Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Först - det här är INGEN omröstning.

Tänkte be om lite hjälp, om det är någon här som går/har gått tvåan på gymnasiet. Har lite svårt med de individuella valen.

Går samhälle, ska välja individuella val nu. Det ska liksom lämnas in den fjortonde och jag har ingen aning om hur jag ska fylla i det.

Är det någon som kan förklara, om det är så kan jag tala om exakt vad jag undrar över, men det är inte lönt att skriva om ingen vet. :)

Gäst Spirtual
Skrivet (redigerat)

Okej, jag är nyfiken o fattar ingenting så jag frågar en gång..Vad är inviduella val?

Redigerat av Slither
Skrivet

när du går i gymnasiet väljer du först en grundlinje som t.ex. natur. Sedan finns det inriktningar inom natur. T. ex. data/matte. Då läser man extra mycket matte och så och men alla de kurserna kanske man har.. vad e det? typ 2000 poäng. Men på en "helkurs" så måste man ha 2500 poäng så då måste man välja till lite ämnen som t.ex. filosofi.

Skrivet

Då kanske du kan förklara lite.

Jag har lagt märke till att det finns 2 spalter (iaf på pappret jag har) där det står Mitt Val och Beslut. Antar att Mitt Val betyder att det är här jag ska skriva, och Beslut det som gymnasiet beslutar om det?

Blocken förstår jag.

Såg också att man ska välja 1, 2 och 3:e-handsval. Ska man göra det i varje block eller bara i de man vill ha ur? Alltså, säg att jag vill ha nåt i block 1 och en annan kurs i block 2. Ska jag välja 2 och 3-handsval i alla block eller bara i block 1 och 2?

Skrivet

Jaha, två spalter? Beslut är mest troligt nåt som skolan ska fylla i.

För mig var det så här:

---------------------------------------------

Det fanns huvudämnen och kombinationsämnen.

I Mitt Val ska du fylla i vilket huvudämne du vill ha.

I 1,2 o 3:e-handsval ska du skriva i vilka kombinationsämnen du skulle vilja ha.

Exempel:

Du kanske väljer KURS A (200p) och KURS B (100p) för att få ihop 300 poäng.

Då ska KURS A väljas som Mitt Val och KURS B som förstahandsval.

Sedan ska ytterliggare två 100poängskurser väljas om KURS B skulle bli fullsatt. Dem skriver du in som andra- och tredjehandsval.

---------------------------------------------

Men det är ju inte säkert att det är likadant på gymnasiet du går i...fick ni ingen info om hur ni skulle fylla i det av mentorerna?

Skrivet

Vi fick lite information, jag skulle sökt upp syv innan lovet kom men hann aldrig.

Nä, så är det inte på mitt grejsimojs. Då vet jag iaf att det är olika...

Jaja, ska se om jag hinner boka in en tid innan nästa fredag.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...