Hoppa till innehåll

Skatt Är Stöld


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Stefan Molyneux är Anarko-kapitalist vilket enligt mig är en fruktansvärt korkad politisk ideologi, eller ja... jag skulle snarare kalla det en religion. Vi lämnar det lite mer filosofiska "skatt är stöld" och diskuterar vad som händer om man tar bort skatt inom ett monetärt system. Visst.

 

Utifrån dagens samhällsstruktur är skatt fantastiskt bra och Sverige har verkligen visat genom åren hur höga skatter kan gynna och stabilisera en ekonomi. Sverige är ett mycket bra motexempel för alla ultrakapitalistiska amerikaner (däribland Stefan Molyneux) som hävdar att skatter över 25% är hemskt för ekonomin och att staten alltid gör allt sämre. I Sverige slutar 69% av var och ens inkomster slutligen som skattepengar, antingen som moms direkt av inkomsten, eller på det man sedan konsumerar, trots att vi har en högerorienterad regering.

 

Skatt är ett fantastiskt verktyg för att reglera marknadskrafterna och se till att inget företag skenar och skaffar monopol eller utnyttjar befolkningen. Givetvis är inget perfekt (långt från) i dagens samhälle och skatten funkar inte alltid exakt som det är "meningen" och dess effektivitet beror givetvis på regeringen, en korrupt regeringen kommer givetvis orsaka ett problem för befolkningen, oavsett skattenivåer.

 

Stefan Molyneux har en religiös övertygelse om att "osynliga handen" kommer att med extremt god precision styra marknaden till alla människors fördel. Men vi har åtskilliga exempel från både nutid och dåtid då företag har fått fria händer och vad som har hänt med välfärden. Industriella olyckor i tredje världen som har skadat tiotusentals och som företaget ansvarig för katastrofen vägrar att ta på sig ansvar för även efter att 20-30 år har gått. Och så har vi ju den "gamla goda tiden" då USA var ungt och allt var så "fritt och bra". Det var då som dagens stora namn som bl.a. Rockerfeller och Morgan grundade sina förmögenheter genom att kontrollera 20% av alla tillgångar i USA. Det är inte vad jag kallar jämställdhet och välfärd. Det är ett väldigt bra exempel på hur "osynliga handen" INTE håller marknaden i balans. Tanken om att marknaden är självreglerande funkar till viss del men finns några viktiga faktorer (som jag inte orkar gå in på i detta inlägg) som ofta är förbisedda och är orsaken till varför det ibland går helt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte hållbart att ha ett sådant tänk.

Jag tycker det är ett fint tänk och skulle gärna se det testas i någon skala. Det är tragiskt att en av grundpelarna i dagens samhälle är hot och tvång om att ge pengar till saker man inte vill (stöld). Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pengar har en tendens att ansamlas och inte spridas ut. Jämför gravitationskraften med Coulombkraften. Vi har i universum stora klumpar massa och mycket tomrum, medan vi inte har klumpar med en elektrisk laddning (t.ex. en "positiv planet").

 

Jag menar inte exemplet som ett "bevis" på att pengar samlas men det är så det har funkat när man låter allt vara fritt. Folk tar sig högt upp på hierakin och där det finns mest pengar är löjligt nog där det är enklast att skaffa ännu mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte poängen med tråden om du nu inte vill diskutera alternativ. Om du nu definierar stöld som att ta någons egendom mot dennes vilja skulle man enligt den definitionen kunna se skatt på det sättet, ja, men det är ingen diskussion utan en semantisk lek du konstruerat på så sätt att du inte kan ha fel.

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ett fint tänk och skulle gärna se det testas i någon skala. Det är tragiskt att en av grundpelarna i dagens samhälle är hot och tvång om att ge pengar till saker man inte vill (stöld).

Vet väldigt få som inte vill ha t.ex. infrastruktur och sjukvård. Jag tror inte du inser hur fruktansvärt mycket som är finansierat av kommunen eller staten. Utan allmän egendom och skatt skulle du inte kunna köra bil i ditt eget område utan att betala till personen som äger vägen.

 

Jag förstår fortfarande inte poängen med tråden om du nu inte vill diskutera alternativ. Om du nu definierar stöld som att ta någons egendom skulle man enligt den definitionen kunna se skatt på det sättet, ja, men det är ingen diskussion utan en semantisk lek du konstruerat på så sätt att du inte kan ha fel.
Ja jag tror du har satt fingret på pudelns kärna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte poängen med tråden om du nu inte vill diskutera alternativ. Om du nu definierar stöld som att ta någons egendom mot dennes vilja skulle man enligt den definitionen kunna se skatt på det sättet, ja, men det är ingen diskussion utan en semantisk lek du konstruerat på så sätt att du inte kan ha fel.

Jag förstår att du uppfattar det så men jag bara undrar hur andra människor här ser på det. Detta påståendet dyker kontinuerligt upp bland kretsar som redan håller med om det så jag undrade vad folk härifrån tyckte som har mer utspridda politiska åsikter. Min tanke var som sagt inte att gå in på alternativa system men jag har inget emot att det blir så, som det nu verkar bli.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår att du uppfattar det så men jag bara undrar hur andra människor här ser på det. Detta påståendet dyker kontinuerligt upp bland kretsar som redan håller med om det så jag undrade vad folk härifrån tyckte som har mer utspridda politiska åsikter. Min tanke var som sagt inte att gå in på alternativa system men jag har inget emot att det blir så, som det nu verkar bli.

Men eftersom du redan skapat dina definitioner av stöld och bestämt dig för att skatt stämmer in på det är det omöjligt för någon att rubba på det argumentet. Det här har ingenting med politiska åsikter att göra alls, i så fall hade du välkomnat en diskussion kring skatt, dess funktion och nödvändighet, men istället utgår allt ifrån dina subjektiva definitioner och där tar allt utrymme för debatt slut. Så att låta tråden gå i en mer konstruktiv riktning är nog bäst för alla. Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min poäng tidigare och jag tror även Whores poäng nu är att frågan "Är skatt stöld?" har blivit mer än diskussion om vad stöld är och inte hur bra skatt är. Med andra ord diskuteras inte ett koncept i vårt samhälle (skatt) utan ett begrepp i vårt språk (stöld), vilket är irrelevant i de flesta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min poäng tidigare och jag tror även Whores poäng nu är att frågan "Är skatt stöld?" har blivit mer än diskussion om vad stöld är och inte hur bra skatt är. Med andra ord diskuteras inte ett koncept i vårt samhälle (skatt) utan ett begrepp i vårt språk (stöld), vilket är irrelevant i de flesta sammanhang.

Ja det var väl egentligen det senare jag frågat om genom hela tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...