Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

1. fel forum, jag fixar så det hamnar i Webbspel istället.

2. något mer utförligt svar, du måste ha en Event.

Eftersom du inte skriver hur mycket du vet, så kan jag inte veta hur jag ska skriva.

Gör en grundlig förklaring av det.

Vet du vad "kartvalen" som jag kallar dem, är för något?

I RPG Maker XP har jag för mig att du har fyra stycken, fyra knappar som du kan ändra mellan för att lägga in bakgrunden i spelen. De ser ut som kvadrater, en ruta har en kvadrat, den andra har två osv till fyra stycken. Tryck på knappen som har fyra stycken. Här kan du göra Events (betyder ungefär händelser).

Du vill som sagt göra så att han kan gå in i byggnader.

Då behöver du Move Events

Så använd det fjärde kartvalet som jag nyss skrev, och högerklicka i rutan där du har ingången till huset.

Du ska få en lista på olika grejer att göra, New Event, Move Event osv.

Välj Move Event (kan heta nåt annat på XP, något liknande iaf). Nu kan du helt enkelt välja vilken karta man ska hamna på och var. Svårare är det inte.

Skrivet

jag håller på med ett spel så jag vill kunna gå till in ett ett hus och kolla aksnke till och med köpa saker där inne sen så ska man också kunna gå till andra ställen som till ett slott mm

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...