Hoppa till innehåll

Windows Xp Pro

Apoca

Rekommendera inlägg

som alla lite mer data nissar vet så går det inte köra lite äldre spel (5-10 år gamla) vilket är tråkigt, eftersom dom kördes med MS-DOS, de nya Xp windowsarna har ju komadotolken, så jag undra ifall det finns något program som fixar så man kan köra gamla DOS spel i komadotolken, typ en emulator (en laglig sådan förstårs)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan vistt spela DOS spel på XP. Du behöver bara ändra så att den programmet (te.x Rayman 1) ska köras i kompatibilitetsläge för Windows 95. Sen så brukar det fixa sig. Men iaf. Högerklicka, ta sen egenskaper och sen tar du typ kompatibilitet eller vad det hette. Fliken längst till höger.

Kanske lite dåligt förklarat men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för alla svar, men Joe Cool kan du förklara mer, jag fattade inte riktigt men ska försöka igen, anledningen är att när jag startar exempel settler II så startar han i cmd:n men sen så kommer det up en varningruta där det står att han försöker öppna com2 porten, och då trycker jag på ignorera eftersom det finns det och stäng, och sedan så öppnar jag fönstret igen och det är då det skitigt sig, det blippar på min skärm, det som min skärm brukar blippa, att färgerna inte kan köras att jag ska sänka dom men det fungerar inte heller

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, först så markerar du på program ikonen till spelet. Sen högerklickar du på ikonen sen trycker du "Egenskaper". Då ska det komma upp "Egenskaper för ........" Tryck sen på fliken kompatibilitet. Sen bockar du för "Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för: Windows 95" Den ska alltså vara bockad. Sen är det bra att även bocka för "Använd 256 färger" och om det behövs "Använd upplösningen 640 x 480" Sen ska det funka.

Det var lite mer utförligt. ;)

Redigerat av Joe Cool
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...