↗ till inläggetFinns inga spel till Linux knappt, förutom typ Tux Racer. (:lol:)Vad är det som gör linux till ets å dåligt gaming OS då?
Hade tänkt göra ett hobbybygge med linux i till både spel och annat... :/
Dags För Ny Dator
Läste denna fina recension om olika grafikkortstillverkare för det grafikkortet jag har tänkt mig och jag har beslutat mig för att göra på Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC. Funkar det med det moderkortet jag har valt (MSI Z77A-G43 ATX)?
Ja, det funkar med det moderkortet.
Hur står dessa RAM-minnen mot varandra? Skillnader/likheter, och vilket är bäst?
1. G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming
2. Corsair 8GB (Kit) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V/XMS3
G.Skill-ramen är bättre, högre minneshastighet, ingen superstor skillnad - men jag skulle köra på dom ändå.
1600Mhz ska du ha. Även corsair gör detta. Skillnaden är egentligen bara olika tillverkare och kommer inte märkas av men många väljer G.Skill idag.
Varför ska du köra på ett gammalt 560ti som är outdated? :huh:
↗ till inläggetVad föreslår du i samma prisklass?Varför ska du köra på ett gammalt 560ti som är outdated? :huh:
↗ till inläggetFinns bara Radeon 7850 (som är snabbare) och 560ti i den prisklassen.Vad föreslår du i samma prisklass?
Om det går så hade jag faktiskt kört på 7850, 7850 är lite snabbare och överklockar väldigt bra. (man kan få upp den till 7870 stock vilket lätt är snabbare än 560ti)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s887...kmoms#prodlista
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s887...kmoms#prodlista
http://www.hwcompare.com/12054/geforce-gtx...radeon-hd-7850/
560Ti är i alla fall 400kr billigare på inet. Och det är mer än "snabbhet" som man behöver överväga. Exempelvis kompatibilitet.
Ok jag har köpt grejjerna nu, om någon är intresserad av vad det blev så blev det följande. Saker i kursivt är sådant jag lagt till i efterhand. De ingår inte i priset längst ner.
Moderkort
Gigabuyte GA-Z77-DS3H Socket 1155, ATX
Processor
Intel Core i5 3570K, 3.4 GHz
Grafikkort
Gigabyte Geforce GTX 560Ti OC 1 GB
Gigabyte Geforce GTX 970
RAMmine
Corsair 2x4GB DDR3 1600 MHz, CL9, XMS3
Corsair 2x8GB DDR3 1600 MHz, CL9, XMS3
Hårddisk
Western Digital Caviar 1 TB 7200 RPM (Raid Edition)
Nätaggregat
Cooler Master GX lite 600 W, 86% effektivitet
Corsair CX650 650W, 80%+ Bronze
DVD-brännare
Sony Optiarc 7280S DVD±RW, Svart
Nätverkskort
Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Chassi
Cooler Master kav ATX Elite 334U
Pris inklusive frakt: 7374:-
Jag bygger ihop den själv och skaffar operativsystemen (win7 och Linux) på annan väg så de räknas inte in i priset, samma med skivorna för att bränna operativsystemen på.
Kunde ju satsat på ett billigare nätagg med lägre effekt om du hade velat det.
Måste säga att du gjort ett bra köp. ;)
↗ till inläggetJa men man vill ju ha lite utrymme att uppgradera sen också. Om man behöver ett bättre grafikkort så vill man ju inte behöva köpa nytt nätagg dessutom. Och coolermaster är riktiga grejjer, de kör tills de kraschar totalt, inget krångel är meck.Kunde ju satsat på ett billigare nätagg med lägre effekt om du hade velat det.
↗ till inläggetJo, det är ju sant.Ja men man vill ju ha lite utrymme att uppgradera sen också. Om man behöver ett bättre grafikkort så vill man ju inte behöva köpa nytt nätagg dessutom. Och coolermaster är riktiga grejjer, de kör tills de kraschar totalt, inget krångel är meck.