontot eller växeln i fickan. Då måste vi ta en större blick på situationen. Dagens samhälle, vare sig vi pratar Sverige, mellanöstern eller något annat land/region, är konkurrensbaserat. Detta är en mekanism i det globala systemet som har funnits i tusentals år och har därmed satt väldigt djupa spår och värderingar hos människor. Samtidigt är ingen människa förnuftig, utan kan bara relatera och jämföra saker med tidigare erfarenheter. Med denna vetskap om att människor är tvingade till att konkurrera med varandra uppstår en given främlingsfientlighet och en gruppmentalitet, "vi mot dem", eftersom det är en enkel skyddsmekanism att bilda någon slags outtalad grupp som kan samarbete lite mer för att kunna hålla stund mot resten (dem) som försöker konkurrera med gruppen. Helt enkelt ett sätt att öka sin personliga konkurrenskraft.

 

Samtidigt bidrar konkurrensmekanismen till att korruption uppstår, om det så är den klassiska mutan eller det mer subtila utnyttjandet av andra mekanismer i samhället, t.ex. det felaktigt utnyttjandet av socialbidrag som jag har tagit upp tidigare. Detta leder till att så väl "etniska svenskar" så väl som invandrare bl.a. från tredje världen snabbt grupperar sig socialt, kulturellt och fysiskt och ställer sig negativa mot varandra.

 

En annan orsak är det faktum att samhället är uppbyggt kring åsikter snarare än fakta. I ett samhälle där man inte ställer tillräckligt höga krav på att de ingrepp man gör inom sitt samhällssystem har fysiska referenser från verkligheten och naturen får man givetvis problem då de "lösningar" man inför, oavsett om det är demokratiskt eller diktatoriskt, inte nödvändigtvis fungerar i verkligheten. Man får också en ingjuten värdering hos folk att det "räcker" med att ha en åsikt och att en åsikt på något sätt alltid är värt något och värd att skydda. Detta leder i sin tur till att folk blir mer "close-minded", står fast vid sitt "trossystem", om du så vill, och identifierar sig starkt med de åsikter som de har plockat upp under sin levnadstid. Det är därför du ser situationer som snabbt kan urarta i ilska mellan "svenskar" och invandrare och det är också därför som alla politiska "lösningar" misslyckas, för de är grundade på etablerade ideologier och åsikter, inte på dynamiska, vetenskapliga modeller av verkligheten.

 

På grund av konkurrensmekanismen och värderingen om en etablerad kultur kommer alla människor att starkt skydda den kultur och den kunskap de har samlat på sig under sin levnadstid, det är dåligt i dagens samhälle att ha fel. På grund av att folk inte vill ha fel och går långväga för att förneka det kommer det kanske inte som någon chock att personer från olika kulturer och med olika kunskaper inte diskuterar igenom hur de ser på saken och sen tillsammans kommer fram till den bästa tillgängliga lösningen enligt feedback från naturen, utan inblandning av någons "åsikt".

 

3. Lösning

Det finns aldrig någon perfekt lösning på något problem, det finns alltid undantag som kommer falla utanför, och de allra flest politiska "lösningar" är bara plåster på såren. En lösning skulle jag mer vilja jämföra med ett vaccin. Grundtanken i riktig lösning är att det finns inte en specifik lösning som är svaret på alla problem, men det finns ett tillvägagångssätt som så effektivt som möjligt. Grundtanken är att man måste ändra den mekanismen i samhällssystemet som orsakar problemen så att det inte längre finns motiv för att uttrycka det beteendet. Som ett väldigt tydligt exempel kan jag säga att det i dagens samhälle finns väldigt lite motiv till att såga av sig sitt ena ben, och därav är det inte så många som gör det. Men om systemet på något sätt skulle vara utformat så att om man sågar av ett ben så får man 100 miljoner kronor, då tror jag att vi skulle se en enorm ökning av folk som sågar av sig sina ben.

 

Om du håller med mig i mitt orsaksresonemang så behöver vi ändra systemet så att konkurrensmekanismen och vikten-av-åsikter-värderingen inte längre än nödvändiga. Man får väl ändå anta att människor gärna lever ett tryggt och stressfritt liv i samklang med sina medmänniskor så att vi skulle klara av ett samhälle som är baserat på samarbete och vetenskap är väl ändå ganska troligt. Du inser nog nu om inte tidigare att en lösning utifrån dessa orsaker inte handlar om att höja några skatter, skyffla om några pengar i statsbudgeten eller införa någon specifik lag. Man hade ju kunnat hoppas på att detta faktiskt hade en relativt enkel lösning, men faktum är att så inte är fallet. Lösningen måste verka på några av de fundamentala mekanismerna i dagens samhälle och måste därför på det stora hela taget ha globala effekter. Det finns egentligen inget som just Sverige, Mellanöstern eller Afrika kan göra så länge dessa mekanismer fortsätter att trycka på utifrån med full kraft.

 

Att förklara hur man skulle kunna tänka sig att ta sig från dagens system till det här fundamentalt nya systemet med samarbete och vetenskap i grunden är en diskussion i sig och ett väldigt invecklat och komplext problem som jag inte tänker gå in på här och nu. Så jag kommer inte presentera någon punktlista med steg för steg hur en holistisk lösning kan se ut för detta problemet. Men i (väldigt) stora drag för att svara mot de mekanismer som krävs för lösningen skulle man kunna tänka sig ett system där varor och tjänster finns tillgängligt för alla och människor inte behöver känna stress över att överleva och bevara sin levnadsstandard. På så sätt kan de göra det som de är intresserade och brinner för, med kunskapen att allt de gör nyttjar alla, inklusive dem själva. På så sätt kommer man runt konkurrensmekanismen. Samtidigt har man ett samhällsorganiserande system (motsvarande dagens regering) som är vetenskapligt grundat, och i stället för åsikter så är det fakta och idéer som styr samhällsutveckling. Tillsammans med den mekanismen för den universella resurstillgängligheten leder detta till en universell påverkbarhet. Med detta menar jag att var och en som har intresse och kunskaper inom något område av samhällsorganisation får möjligheten att själv bidra direkt, inte med åsikter, utan med kunskap och handling. Därmed utplånas även koncept som "vi och dem" då vem som helst har möjlighet att bidra och man diskuterar lösningar utan att identifiera sig med delar av problemet.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, visst. Majoriteten av världens muslimer bor dock i östra eller sydöstra Asien. Muslimerna som bor i Nordafrika, på den arabiska halvön och västra Asien (dvs, den där vagt definerade termen "mellanöstern") utgör ca 20% av världens totala muslimer. Ännu färre av dessa är araber. Majoriteten av de som bor i Nordafrika och mellanöstern är muslimer, men de är en minoritet av världens muslimer. Många bor också i Afrika söder om Sahara.

 

Du har givetvis rätt,det enda jag kan försvar mig med var att jag räknade Pakistan och Indien till MÖ och cenralafrikanska länder till NA. Sydost Asien har helt riktigt störst population muslimer.

 

Men Islamism och fundamentalism som är det intressanta i det här sammanhanget är mer utbred i MÖ+Afrika än i Sydost Asien och det är den som drabbar oss.

 

Att muslim nästan har blivit synonymt med arab eller person från mellanöstern är väl mest medias fel antar jag, men det är fortfarande missvisande.

 

Det beror nog på att gemene man inte är intresserad av folkgrupper och etniciteter. Dom flesta vet inte ens att det finns olika inriktningar i Islam.

 

 

 

Jag menar den som faktiskt sorterar på vilket land personen kommer ifrån. Sverige hade kunnat bestå till 100% av blonda, blåögda germaner i folkdräkt och antalet våldtäkter hade fortfarande ökat över tiden.

 

Det var våldtäktsgrafen. Benägenhet till brott sitter inte etniciteten i sig men hänger oftast ihop med kultur som i sig är boven i dramat. En german är oftast uppvuxen i Europa där våldtäkt är fel och en arab oftast i MÖ där det tas väldigt lätt på våldtäkter i många länder. Lägg där till att en arab i Sverige är en minoritet och minoriteter är ofta utsatta och mer benägna att begå brott.

Hade germaner flyttat till MÖ hade vi haft samma problem men tvärt om och troligen av andra orsaker.

 

 

Naturligtvis kan vi inte hjälpa alla, men det betyder inte att vi inte skall hjälpa dom som kommer hit. Problemet med att hjälpa någon på plats är att området är så oroligt att hjälpen antagligen inte kommer göra något. Vi kan bygga upp deras hus, och ge dom mat. Men sen då? Efter en vecka är det sönderbombat igen och maten är slut.

 

Dom som kvalificerar sig för asyl eller PUT ska givetvis ha hjälp,dock tycker jag man ska ställa större krav på dom som kommer.

 

Är det för oroligt att bara skicka civil hjälp så får vi skicka fredsbevarande/framtvingande trupper,helst NATO ledda då FN visat sig oförmögna att agera så länge dom inte blir beskjutna.

Det räcker inte att skicka ner några trasiga jumpa dojor och ett par hundra spänn.

 

 

 

 

 

 

Fast i sort sätt alla undersökningar pekar ju på att hårdare straff inte avskräcker från brott.

 

Jag har inte sätt en enda där det visar att ett land sänkt sina straff och fått minskad kriminalitet.

Det enda jag sett är att "USA och Mexiko har hårda straff men högbrottslighet" undersökningar.

Vilket är irrelevant med tanke på att dom har så hårda straff att det slår tillbaka.

 

Utveckla gärna. Finns det undersökningar som pekar på att en viss höjning av straff också leder till en minskad brottslighet?

http://christiancarlsson.wordpress.com/200...d-brottslighet/

 

Inte helt oväntat så ökade antalet kidnappningar, bedrägerier, mordbränder och väskryckningar när så många som en tredjedel av landets brottslingar plötsligt släpptes fria. När det gäller bankrånen så ökade dessa med hela 26 procent. Det intressanta var dock att av de fångar som beviljats amnesti så var de som riskerade en månad längre fängelsestraff mindre benägna att begå nya brott än de som hotades av kortare fängelstraff. Studierna i Italien visar alltså att hotet om längre straff avskräcker och medför en minskning av återfallsbrottsligheten. Det är intressant.

 

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/stran...sst_3226201.svd

 

 

 

Fast det riskerar man redan

 

Nej man riskera inte utvisning om det råder krig eller annan typ av fara.

 

Vilket också händer. Två utländska kvinnor (vars nationalitet undgår mig) stal pengar ur pensionärers handväskor, Inga jättesummor eller i någon jätteskala, men ändå. Dessa dömdes först till fängelse och efter straffet till utvisning.

Det är bra men ett dåligt exempel då det med största sannolikhet inte rådde krig enligt FNs definition i landet.

 

Dessutom, brottslingar tar sällan straffet i beaktande. Att våldta någon är (oftast) inte ett noga genomtänkt beslut där personen har funderat och länge beaktat de olika för och nackdelarna. Det är precis därför som dödsstraff inte avskräcker från mord till exempel. En person som skall mörda eller våldta någon tänker inte på straffet.

 

Det är nog många som tänker över eventuella konsekvenser innan dom begår grova brott,i Sverige är straffen så låga att det inte spelar någon roll. Vet man att man med stor sannolikhet kommer gripas och få ett hårt straff men ändå begår gärningen så är man så extremt övertygad om sin sak att det inte spelar någon roll.

Att det begås många våldtäkter i Sverige beror säkert delvis mycket på att straffen är ett skämt.

 

Sedan får man även ta med att det är bättre att grova brottslingar sitter inne längre,och om det sedan bara handlar om att brotten inte minskar spelar egentligen inte så stor roll.

Det är om dom ökar som är det intressanta.

Ja, absolut. USA gör jättemycket bra. Synd bara att de gör minst lika mycket dåligt.

 

USA gör många dåliga saker men gör bra mycket mer saker som är bra,problemet är att mycket är kopplat till militärhistoria och utrikespolitik och är man inte intresserad av det så ser man det inte.

Det ironiska är att USA genom sin extrema militära styrka hindrar mer krig än va USA skapar,nackdelen är att USA då mer eller mindre får monopol på krig.

Anledningen är att inget land vill ha USA emot sig och många krig hindras av att USA tar motståndarens parti eller så är man osäker på vilket dom kommer ta.

 

Ett exempel är Israel-Iran+arabländer överlag.

 

Iran+arabländerna vet att USA kommer bomba dom sönder och samman om dom angriper Israel och Israel angriper inte Iran om dom inte får USAs hjälp.

 

Liknande kan ses över hela världen,Nord och Syd Korea,Kina-Taiwan eller varför inte Ryssland-Europa.

 

Edit: Vi får inte heller glömma det jag tog upp tidigare. US Navy och USAF är extremt underskattade resurser vid naturkatastrofer och kollar man på bistånd så ledar jänkarna även där.

 

Men amerikansk militär närvaro=Imperialism i media.

 

Inte? Jag tycker de uppmärksammas ganska ofta. I vilket fall så håller jag med om att man bör ge mer stöd till flyktingläger.

 

Jag tycker aldrig man hör något om flyktingläger,det finns palestinier som suttit jordanska flyktingläger i generationer samma sak i Västsahara men det hör man aldrig något om.

 

 

 

Nej, visst. Men så svårt lär det inte vara att få tag på någon som kan svenska eller någon som kan hjälpa till med översättning. Det är möjligt att enstaka sådana personer finns eller har funnits i Sverige, men de lär vara av en försvinnande liten minoritet.

 

Minst en pratar såpas bra svenska att han måste ha spenderat minst 50% av sin uppväxt i Sverige.

Dom kallar sig även "Svenska mujahideen"

 

Givetvis är det en extrem minoritet men det spelar ingen roll det måste ändå bekämpas,islamistiska legosoldater är ett stort problem.

 

Extremfall finns i varenda religion och kultur. De är alltid extremt få men gör en jävla massa väsen av sig. Jag förstår inte varför man konstant måste tjata om sådana personer.

 

För att dom sprider rädsla och förstörelse var dom än befinner sig och måste bekämpas.

 

Problemet med Islam är inte att alla är fundamentalister utan att oroväckande många av dom moderata muslimerna stödjer dom.

 

Men det finns ju fundamental kristna också,rabel,rabel,rabel!

Ja men 2012-13 är fundamentala muslimer ett större hot mot vår frihet.

 

Självklart ska vi inte förbjuda Islam eller deportera muslimer,men vi ska inte anpassa vårt samhälle och våra regler efter dom och vi måste våga att sätta ner foten.

Man tar seden dit man kommer helt enkelt.

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

blablabla

Alltså vilket parti röstar du på egentligen? Röstar du över huvud taget? Jag har aldrig hört om något parti som ens nästan representerar dina åsikter.

 

Du har ju fullkomligt rätt i allt du skriver, men det känns snarare som någon sorts teoretiskt filosofiskt resonemang du för än någon verklig konkret lösning på problem. Visst det hade varit jättebra om man hade kunnat ena alla människor kring något sånt, men det har aldrig hänt tidigare och kommer säkert inte hända heller. Människan har en förmåga att inte vilja planera speciellt mycket eller bry sig så mycket om hur det ser ut om 100 år.

 

Hittills har det för det mesta inte funnits någon "utvecklingsplan" utan samhället har mer stegvis bara råkat bli som det blev. Jag menar, har du ingen konkret åsikt om vad man ska göra åt invandringen nu så är det ju inte ens lönt att diskutera frågan.

 

 

Men Islamism och fundamentalism som är det intressanta i det här sammanhanget är mer utbred i MÖ+Afrika än i Sydost Asien och det är den som drabbar oss.

Fast nja, det finns väldigt många extremister i t.ex. Indien, både hinduer och muslimer. Massa människor dör där varje år till följd av det. Men det är såklart inget vi bryr oss om.

 

Är det för oroligt att bara skicka civil hjälp så får vi skicka fredsbevarande/framtvingande trupper,helst NATO ledda då FN visat sig oförmögna att agera så länge dom inte blir beskjutna.

Det räcker inte att skicka ner några trasiga jumpa dojor och ett par hundra spänn.

Fast om vi tar Somalia som exempel. Hur mycket skuller det inte kosta att på detta sätt få till en långvarig stabilitet i landet? Det går inte att jämföra detta på något sett med att ta emot somaliska flyktingar i Sverige.

 

 

"Jag har inte sätt en enda där det visar att ett land sänkt sina straff och fått minskad kriminalitet.

Det enda jag sett är att "USA och Mexiko har hårda straff men högbrottslighet" undersökningar.

Vilket är irrelevant med tanke på att dom har så hårda straff att det slår tillbaka."

Hur höga straff ska man ha då?

 

 

"Det är nog många som tänker över eventuella konsekvenser innan dom begår grova brott,i Sverige är straffen så låga att det inte spelar någon roll. Vet man att man med stor sannolikhet kommer gripas och få ett hårt straff men ändå begår gärningen så är man så extremt övertygad om sin sak att det inte spelar någon roll.

Att det begås många våldtäkter i Sverige beror säkert delvis mycket på att straffen är ett skämt."

Det känns som det behövs lite fakta att backa upp med i den här frågan. Hur vet du detta eller bara spekulerar du?

 

 

"Givetvis är det en extrem minoritet men det spelar ingen roll det måste ändå bekämpas,islamistiska legosoldater är ett stort problem."

Jaså? Har du lite fakta här också kanske? Sist jag läste var det sisådär 5% av terrorbrotten i Europa som begicks av muslimska extremister. Extremnationalister låg bakom dem överväldigande majoriteten av brotten, följt av extremvänster tror jag.

 

"Problemet med Islam är inte att alla är fundamentalister utan att oroväckande många av dom moderata muslimerna stödjer dom."

Fakta?

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast nja, det finns väldigt många extremister i t.ex. Indien, både hinduer och muslimer. Massa människor dör där varje år till följd av det. Men det är såklart inget vi bryr oss om.

 

Ja det pågår hemskheter över hela världen och det är alltså ett argument på att vi ska strunta i problemen gällande religiös extremism i Europa?

 

Hela mena är en krutdurk och är extremt ostabilt. Det råder krig eller väpnad konflikt i i storsätt varenda land om dom som har fred är inte stabila för fem öre.

 

Dom största problemen med islam finns i MÖ och dom sprider sig västerut snarare än österut.I Kina,Japan och Sydkorea har man en nationalism som SD bara kan drömma om vilket gör att det tagit stopp i dess avancerande österut.

 

 

 

Fast om vi tar Somalia som exempel. Hur mycket skulle det inte kosta att på detta sätt få till en långvarig stabilitet i landet? Det går inte att jämföra detta på något sett med att ta emot somaliska flyktingar i Sverige.

 

Det kan bli svindyrt,eller inte så dyrt. Det finns länder som varit i liknande situationer som Somalia och utvecklats ganska bra Tyskland och Japan tex.

Givetvis ska inte Sverige göra detta ensamma(vi har varken,pengar,militär eller befolkning nog att genom föra detta) utan det är ett koalitionsprojekt där FN står för det civila och NATO för säkerheten.

 

FN hade faktiskt ett projekt i Somalia 1993(du kan ju gissa vilket land som bidrog mest) men pga FNs urusla *ROE och ryggradslösa politiker så gav man upp det.

Hur höga straff ska man ha då?

 

Lägre än USA högre än Sverige.

 

15-20 år för mord,5-15 för grov våldtäkt/misshandel. Något sånt kanske?

 

Det ryktas även att kriminaliteten var extremt låg under Vlad Tepes styre,bara en lite rolig sidnot.

 

 

Det känns som det behövs lite fakta att backa upp med i den här frågan. Hur vet du detta eller bara spekulerar du?

 

Jag spekulerar bara,jag har inga undersökningar som visar hur brottslingar tänker,Har du eller någon annan det så läser jag gärna dom!

Jag utgår enbart för mig själv och hur jag skulle reagerat.

 

Jaså? Har du lite fakta här också kanske? Sist jag läste var det sisådär 5% av terrorbrotten i Europa som begicks av muslimska extremister. Extremnationalister låg bakom dem överväldigande majoriteten av brotten, följt av extremvänster tror jag.

 

Jag uttryckte mig lite dåligt kanske,islamistiska legosoldater är inget problem i Europa(än) men ett utbrett problem i konflikter i Mellanöstern. Är du intresserad att läsa mer så rekommenderar jag en militärhistorisk bok om någon konflikt i området.

"Slagfälten efter 1945" del 1 och 2. Kan vara svår att få tag på då jag tror att man måste vara medlem i "Svenskt militärhistoriskt bibliotek" för att kunna köpa den,det kan finnas ett bibliotek som har den. Men dom var värda 500 spänn riktig intressant "serie"!

Jag har en hel del dokumentärer om konflikter i MÖ också som jag kan leta fram namnen på om du är sugen på lite historia men många är köpta på SMB eller inspelade ock kan vara svåra att få tag i.

 

Legosoldater är väl fel benämning,men jag tror nog ni förstår vad jag menar.

 

Det må bara vara 5% men det är inga dåliga attacker:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_theater_hostage_crisis

 

http://en.wikipedia.org/wiki/7_July_2005_London_bombings

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2004_Madrid_train_bombings

 

Två nedanstående genererade tack och lov begränsade skador på omgivningen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/21_July_2005_London_bombings

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_bombing

 

Så har vi våra kära grannar i väster

 

http://en.wikipedia.org/wiki/9/11

 

Men det är klart några baskiska separatister som sågar ner en kraftledning eller skickar en brevbomb är mycket värre.

 

Vänstern har inte genomfört några stora spektakel på väldigt många år(som oftast genomfördes tillsammans med islamister) och höger har typ ABB.

 

Lägg där till alla självmordsattacker i mena så inser även du att det finns problem med islamistiska extremister.

 

Fakta?

Enligt the Sunday Times (27 juli 2008) anser en tredjedel av Storbritanniens muslimer att dödande i islams namn kan vara rättfärdigat.

Enligt Attitudes to Living in Britain – A Survey of Muslim Opinon 2006 ansåg hela 78 procent att Muhammedtecknarna borde straffas. 68 procent att man bör åtala de som förolämpar islam

Enligt 13-Nation Pew Global Attitudes Survey från 2006 stödde 75% av muslimerna i undersökningen de fransk-muslimska upploppen 2005.

Enligt The Populus survey från The Times and ITV News ansåg mer än 10 procent att terroristerna som utförde attackerna i London 2005 bör betraktas som ”martyrer”

Enligt Sky News, 22 juli 2005, höll hela 46 procent inte med om att ”Muslimska lärda som predikar våld mot Väst är inte i samklang med mittfåran av islamska åsikter” (”Muslim clerics who preach violence against the West are out of touch with mainstream Muslim opinon.”) Detta är bara ett axplock av de åsikter som, dessvärre, är närvarande i våra egna länder i Västvärlden på grund av den massinvandring från muslimska länder vi haft i 35 år nu.

I Pew Global Attitudes Project från den 2 december i år undersöktes sex muslimska länder och även där är resultaten nedslående: 76 procent av pakistanierna anser att apostati (avhopp från islam) bör bestraffas med döden och 81 procent att de som har sex utanför äktenskapet bör stenas. Liknande resultat kunde uppmätas i de andra undersökta länderna, med undantag från Turkiet där ”endast” 16 procent är för stening för otrohet och var tjugonde för dödsstraff för den som lämnar islam.

 

Via Wikileaks:

 

En undersökning av 600 muslimska studenter vid 30 olika universitet runtom i Storbritannien, utförd av centret för social sammanhållning, som inkluderats i amerikanska diplomatiska rapporter visade:

 

40 procent vill att sharialag ska införas, och 32 procent anser att döda i islams namn är okej. Undersökningens resultat visar på en radikalisering av unga muslimer i Storbritannien.

Vidare konstateras även att den muslimska befolkningen vuxit till två miljoner och att arbetslösheten är större bland muslimska män och kvinnor än någon annan religiös grupp.

Muslimer visar sig också ha den högsta andelen ersättning för handikapp/funktionshinder – 24 procent av männen och 21 procent av kvinnorna påstår sig vara handikappade/funktionshindrade och oförmögna att arbeta. Samma grupp sägs också vara den minst tillgängliga för arbetsmarknaden, även när det gäller jobbsökande, med hänvisning till sjukdom, studier eller familjeangelägenheter.

I en rapport från 2006 hävdas att den brittiska regeringen gjort endast små framsteg i ett engagera muslimer och motverka extremism. Från USA:s håll avslöjas även ett misstroende gentemot den brittiska regeringen som man inte anser klarar ta sig an problemen associerade med muslimerna i landet.

 

 

En tysk undersökning (Verlockender Fundamentalismus. Türkische Jugendliche in Deutschland” Wilhelm Heitmeyer, Joachim Müller, Helmut Schröder 1995-97) om värderingar hos 2:a generationens Turkar i Tyskland visar på att:

 

- 49% ansåg sig vilja leva efter Koranen (följa gudomliga befallningar) och motsätta sig alla former av moderniserad Islam (reformation)

- 65% var övertygade om sharia-lagens överlägsenhet jämförd med annan lagstiftning

- 50 % ansåg sig aldrig komma att anpassas till sättet att leva i väst utan hellre styras av Islam

- 56 % ansåg alla andra religioner än Islam vara falska (omöjliga att anpassa sig till) och tillskyndarna otrogna

- 36 % kunde tänka sig att utöva våld mot otrogna om det var till fördel för Islam

- 23% ansåg det vara rätt att döda den som motarbetade Islam

- 30% ansåg att författaren Salman Rushdie skulle avrättas för att ha smädat islam

 

 

 

En dansk undersökning av Shahamak Rezaei, lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, og Marco Goli, lektor ved Professionshøjskolen Metropol visade på att:

 

- Hver fjerde unge muslim i Danmark sympatiserer med eller støtter direkte den yderligtgående islamisme.

 

* Rules of Engagement dvs förhållnings regler för när man får skjuta.

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså vilket parti röstar du på egentligen? Röstar du över huvud taget? Jag har aldrig hört om något parti som ens nästan representerar dina åsikter.

 

Du har ju fullkomligt rätt i allt du skriver, men det känns snarare som någon sorts teoretiskt filosofiskt resonemang du för än någon verklig konkret lösning på problem. Visst det hade varit jättebra om man hade kunnat ena alla människor kring något sånt, men det har aldrig hänt tidigare och kommer säkert inte hända heller. Människan har en förmåga att inte vilja planera speciellt mycket eller bry sig så mycket om hur det ser ut om 100 år.

 

Hittills har det för det mesta inte funnits någon "utvecklingsplan" utan samhället har mer stegvis bara råkat bli som det blev. Jag menar, har du ingen konkret åsikt om vad man ska göra åt invandringen nu så är det ju inte ens lönt att diskutera frågan.

Jag röstar inte på något parti, jag har märkt att det gör mycket större skillnad än att rösta, dessutom sympatiserar jag inte med det politiska systemet överhuvudtaget. Om du uppriktigt vill veta mer så posta om ditt inlägg i denna tråden där det hör hemma:

http://www.fuska.se/forum/index.php?showto...6&start=516

 

Men om du läser något jag tidigare skrivit läs det mesta med en stor nypa salt. Jag har lärt mig mycket nytt sen dess och väldigt mycket i särskilt början av tråden är så oerhört klumpigt beskrivet att jag skrattar själv åt det. (EDIT: Första inlägget är nu uppdaterat men inte jättevälskrivet ändå för jag utgick från det som stod innan)

 

Denna tråden har redan spårat ut allt för mycket i min mening så jag tänker inte fortsätta på någon av de existerande sidovägarna mer.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna tråden har redan spårat ut allt för mycket i min mening så jag tänker inte fortsätta på någon av de existerande sidovägarna mer.

Jag tycker inte att denna tråden ska ha något förbestämt spår utan att det snarare är en båttur och man kan svänga hur man vill på vattnet. Om ett intressant ämne kommer upp som nu så är det bara att prata vidare om det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som har något att säga om att Reinfeldt fanns i ett kundregister hos en Prostituerad? Kan även tillägga att en annan medlem i samma parti åkte fast för Prostitusion, Och även runt den tiden det här kom upp till ytan så valde Reinfeldt och hans fru att skilja sig.

 

 

Eller något om att SSU Lurar till sig skattepengar?

 

I maj avslöjades att SSU Norrbotten misstänktes för att ha lurat till sig miljontals kronor i ett omfattande bidragsfusk. Man har fått pengar av landstinget för ledarskapsutbildningar som aldrig genomförts. Luftkurser, alltså. Distriktet har polisanmält sig självt och internutredning pågår.

Under samma tidsperiod, 2004-2010, tycks Piteå-föreningen med påhittade utbildningar ha lurat till sig skattemedel från kommunen på över 600 000 kronor.

 

 

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som har något att säga om att Reinfeldt fanns i ett kundregister hos en Prostituerad? Kan även tillägga att en annan medlem i samma parti åkte fast för Prostitusion, Och även runt den tiden det här kom upp till ytan så valde Reinfeldt och hans fru att skilja sig.

Eller något om att SSU Lurar till sig skattepengar?

 

Ja. Jag hade kunnat lägga in Fredrik Reinfeldt i min kontaktlista på telefonen. Det betyder inte att jag faktiskt känner honom. Nu har jag inte hört något alls om detta (länka artikel?) men att ett namn står på en lista någonstans betyder ingenting.

 

I maj avslöjades att SSU Norrbotten misstänktes för att ha lurat till sig miljontals kronor i ett omfattande bidragsfusk. Man har fått pengar av landstinget för ledarskapsutbildningar som aldrig genomförts. Luftkurser, alltså. Distriktet har polisanmält sig självt och internutredning pågår.

Under samma tidsperiod, 2004-2010, tycks Piteå-föreningen med påhittade utbildningar ha lurat till sig skattemedel från kommunen på över 600 000 kronor.

Bötfäll SSU Norbotten, straffa de ansvariga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja. Jag hade kunnat lägga in Fredrik Reinfeldt i min kontaktlista på telefonen. Det betyder inte att jag faktiskt känner honom. Nu har jag inte hört något alls om detta (länka artikel?) men att ett namn står på en lista någonstans betyder ingenting.

Bötfäll SSU Norbotten, straffa de ansvariga.

Här är den första om Reinfeldt, http://www.realisten.se/2012/12/03/fredrik...s-kundregister/

Och en liten update här, Då hon i förhör påstår sig träffat honom.

 

http://www.exponerat.info/prostituerad-upp...drik-reinfeldt/

 

Även ganska fult att han skiljde sig med sin fru ungefär vid den tiden det här kom fram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nån som har nåt att säga om denna våg av blockeringar? Det jag menar är bl.a. att en 10-åring inte fick vara pepparkaksgubbe i lucia-tåget i en skola för det ansågs stötande. Eller att Disney tagit bort en scen med en liten svart figur som säger "mami" eller liknande?

 

Löjligt, egentligen. Jag tror inte många som faktiskt ÄR svarta tar åt sig, utan att det är vi vita som inbillar oss att allt som sägs/visas är stötande. Vi gör oss själva till rasister. Jävla löjligheter alltihopa.

 

Vi tar bort allt som är svart och brunt tycker jag, jag menar, det kan ju väcka anstöt. Vi tar också bort allt som är gjort av dessa färger för det kan ju sjävlklart väcka anstöt. Vi tar bort allt vitt, för det kan ju väcka anstöt hos vissa också. Sen tar vi bort allt gult och allt rött, för även det kan väcka anstöt. Vi tar bort alla hälsningsfraser, för vem vet, en stor del folk kanske tar åt sig av att bli hälsade på? Vi vill ju inte bråka med dem. Sen tröjmärkningar, fy nej, de måste bort också, såklart, för de kan ju väcka anstöt de med.

 

Vi tar bort ALLTING, så vi lever i ingenting, för allting kan ju på ett eller annat vinklat jävla sätt väcka anstöt hos fel folk.

Redigerat av dolan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...