Hemska nyheter kära medlemmar. Jag har surfat lite runt på fusksidor och konstaterat en tråkig sak. Fuska.se är den sidan med minst aktivitet.
Här har jag sammanfattat mina tankar om fuska.se och vad som bör göras.
Tecken på inaktivitet
Vi har cirka 15000 medlemmar här på sidan. Men hur många är aktiva? Hälften? Svaret är att inte ens en tiondel är aktiva. Tänk själva, hur många är inne varje dag? Nu (15.40) är tio medlammar online och på .nu sidan är 78 online, för att inte tala om vad som händer på kvällarna. Vi har inte heller lika brett fusksortiment. Medlemmen som skrivit mest på fuska.se har skrivit mest fusk har skrivit 210. På .nu sidan skrev han över 500 och tvåan på den sidan har en bra bit över 300. Deras topplista är hyfsat fetare än våran. Det som stör mig att de fusken inte heller har sämre kvalitet, snarare bättre.
Vad är orsaken till detta
Det kan finnas flera orsaker att fuska.se inte är lika populärt. Bland annat kan det vara för att det förekommer mycket spam, dåliga fusk och usla recensioner. Det finns faktiskt någon som hackat sig in på mitt account och spammat. Men i alla fall, annars kan det bero på att många av medlemmarna på .nu sidan en gång vart medlemmar här och tycker att det är moderatorernas fel. Jag vet några som anser att moddarna på fuska.se är för varningsglada. Får man en varning kan det få en att tappa lusten att fortsätta. På .nu sidan existerar inte sånt, vilket gör folk på bättre humör och ökar lusten att arrangera sig. Eller så kan det bero på layouten på fuska.se. Den verkar inte lika mysig eller välkommnande.
Strunt samma, vi klarar oss utan dem?
Vissa kan förståss tycka så, men det är inte sant. En fusksida är till för många människor, annars hade den inte blivit skapad. Den ska öppna möjligheter till många välgjorda fusk och möjligheter. Det behövs också medlemmar för att Micke ska kunna få tillbaka lite av pengarna han lägger ut på sidan via SMS. Utan medlemmar så finns det inget intresse för att bli VIP eller få FM. För att inte tala om alla döda forum. Inte är det mycket aktivitet i till exempel Macintosh, Sega forumen eller övriga konsoller. Faktum är att detta forum står still om man jämför med .nu's forum. Med andra ord, vi behöver mer medlemmar.
Lättare sagt än gjort
Nu har vi konstaterat att vi behöver medlemmar. Hur gör vi nu för att få hit dem? Det kan man fundera mycket på, men jag tycker nog att det bör rensas i fusk och recensions arkivet. Sen bör det bli lite ändring på systemet här på forumet. Kanske IPB inte är det bästa altenativet för forum. Det kanske blir bättre med något mindre där inte man får varningar (självklart ska man inte bryta mot regler, det ska straffas på annat sätt), inga fuskamynt eller denna design. Om man frågar mig så tycker jag att FuskaMynten är en bra idée men de skapar lätt spam och onödiga fusk och recensioner för att få mer. De skulle vi nog kunna klara oss utan. Sen kanske man bör göra om det lite mer till en community, det gillar folk.
Admin är ingen maskin, ska han göra allt?
Nej, det är sant. Micke har inte tid för att göra alla dessa saker. Han har ett liv och en fritid. Vad gör man då? Jo, man skaffar medarbetare. Jag vet att detta har kommit upp ett antal gånger, men det är faktiskt en bra idée. Inskaffa skribenter och kanske några mer moderatorer. Se förståss till vilka ni väljer. Men låt inte varningarna styra allt, då finns det inte så många kvar att välja på. Man kan vara duktig på att skriva även om man har en varning. När man sen kommit till det stadiet att man har mer moderatorer och aktiva skribenter som rensar runt på fuska.se och rensar alla misstag, så gäller det att fånga medlemmarnas intressen. Kom med erbjudanden, reklam (på ett bra sätt) och kanske något mer. Meningen är att när de väl kommit hit så ska det stanna för att de gillar nya fuska.se. Men det återstår ett problem. När allt är rensat, kommer det komma tillbaka recensioner och fusk med dålig kvalitet. Det kommer finnas där, men tack vara skribenterna så kan man bli bättre på att godkänna vilka som är värdiga. Därför bör spelvetande och skrivvilliga (skribenterna ska skriva egna på hög klass) medlmmar som gör ett bra jobb.
Slutsats
Med denna text vill jag att fuska.se ledningen ska förstå mer eller mindre att vi inte kan ha det så här, det blir inte bättre med tiden om man fortsätter. En extreme make over på fuska.se skulle behövas. Micke får bita ihop och kämpa för att nå de stora höjderna, och när han väl är där kan han stolt säga "Det var det värt". Jag vill också påpeka att jag inte gör någon som helst reklam för .nu sidan, jag behövde en sida att jämföra med.
Så kom igen nu grabbar och tjejer, låt oss skapa historia!