Hoppa till innehåll

Dåliga Lärare


MentalogisT
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ibland har man otur och får ett gäng rötägg, en dålig lärare är väl en sak när man får flera blir det riktigt jobbigt. Det funkar inte heller att "gå till rektorn" som många brukar föreslå. Visst små ändringar kanske kan ske men det är ju inte så att läraren kommer få sparken. Det finns avtal och jox som skyddar deras anställning. Så det är nog bara att härda ut, försöka skippa så många dåliga, meningslösa lektioner som möjligt och lära sig det man behöver själv.

 

För att ta dina exempel, matte och svenska. För en etnisk svensk med svensk uppväxt som du själv är svenska undervisning rätt onödigt, man kan ju sitt språk helt acceptabelt när man är 15 eller äldre (oftast). Det man behöver lära sig är att använda olika typer av språk, och det lär man sig bäst genom att läsa olika typer av böcker, och böcker kan vara kul att läsa. Det behöver verkligen inte bara vara klassiska romaner, det kan vara fanfics från något spel eller film eller liknande. Eller det behöver inte vara böcker, bara att sitta och läsa nyheter eller på wikipedia fyller på ens ordförråd och förbättrar ens lingvistiska dynamik. Så det är bara att ta något kul att läsa.

 

För matte finns det fantastiska Khan acedemy och om man har någon man kan fråga om specifika saker eller söker lite mer så kan man lära sig den mesta matten själv. Och det blir oftast roligare för man kan räkna på problem som är verkliga och som man själv är intresserad av.

 

Svenska tycker jag är en av de viktigaste lektionerna. Eftersom det är ett språk man kommer använda väldigt mycket i framtiden, exempelvis på sitt CV. Utöver sitt CV finns det väldigt många jobb där man skriver mycket och man kan alltid bli bättre på saker, det gäller även svenska. Man lär sig mer än vad man tror, därför är det extra tråkigt för folk som har dåliga lärare i svenska.

 

Jag gillar inte matematik, men fortfarande är det ett viktigt ämne, speciellt om man ska plugga vidare.

 

Även hur tråkigt man tycker lektionerna är, gå på dem! Det kanske låter skönt att ta den sovmorgonen och den lediga eftermiddagen. Men det betyder skolk och numera gäller inte 20% skolk = indraget bidrag. Utan nu när det endast ett fåtal lektioner som kan få sitt bidrag indraget.

 

en annan sak är att våran skolbuss kommer ca en halvtimme för sent många av skoldagarna, vi har klagat till rektorn osv men inget händer.

What the? Det borde kunna tas upp högre då. Dåligt misstag av bussföretaget som är "enkelt" löst.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en annan sak är att våran skolbuss kommer ca en halvtimme för sent många av skoldagarna, vi har klagat till rektorn osv men inget händer.

Det är väl inte skolan som bestämmer när bussarna ska komma, om inte skolbussar, utan mer skolan som anpassar sig efter skolan?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl inte skolan som bestämmer när bussarna ska komma, om inte skolbussar, utan mer skolan som anpassar sig efter skolan?

dom har sagt själva att skolan har ansvaret över oss från och med när vi stiger på bussen på morgonen tills vi stigar av den på eftermiddagen, så det är deras ansvar att ordna det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ 3skldjgidogvshgio:

 

 

 

1. Svenska och svenskundervisning två helt skilda saker. Visst är man en jävla latmask utan självdisciplin så kanske man måste gå lektionerna. Lärarna själva säger ju att det är viktigt och nyttigt att läsa mycket (iaf mina lärare som har varit helt ok). Läsa är ingenting man måste sitta i skolan för. Du får gärna förklara vad det är med just lektionerna som är så viktigt. Jag har läst mig mer svenska (språk överhuvudtaget) av att självmant läsa böcker, snacka med kompisar på nätet etc. Det man är intresserad av kommer man alltid bli bra på och därmed följer alltid att man lär sig ett språk som hör till. Jag har inte lärt mig något av svensklektionerna sen 8an-9an, utan jag har bara presterat det jag redan kan och har lärt mig på fritiden.

 

2. Ingen har frågat dig om din åsikt angående matematik, wtf? :S

 

3. Derf går i den gamla gymnasieskolan, så vitt jag vet så gäller fortfarande samma skolregler, och då är det 25% som gäller. Om nu inte är fallet får man väl ser till att skolka mer taktiskt. Ha 0 frånvaro på ok lektioner och skolka mer på dåliga lektioner.

 

Alternativt gör man som jag och övertalar ens bra lärare i ämnen där man har bra betyg att man borde få plugga hemma för att man är effektivare (om man nu är det) utan att få frånvaro.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alternativt gör man som jag och övertalar ens bra lärare i ämnen där man har bra betyg att man borde få plugga hemma för att man är effektivare (om man nu är det) utan att få frånvaro.

Detta tycker jag man inte ska behöva fråga sina lärare om man får gå hem för att plugga mer om man koncentrerar sig bättre där.

Det viktiga är väl att man lär sig, det är väl därför man är i skolan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ 3skldjgidogvshgio:

1. Svenska och svenskundervisning två helt skilda saker. Visst är man en jävla latmask utan självdisciplin så kanske man måste gå lektionerna. Lärarna själva säger ju att det är viktigt och nyttigt att läsa mycket (iaf mina lärare som har varit helt ok). Läsa är ingenting man måste sitta i skolan för. Du får gärna förklara vad det är med just lektionerna som är så viktigt. Jag har läst mig mer svenska (språk överhuvudtaget) av att självmant läsa böcker, snacka med kompisar på nätet etc. Det man är intresserad av kommer man alltid bli bra på och därmed följer alltid att man lär sig ett språk som hör till. Jag har inte lärt mig något av svensklektionerna sen 8an-9an, utan jag har bara presterat det jag redan kan och har lärt mig på fritiden.

 

2. Ingen har frågat dig om din åsikt angående matematik, wtf? :S

 

3. Derf går i den gamla gymnasieskolan, så vitt jag vet så gäller fortfarande samma skolregler, och då är det 25% som gäller. Om nu inte är fallet får man väl ser till att skolka mer taktiskt. Ha 0 frånvaro på ok lektioner och skolka mer på dåliga lektioner.

 

Alternativt gör man som jag och övertalar ens bra lärare i ämnen där man har bra betyg att man borde få plugga hemma för att man är effektivare (om man nu är det) utan att få frånvaro.

 

1. Svenska är ju självklart något man lär sig hemma också då man skriver. Men det finns mycket man kan missa om man skippar svenskalektionerna, åtminstone om man går på en bra skola samt bra lärare.

 

2. Jag skulle betonat mer vad det viktiga var där: "[]...men fortfarande är det ett viktigt ämne, speciellt om man ska plugga vidare."

 

3. Jag går i den gamla gymnasieskolan, nya reglerna gäller även där och den nya regeln angående skolk säger att om man skolkar upprepade tillfällen (några enstaka timmar) skall det rapporteras in till CSN. Att då skolka från de tråkigaste ämnena går inte, om man inte då går på en för slapp skola.

 

Sen vad vitt jag vet bedöms även frånvaron i betygen, mer olovlig frånvaro ger sämre betyg.

 

Detta tycker jag man inte ska behöva fråga sina lärare om man får gå hem för att plugga mer om man koncentrerar sig bättre där.

Det viktiga är väl att man lär sig, det är väl därför man är i skolan?

Om du lyckas övertala någon lärare att plugga hemma, go for it. Men hur ska då läraren kunna bedömma hur hen arbetat, det är inte bara slutprodukten som spelar roll i många olika ämnen? Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Svenska är ju självklart något man lär sig hemma också då man skriver. Men det finns mycket man kan missa om man skippar svenskalektionerna, åtminstone om man går på en bra skola samt bra lärare.

 

2. Jag skulle betonat mer vad det viktiga var där: "[]...men fortfarande är det ett viktigt ämne, speciellt om man ska plugga vidare."

 

3. Jag går i den gamla gymnasieskolan, nya reglerna gäller även där och den nya regeln angående skolk säger att om man skolkar upprepade tillfällen (några enstaka timmar) skall det rapporteras in till CSN. Att då skolka från de tråkigaste ämnena går inte, om man inte då går på en för slapp skola.

 

Sen vad vitt jag vet bedöms även frånvaron i betygen, mer olovlig frånvaro ger sämre betyg.

Om du lyckas övertala någon lärare att plugga hemma, go for it. Men hur ska då läraren kunna bedömma hur hen arbetat, det är inte bara slutprodukten som spelar roll i många olika ämnen?

1. Det heter "svensklektionerna". Jag har precis lärt dig något hemifrån som dina lärare tydligen har misslyckats med. Känns inte som om du missar så mycket trots allt. Dessutom går ju Derf nu inte på skola med bra lärare.

 

2. Betyget ja, men inte lektionerna i sig.

 

3. De nya reglerna för skolk är under all kritik. Det är den tveklöst sämsta förändringen i den nya gymnasieskolan. Jag hade haft betydligt sämre betyg om jag hade gått gymnasiet nu. Vidare, bara för att en skola kanske är mer montessorisk behöver det inte betyda att den är mer slapp. Du verkar vara någon slags förespråkare för löpande-band-tekniken när det kommer till utbildning men tyvärr har du vetenskapen emot dig då mycket forskning pekar på att det inte alls är den bästa metoden för att människor ska lära sig att vara analytiska, vetgiriga och intelligenta.

 

Och du, det stavas "bedöma", med ett 'm'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Det heter "svensklektionerna". Jag har precis lärt dig något hemifrån som dina lärare tydligen har misslyckats med. Känns inte som om du missar så mycket trots allt. Dessutom går ju Derf nu inte på skola med bra lärare.

 

2. Betyget ja, men inte lektionerna i sig.

 

3. De nya reglerna för skolk är under all kritik. Det är den tveklöst sämsta förändringen i den nya gymnasieskolan. Jag hade haft betydligt sämre betyg om jag hade gått gymnasiet nu. Vidare, bara för att en skola kanske är mer montessorisk behöver det inte betyda att den är mer slapp. Du verkar vara någon slags förespråkare för löpande-band-tekniken när det kommer till utbildning men tyvärr har du vetenskapen emot dig då mycket forskning pekar på att det inte alls är den bästa metoden för att människor ska lära sig att vara analytiska, vetgiriga och intelligenta.

 

Och du, det stavas "bedöma", med ett 'm'.

1. Jag är inte bra på svenska, men jag har blivit bättre då jag har haft svenska. Utan den skulle jag vara ännu värre än vad jag är.

 

2. Lektionerna blir viktiga om du vill ha bra betyg, det finns få undantagsfall men i de flesta ämnena tycker jag det verkar som att skolk betyder sämre betyg.

 

3. Det finns forskning till allt. Om du hittar något som säger det ena, kan man nog räkna med en annan forskning som säger det andra. Då jag själv går på alla lektioner har jag inga problem med det nya skolksystemet. Det kanske finns folk som arbetar bättre hemma än i skolan. Men denna ändring blev antagligen till för de som skolkar och inte arbetar något hemma.

 

Varför kan man inte bara skita i skolan helt och hållet om man nu lika gärna kan lära sig allt hemma? Varför stänger vi inte ner alla skolor? Om lärarna är dåliga, då tror jag att chansen för eleverna att få gå hemma är ännu mindre. Varför kan man inte gå på alla lektioner och sedan arbeta hemma om man så vill?

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför kan man inte bara skita i skolan helt och hållet om man nu lika gärna kan lära sig allt hemma? Varför stänger vi inte ner alla skolor?

Därför att i princip ingen har den självdisciplin som krävs, framför allt inte från början. Dave37 hör väl till en av dem som i slutet av skoltiden kan/kunde lära sig en hel del på egen hand, men jag betvivlar starkt att han hade gjort det om det inte varit för de läsår han redan genomlevt.

Att du inte ser något avstånd mellan "man kan skippa vissa lektioner om man vet att de är överflödiga, det går att lära sig bättre på egen hand" och "skolan är helt onödig, vi stänger alla skolor" oroar mig en smula.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du lyckas övertala någon lärare att plugga hemma, go for it. Men hur ska då läraren kunna bedömma hur hen arbetat, det är inte bara slutprodukten som spelar roll i många olika ämnen?

"Test" mitt i terminen.

Ser min lärare att jag fixar mina test med bra betyg och aldrig är på lektionen så kan det ju förklara att jag pluggar bättre när jag är hemma.

Eventuellt vissa henne/honom vad jag har gjort när jag har varit hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...