men det är fortfarande svårt att göra om sidan så värst radikalt - admin kan ju inte göra allt. som sagt kan han skaffa medarbetare, men vågar man exempelvis ge ut serverlösen och tillåtelse att modda om hela forumet till någon som du aldrig har sett, inte är 100% säker på vad personen heter, kan, eller hur bra den är på att beara konfidentiell information? det skulle åtminstone inte jag.
men admin har väl kompisar som kan göra det? nja, tveksamt om de i så fall har mer tid än micke, och dessutom lust. ganska få skulle nog vilja ta på sig ansvaret för att ex skriva om ett forum. kanske en inbiten person som verkligen älskar forumet. men då har vi problemet som jag nämnde i början istället.
vet inte om det är för att de inte gillar sidan, snarare att de tycker varken eller. och det är just det som är ett av felen! tror inte de tycker illa om sidan såvida de inte kommer från *den mörka sidan* (.nu) men de tycker inte att den är något särskilt och väljer att inte komma tillbaks. det är nog det största problemet och det var säkert det du menade Trayton. frågan är vad ska göras? det gäller snarast att hitta något unikt som ingen annan har, en riktig toppenfunktion.
lunar blev knappast mycket större än sina konkurrenter för att det var bäst från början. nix. det var för att det var de första som marknadsförde sig väl och dessutom hade nya, fräsha funktioner som uppdaterades.
känns som att fuska.se saknar just de nya, fräsha funktionerna som ingen annan har... visst, .nu har ingen "Gör din egen lista på spel" funktion men det känns ärligt talat inte så revolutionerande även om jag tycker att det är en kul och bra funktion för oss som är aktiva här.
nästa problem är nog spam och varningar som vissa inte verkar tycka höra till ämnet men enligt mig det är en del i det hela (snälla bli inte sur nu det är forumet och inte vem som skrev vad som vi ska diskutera). let me just xplain.
förutom att vi tappar många nya medlemmar så tappar vi även en del gamla. och de gamla medlemmarna hoppar verkligen inte av efter ett eller två år, eller mer, för att micke exempelvis inte har lagt in en "Gör-ditt-eget-spel" funktion. enligt mig drar de för att:
A. De tycker forumet har spårat ur.
B. De har fått en varning som de tycker är en smula onödig.
A. på grund av ex. spam som jag inte har ett bra förslag på hur det ska lösas, kanske annat bestraffningssystem.
B. tror inte nödvändigtvis pga att modden var för sträng, men man kanske inte vet riktigt varför man fick den. det står kanske "§1:11 och lite annat" och då är det inte helt lätt att lista ut. man kan höra av sig till modden om man inte redan känner att "nemen orka fuska man blir ju bara varnad och så är det spam och skit". den medlem som hoppat av som jag snackat mest med fick reda på tråden men inte så mycket mer av den aktuella moderatorn, och kände att han inte ville vara aktiv längre p.ga. det. har du varit medlem i tre år och aldrig åkt på en varning är det rätt jobbigt att åka på en för en liten struntsak - kanske så jobbigt att du hoppar av.
lite statistik då till sist:
cirka 7750 medlemmar av totalt cirka 10200 st som reggades efter nov 04 har inte skrivit ett inlägg. av de som reggades efter nov 04 har cirka 550 st skrivit mer än 10 inlägg. jämför med att: cirka 1350 av 5350 reggade innan nov 04 har skrivit mer än 10 inlägg... gah vi fortsätter med statistik av det senaste året istället.
cirka 600 av medlemmarna från senaste året har inte varit aktiva efter en vekca efter reggning.
vi kan väl säga att inte jättemånga lämnar forumet direkt. visst är 600 många men inte så många av 10200. totalt 1600 av alla medlemmar som skrivit något inlägg, har inte skrivit det senaste året.
källa: medlemslistan och reservation för felaktigheter.