Hoppa till innehåll

Avi Filer?

Gäst virrs

Rekommendera inlägg

Asså dt här kanske inte hör in på Fuska.se men jag måstem fråga.. VAD är enm AVI fil för nått?.. å varför kan jag inte spela upp sådana?+.. lr dt går men jag får basra ljud å ingen bild.. varför e dt så? åh vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AVI är en akronym för Audio Video Interleaved, en container som ursprungligen kommer från Microsoft Windows-världen. Som namnet antyder så innehåller filerna en blandning av ljud och video.

En AVI-fil kan innehålla "rå" ljud/videodata men är även ett paketeringsformat för komprimerad? data, så en AVI-fil behöver normalt en eller annan codec för att tolkas korrekt.

.avi är en filändelse som brukar användas för att symbolisera en film instoppad i en AVI-container. Vanligen används DivX som videocodec och MP3 som ljudcodec. Ibland används även XviD för video och AC3 eller Ogg Vorbis för ljud. http://theclubis.mine.nu/phpbb2/images/smiles/kaffe.gif

Saxat från: www.susning.nu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AVI - Audio Video Interleaved

Ett filformat för filmer...de flesta mediaspelare klarar av att spela avi.

Felet ligger nog i att du saknar en codec som behövs för att spela upp filen.

Vanligast e nog Divx och Xvid. Men om du inte e säker på vilken codec som behövs ska du ladda ner ett program som heter GSPOT. Det läser av filmers kodning och berättar vilken codec du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

okej;) då vet jag... men asså ska man ladda ner alla dem här programen ni nämnde om codec å sånna där grejer?

Jaa det tycker jag att du ska.

GSPOT är smidigt att använda om du e osäker vilken codec som behövs.

Winamp - Självklart val för uppspelning av *.mp3 och liknande.

Media Player Classic - Bästa(enligt mig) uppspelningen av filmer.

Finns många codecs, men det jag skulle rekommendera är att du laddar ner ett codec pack som t.ex GordianKnot, NimoCodecPack eller K-Lite Codec Pack. Det sistnämnda är bäst för tillfället.

I dem medföljer de mest använda codec, diverse mediaspelare/program och filter. Om du laddar ned codec packs, installera endast ETT. Om du skulle installera t.ex GordianKnot OCH Nimo, är det inte säkert att det kommer att fungera.

[Edit]>Felaktigt ord<

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enklaste är att spela upp AVI filer i medaplayer som följer med Windows.

För att det ska fungera med i stort sett alla filer ska du ha ffdshow som du får googla fram själv. Du ska absolut inte ha nimo eller andra codect packs som ofta gör så att din dator går sämre!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enklaste är att spela upp AVI filer i medaplayer som följer med Windows.

För att det ska fungera med i stort sett alla filer ska du ha ffdshow som du får googla fram själv. Du ska absolut inte ha nimo eller andra codect packs som ofta gör så att din dator går sämre!

nej gamla nimo är inte det bästa direkt...men nya funkar fint. K-Lite strular ALDRIG...om något så gör Klite datorn bättre :D

Grejen med codec packs är att de funkar till så många filmer.

Ffdshow medföljer i K-Lite, men om du vill kunna titta på MÅNGA filmer så räcker inte ffdshow till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...