Hoppa till innehåll

Varför Byta Till Linux


miningoskar
 Dela

Rekommendera inlägg

Det är många som tycker att ''Jag har windows så jag behöver inte linux¨.Men jag kan bäretta varför man ska byta. Jag tycker själv att linux är snabbare på internet och spel. och du som behöver starta datorn snabbt behöver inget ssd om du ladar ner linux kan du starta på 10 sekunder. och du kan få tag i de sparade filerna från windows i linux. men om du är gamer så spara windows för att de flästa spelen kör på direct x graphic motor. microsoft som har skapat windows har skapat direct x och de vill inte ge ut det till linux och de. Men med linux finns det många versioner att välja mellan ubuntu natty narwhal och linux mint är bra nybörjar alternativ. vanliga ubuntu har fått en ganska ful start meny och lite komplicerad och den vill inte funka för mig och den segar lite att starta så ubuntu natty narwhal är ett bättre alternative. Linux slöar inte ner sig som windows som måste omformateras ungefär varje halvår. när man vänjer sig vid linux så är det bättre än windows. linux tar också mindre ram. och du kan lättare skpa att bli hackad med linux för du kan göra programen så bara du kan öppna dem. och du kan om du vill vara riktigt säker installera antivirus program men jag känner att det inte behövs eftersom det är så att linux har bättre skydd mot virus.

 

 

linux

+snabbare

+finns olika versioner för olika ändamål och kunskap

+startar otroligt snabbt till och med utan ssd

+bra på gammla datorer

+lätt att byta vy mellan flera skärmar

-använder inte direct x

-kan inte köra alla spel

 

windows

+bäst för gaming

+lätt att lära sig

+har direct x graphic motor

-segt att starta (om du har en ny dator eller har ssd märker du nog inte det)

-är inte bra på gamla datorer w7 kan inte köras på många gammla datorer.

-måste omformateras varje halv år (bara en recomendation men du behöver inte men det blir segt om du inte har typ ssd)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

"Lätt att lära sig" på windows stämmer inte helt. Jag hörde talas om ett test där man gav datorer till gammalt folk som inte har någon erfarenhet och de fann Ubuntu enklare än windows. Linux är så svårt som man vill. Det finns versioner (distro) som du sa med ändamål att vara enkelt också. Som någon sa i den förra tråden är windows "enklare" för att det är det som många är van vid. Precis som att vi tycker svenska är enklare än andra språk.

 

Mycket bra tråd annars! Jag gillar dina trådar och du får gärna göra fler.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ubuntu kanske är lättare än windows men jag har måste använda terminalen för att program centralen inte funkar längre ska byta till annat linux. Jag visste bara om ubuntu och natty bland alla sorter av ubuntu

Enligt mig är det inte svårt med terminalen alls då det mesta program finns i repon och då behöver man bara skriva
 (sudo) apt-get install "program"

Men det är som sagt enligt mig.

Redigerat av Draghguggwhor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja här är en artikel om hur terminalen är mer användarvänlig, http://penguinpetes.com/b2evo/index.php?ti...nd_line_is_more

 

Dock stämmer det inte helt. Ge en okunnig person en terminal för att skriva text eller ett stort fint program med knappar att trycka på. Terminalen är inte mer användarvänlig, men i övrigt stämmer punkterna som den anger.

 

Men att bara skriva en rad kod med namnet på programmet man vill installera är så enkelt det blir :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...