💬
Logga in
Fuska.se

Emu

394 svar · startad

Om man har t.ex. 27000 kr i lön nu, skulle man ändå bara få 3000 € om vi gick med i valutaunionen. Då vore det ju absurt att ha samma penningsummor som vi har nu.

Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Euro tycker jag med för då kommer 10kr vara 1euro yngefär...

Handel med utlandet, resor, beställningar, slippa växla, alla förstår värdet (alltså om alla har samma blir det inte missuppfattningar). Ser endast fördelar med EMU.

Självklart ska vi ha Euro!

Nivå 11 · Veteranfuskare

Jag tycker också att vi ska ha Euro, jag tror att det skulle bli lättare för ekonomin då, så varför ska inte Sverige ha euro som de flesta andra länder i Europa?

För att folk har inte förstått att det bara blir bättre. Folk oroar sig för att allt ska bli dyrare, men det ända som får priserna att öka är skatterna.

Nivå 13 · Mästerfuskare

vad är det du snackar om? i många länder har familjer fått en sämre ekonomi pga valuta bytet.

8 Sep 2006

Vissa familjer kanske, men vad är viktigast, landet i stort eller vissa familjer. Det viktiga är att landet får en bra ekonomi, man kan inte ta hänsyn till alla, det finns alltid förlorare.

Vad jag snackar om? Du, jag vet mer än dig, och de flesta här.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Vissa familjer kanske, men vad är viktigast, landet i stort eller vissa familjer. Det viktiga är att landet får en bra ekonomi, man kan inte ta hänsyn till alla, det finns alltid förlorare.

Vad jag snackar om? Du, jag vet mer än dig, och de flesta här.

Du tror det ja, men moderaterna vill ju sänka ungf alla skatter men inte momsen, så , produkter kommer ej att bli billigare med hjälp av moderaterna nej.

Moms är ju skatt :S

9 Sep 2006
Nivå 11 · Veteranfuskare

Moms är bara den del av varan man köper som betals i skatt...tror jag.

Jag tycker Sverige ska gå ur EU. Alltså inte heller skaffa euro.

Ett medlemskap flyttar makten från sverige, och vi kan inte själva bestämma över ränta och liknande om våran ekonomi. EU kan omöjligt veta vad som är bäst för alla länder, och vad som är bra för det ena landet kan möjligt vara dåligt för det andra.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare

Låt sverige vara unika... det får ni tolka som ni vill då jag inta tänker vidarförklara.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Om alla länder har samma valuta, så förenklas internationella affärer.

Det är typ den enda anledningen jag vill ha EMU i Sverige, annars tycker jag inte att det är något och ha här. ;)

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Moms är ju skatt :S

Lär dig läsa.

Nivå 5 · Fuskare

Sverige ska ha kvar kronan! Bara onödigt att byta.

10 Sep 2006
↗ till inlägget

Sverige ska ha kvar kronan! Bara onödigt att byta.

Suck, har du ens läst ämnet, varför är det "onödigt". Det är den dummaste kommentar jag hört. Det finns inget onödigt med det. Det kommer stadga Sveriges ekonomi.

11 Sep 2006

Varför skulle det stadga Sveriges ekonomi då? ^^

Har för mig det går rätt bra för Sverige ekonomiskt nu, stämmer?

blir det så himla mycket lättare för företag? Jag menar de handlar väl ändå inte med kontanter?

Sen tycker jag det är kul att olika länder har olika valuta. Det är ju det som är mycket av känslan när man åker utomlands, att man handlar med andra pengar.

Senast ändrad:

Man kan inte tänka på vad som är kul, det går inte ut på att ha roligt. Sveriges ekonomi är inte bra, vi get ju bort hur mycket som helst, bidrag bland annat.

Ja, det blir mycket lättare för företag.

Vad har bidrag med EMU att göra?

Men det är roligt att ha roligt, räknas inte det?

12 Sep 2006

Roligt att har roligt... det går inte ut på att ha roligt! Allvar först, nöje sedan.

Bidragen ger Sverige sämre ekonomi. Sverige har inte bra ekonomi tack var dem.

Varför har vi överskott i statsbudgeten då? Sverige skall vara öppen för handel med HELA världen, nu är det bara EU hit och EU dit. Här måste man ju påpeka att ca en fjärdedel av Europas stater har euron som valuta och i hela världen sett är det bara en sjuttondel av länderna. Sveriges handel med exempelvis USA, Kina, Indien eller Japan påverkas inte av om vi har euro eller inte när dessa tre länder ej heller har det. De stora marknaderna finns ju ändå där och inte någonstans i Österrike eller Irland etc.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in