Hoppa till innehåll

Installera Linux


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

Hejsan!

 

Nu har jag bestämt mig, ska ge Linux en riktig chans då jag i princip slutat spela på datorn. Då jag inte är insatt alls inom Linux så undrar jag vilket jag ska välja. Vilket är bäst för en nybörjare men som ändå går att leka runt lite med? Det får inte vara för svårt, men inte heller ska det vara lika låst som Windows.

 

Vilket tycker ni jag ska testa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Linux mint eller*buntu(xubuntu, Kubuntu, Ubuntu, Lubuntu) Det ända som skiljer *buntu varianterna åt är sättet dom ser ut out of box.

Ska testa Xubuntu, det verkar rätt snyggt.

 

EDIT: Ändrade mig ännu en gång, nu är Linux mint påväg ner! :)

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har säkert redan läst den men http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=154936

Jo, jag har läst den tidigare. Men tack ändå.

 

Håller på att installera Linux Mint på sidan om W7 så att jag enkelt bara kan välja vilket OS jag vill starta datorn med. Enda nackdelen just nu är att jag för första gången märker av att jag vill ha större HDD än min på 500GB. Känns för lite för att ha 2 OS på. 1-1,5TB hade varit perfekt nu, men jag överlever nog! :)

 

EDIT: Första intrycket är helt klart "varför har jag inte testat detta tidigare?". Vi får hoppas att det inte ändras. ;)

 

Får inte Conky att fungera... Någon som har en bra guide som ni vet funkar?

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt distro hade conky förinstallerat. Det ska bara vara att konfigurera sin ~/.conkyrc fil och köra igång. Default config ska också funka. Om du startar terminalen och skriver "conky", vad säger den då?

"WARNING: gnome-keyring:: couldn't connect to: /tmp/keyring-CVQR4G/pkcs11: No such file or directory

Conky: desktop window (10000a5) is subwindow of root window (378)

Conky: window type - desktop

Conky: drawing to created window (0x4600001)

Conky: drawing to single buffer"

 

Har fått upp den svarta fula conky-rutan på skrivbordet, men jag hittar inte min conkyrc-fil, var ska den finnas?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"WARNING: gnome-keyring:: couldn't connect to: /tmp/keyring-CVQR4G/pkcs11: No such file or directory

Conky: desktop window (10000a5) is subwindow of root window (378)

Conky: window type - desktop

Conky: drawing to created window (0x4600001)

Conky: drawing to single buffer"

 

Har fått upp den svarta fula conky-rutan på skrivbordet, men jag hittar inte min conkyrc-fil, var ska den finnas?

Gå in i din hemmapp och sen trycker du på visa och klickar på "visa dolda filer", sen ska den finnas som .txt fil en bit ner. Sen om du inte vill skriva din egen conky så kan du söka efter andras på t.ex deviantART.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej det är ingen .txt-fil. Det är däremot en textfil som heter ".conkyrc". Linux använder inte filändelser lika mycket. Filer som börjar på en punkt är dolda. Om du skriver "gedit ~/.conkyrc" i terminalen så kommer texteditorn gedit öppna rätt fil. ~ betyder din hemmapp där filen ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack. Nu hittar jag dock inte conkyrc, men jag hittar -start-conky. Om jag väljer visa innehåll så hittar jag:

 

"#!/bin/sh

sleep 20

conky -d -c ~/.conkyrc

exit"

 

Är det rätt fil?

 

WASD: Ska testa att skriva så i terminalen.

 

EDIT: Fick upp .conkyrc nu genom att skriva som i terminalen, tack gör hjälpen. :)

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack. Nu hittar jag dock inte conkyrc, men jag hittar -start-conky. Om jag väljer visa innehåll så hittar jag:

 

"#!/bin/sh

sleep 20

conky -d -c ~/.conkyrc

exit"

 

Är det rätt fil?

Nej, den ska finnas ganska långt ner, och den heter .conkyrc, om du inte hittar den så tror jag du måste skapa den.

Redigerat av Rawr
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, den ska finnas ganska långt ner, och den heter .conkyrc, om du inte hittar den så tror jag du måste skapa den.

Jag ser den ännu inte i mappen, men jag kunde öppna den genom att skriva som WASD sa i terminalen.

 

EDIT: Har fått det att funka nu, tack för all hjälp. Denna tråd får bli en "hjälptråd" där jag frågar om hjälp, för det lär behövas. ;)

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...