Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2000

Gäst Hulk746

Rekommendera inlägg

Skrivet

Mer utförligt svar:

Vill du flytta din huvudperson från en by in till ett hus, så gör du så här.

Du vet förmodligen vad en event är. Om du t.ex. vill att din figur ska hamna i ett hus när han går in genom en dörr, så gå in i det tredje kartvalet (det finns 3 stycken, blå, grön och gul tror jag det var. Gå in i den gula).

Där högerklickar du på det stället i dörren där du vill att han ska teleporteras, och väljer Move Event. Välj på vilken karta och var du ska hamna. Klart.

Skrivet

en event e en sak som gör att man typ pratar ett snubbar som knallar runt osv osv det e det som bygger upp hela spelet aman gör och om jag inte minns fel var det inte så man bara behövede klciak på gula kartvalet och sen höger klicka sen på Teleport event eller nåt :blink:

• 2 veckor senare...
Gäst Hulk746
Skrivet

nytt problem!

hur gör man en item som man ska trycka på för att få fram kartan?

Skrivet

Alltså, det beror på vad du menar.

En map där man ser var du är, är något som tydligen bara några få och Don Miguel, ryssen som översatte RPG Makerna till engelska, lyckats med.

Det finns tutorials, men de är inte att rekommendera.

Jag har hållt på med Makersarna i drygt ett år (vet inte hur länge, faktiskt...) och jag förstår dem fortfarande inte.

Strunta i det.

Menar du en vanlig map där du bara visar en bild ett par sekunder, så man precis hinner se världskartan? Isåfall kan jag hjälpa dig.

Gör en bild i I-draw, Paint eller nåt sånt...

Låt den vara drygt 330 x 250 bred, eller nåt sånt. Det blir ganska lagom.

Gör din lilla bild, och spara den i mappen Picture.

Sen går du in i Eventen där du vill att kartan ska visas, och gör en

Show Picture, välj bilden och var den ska vara. Jag rekommenderar

X= 160 Y= 120.

Gör en Wait, på drygt 2,5 sekunder.

Sen gör du en Erase Picture och väljer Picture 1.

Gäst Hulk746
Skrivet (redigerat)

jag menar en item inte en event altså en sån karta som dom har gjort i exampel game (Don Miguel)

Redigerat av spiderman2

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...