Hoppa till innehåll

Sitter Med 6/8mbit Ned, 1 Upp. Adsl


Distinction
 Dela

Rekommendera inlägg

Nu är det så att vi har ADSL uppkoppling via Tele2.

 

Och har tagit reda på att det finns tillgång till Fiber upp till 100/100, 30/30mbit som även är billigare än vårt nuvarande 8/1mbit via ADSL. (Även från samma bolag)

 

Problemet är att min farsa vägrar byta upp sig. Frågar varför men det enda svaret är

"-Jag är nöjd med det vi har nu, det fungerar för mig, annars är det för mycket strul.".

 

Hur ska jag kunna övertala farsan till att byta upp sig till ett snabbar uppkopplings alternativ?

 

(Det är en jäkla skillnad mellan 8/1mbit och 30/30mbit, även 3 datorer används dagligen i hushållet.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Säg att du inte är nöjd. Dessutom är det ju billigare.

Jo, jag menar ju det, och jag har diskuterat och argumenterat, inget har hjälpt hittills.

 

Sen förstod jag inte hans argument med "det blir mer strul", hur mycket mer strul kan det bli om det är inom samma leverantör?

 

Just nu betalas 299kr/mån för 6/1 och telefoni (I samma paket alltså).

 

Erbjudande från Tele2: Fiber 15/15 för 199kr/mån, och även tillval telefoni för 49kr/mån tillsatt.

 

Edit: Lite roligt är ju att dem tagit bort ADSL fliken på deras hemsida som fanns där för några månader sedan.

Redigerat av Distinction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl bytet från adsl till fiber som är strul. Jag vet inte egentligen. Ibland väljer jag själv att bara låta saker vara för att de funkar och jag orkar inte krångla mer även om jag vet att det kan bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Det är absolut inget strul att byta från ADSL till fiber. Bara att använda internetuttaget i väggen i stället för telefonjacket. (Så var det åtminstone för oss)

Så är det praktiskt sett här också.

Redigerat av Distinction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det finns tillgängligt är det inga problem. Själv var det inte tillgängligt hos mig, utan man var tvungen att installera fibermodem i väggen, dra alla kablar, svetsa o.dyl. Tyvärr var hantverkarna så hårdhänta att de tryckte sönder en del av väggen(flera väggar)... :visslar:

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förklara att ADSL är en uråldrad teknik och att ni måste byta upp er när ni har möjligheten. Mycket mindre strul med fiber och så är det billigare att driva.

 

Bor i radhus själv och eftersom alla pensionärer här som sitter i föreningen röstade nej till att kommunen skulle installera fiber till alla,¨

så måste man betala 25 000kr ifrån egen ficka i fall att man vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om inte rationalitet fungerar får du slå honom med hård fakta. Skriv ut instruktioner eller omdömen eller nått från andra som inte har med dig att göra så kanske han ändrar på sig om han inser att det inte bara är något påhitt från din sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner igen mig i ditt problem. Hade jäkliga problem med min morsa under flera år, först fick man tjata i 3-4 år om att skaffa bredband, när det väl var dags att skaffa så blev det ett 2MB upp / 0.5MB ner från Tele2, inte det bästa med andra ord. Men var jätteglad bara över att ha fått bredband, så det flöt på. Var inte världens lina, men ändå klart mycket bättre än modem man hade fått köra på tidigare. Sen av någon oförklarlig anledning så sa min morsa upp det bredbandet för att skaffa ett Turbo 3G. Värsta året av mitt liv, bokstavligt talat. :D En limit på 10 GB trafik i månaden (som rätt lätt överträffades) vilket ledde till oerhört segt nät. Var även väldigt begränsat, svag signal ofta, var tvungen att ha datorn i fönstret för att kunna surfa bra, vilket ironiskt nog ledde till att datorn gick sönder då fönstret blåste upp en dag och datorn strök med.

Dock kommer det alltid solsken efter regn. ;) När det trådlösa abonnemanget var över så övertalade jag morsan att fixa 100/10 Fiber från BBB istället, klart och gjort, och nu sitter man med en skön lina.

 

Lider dock med dig. Kan vara väldigt svårt att övertala föräldrar då de ofta har svårt att acceptera att de inte alltid vet bäst, känner även igen förklaringar som "det kommer bli strul", fast det egentligen inte kommer hända så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...