SwedenRockz Skrivet 10 December 2005 Rapport Dela Skrivet 10 December 2005 (redigerat) Som hockeyintresserad tänkte jag att det kunde vara kul att framföra sina åsikter om sporten. Ishockey VM är inte så stort, alla tar det inte på allvar (bland spelarna iaf). Men jag tycker alltid det är roligt och spännande att följa. Jag tänkte börja med att ta en titt på lagen och se vad som väntar oss. Jag tar det i bokstavsordning: Danmark - Nykomlingar i år som är intressanta. Finns en del kända spelare i laget som t.ex. Jens Nielsen, Kim Staal och Peter Hirsch som alla spelar i svenska Elitserien. Ska först och främst försöka hålla sig kvar i A-VM. Finland - En klar guldfavorit med alla NHL-proffs som vill spela och vinna på hemmaplan. De har bra bredd på alla positioner och kan bli svårslagna, speciellt inför hemmapubliken. Men det kan även vara ett minus för Finland, trycket på dem att de ska vinna... Japan - Kan i princip inte åka ut eftersom det måste finnas med ett asiatiskt lag i A-VM, vilket är pinsamt. Men de blir bättre (?) för varje år och kommer till slut att bidra med några överraskande resultat. Kanada - Kan aldrig räknas bort och tillhör helt klart en av guldfavoriterna. På målvaktsidan ser det mycket starkt ut med veteranen (i både NHL och VM sammanhang) Sean Burke och unge Roberto Luongo som slåss om första positionen. Bakom dem en bra Martin Biron kommer bli tredje målvakt. Mitt tips är att Kanada kommer spela alla målvakterna i någon match och sen bestämma sig för en när det gäller. Luongo är mitt tips till att bli den man väljer till slut, men det skulle inte överraska mig om det blev Burke som har mer rutin och som gillar att spela VM. På backsidan ser det däremot tunnt ut. I nuläget finns det fyra backar, endast en av dem är av dokumenterad klass. Det handlar om Eric Brewer som vann OS-guld med Kanada förra året och som är en mycket bra back. Jay Boumeester är en mcyket intressant ung back som var rookie (nykomling) i NHL den gågna säsongen. Honom ska man hålla ett öga på. Mathieu Dandenault är en skridskoskicklig back som även kan användas som forward. Craig Rivet gör inte så mycket väsen av sig, men är stabil. Offensivt ser det ljust ut och jag ser fram emot att se Kanada spela med det unga, hungriga lag de har i år (som de haft på senare tid iof). Här finns spelare som Dany Heatley, Ryan Smyth, Daniel Briere, Anson Carter, Mike Comrie, Patrick Marleau, Shane Doan, Chris Gratton, Kyle Calder, Kris Draper, Kirk Maltby, Krys Kolanos och Shawn Horcoff. Så på forwardsidan tror jag inte att det kommer några fler förstärkningar, kanske en. Däremot kommer det att förstärkas på backsidan de kommande dagarna. Lettland - Ett lag som alltid kan överraska. Med en storspelande Arturs Irbe i mål kan det bli ett par poäng, men det är frågan om Irbe kommer klara av det. Han har inte varit särskilt bra i år och börjar komma upp i åren. En outsider till en slutspelsplats. Ryssland - Man vet aldrig hur de ska prestera, men jag tror inte att de kommer gå långt i år. De försöker satsa på yngre, hungrigare spelare, vilket är ett plus. Men jag tror inte att de räcker hela vägen. De har inte det lilla extra som behövs för att vinna...Åker ut tidigt i slutspelet. Schweiz - Här är ett lag som kan överraska, både positivt och negativt. Förra året var det negativt, kanske blir det positivt i år ? Har inga riktiga stjärnor, men har inga direkta svagheter heller vilket kan vara en fördel om de vill slå vissa andra lag om en slutspelsplats. Slovakien - Förr förra årets vinnare ser starka ut även i år, kanske ännu starkare faktiskt. Här finns Peter Bondra, Zigmund Palffy, Miroslav s*tan, Richard Zednik, Josef Stumpel, Vladimir Orszagh, Ladislav Nagy och andra bra unga spelare. Backsidan är inte lika stark, men Lubombir Visnovsky och Radoslav Suchy är två erfarna och stabila backar. På målvaktsidan är det lite osäkert, som vanligt. Men Jan Lasak och Rastislav Stana kommer slåss om förstaplatsen. Lasak är den mer erfarne av de tvp och kommer antagligen spela när det gäller. Men här kommer nog dagsformen att avgöra. En klar guldfavorit. Slovenien - Visade redan förra året att de har en del bra spelare. Roligt om de kan hålla sig kvar i år igen...Förra året spelade Marcel Rodman en avgörande roll och kan han och några andra göra ett par mål per match samtidigt som defensiven håller, kan det bli kul i år igen... Sverige - I skrivande stund är det inte klart vilka förstärkningar Sverige får från NHL. Det kan bli Sundin, Näslund och Forsberg (även om han sagt att han inte kommer spela VM, men med Sundin och Näslund ?). Hur som helst tror jag allt kommer att hänga på vilka NHL-spelare som kommer att komma från NHL. Tycker inte de inhemska spelarna har visat tillräckligt, men några förstärkningar är redan klara. En av de viktigaste tror jag är Per-Johan Axelsson som tillför oerhörd energi och glädje i laget...Det kan smitta av sig och räcka långt. Tjeckien - Jagr, Lang och Hamrlik, det är bara några av de spelare som inte kommer vara med. Även Petr Nedved har blivit tvungen att strykas eftersom han spelat för Kanada tidigare (OS -94) och får då inte representera något annat land enligt reglerna. Det ser inte allt för ljust ut för Tjeckien i år, dock finns ett par intressanta namn med, som vanligt. I mål finner vi Tomas Vokoun som haft en bra säsong i Nashville. Han kommer antagligen bli förstemålvakt, men kul är att veteranen Petr Briza är tillbaka i landslaget igen. Briza har varit den bästa målvakten i tjeckiska ligan de senaste åren och är med igen. Backsidan ser lite tunn ut, men kan förstärkas. Modry och Spacek är de enda av klass som saknar Frantisek Kaberle som av någon konstig anledning inte blev uttagen av nya (huvud)tränaren Vladimir Lener. Offensivt finns ett par intressanta namn som t.ex. Martin Straka, Radim Vrbata, Josef Vasicek, Ales Kotalik, Jan Hlavac och David Vyborny. Intressantaste blir att följa de unga i Vrbata, Vasicek och Kotalik. Tyskland - Var kul att följa under OS förra året, men jag tror inte att de har så mycket att hämta i år. En slutspelsplats bör dock kunna ordnas, men inte mycket mer än så. Ukraina - Brukar spela ganska fult, speciellt när de hamnar i flermåls underläge. Har ett par giftiga anfallare som kan göra livet surt för motståndarlagen, men ska inte ha något med slutspelet att göra. USA - Finns väldigt många stjärnor, men ingen kommer till VM. Men det är vi vana vid. Tycker det är synd att så få bra, unga spelare kommer över och spelar i VM. De brukar vara hungriga och revanschsugna, men jag vet inte om det är ledningen som väljer att gå en anna väg. Ett tag var faktiskt Chris Chelios klar för VM, men han har sedan lämnat återbud pga personliga och familjeskäl. Jag tror snarare att han insåg att USA inte har något att hämta i VM med det lag han fick se. Intressanta spelare att hålla ögonen på är främst målvakten Ryan Miller och forwarden Adam Hall. Vitryssland - Vi vet vad som hände i OS. Tror inte det upprepar sig, men allt kan hända. Det roliga och intressanta är att Sverige möter Vitryssland i gruppspelet och Tommy Salo (antagligen) kommer att ställas mot dem igen...Men det här är inget lag som kommer gå långt. Österrike - Man vet aldrig var man har dem, antingen gör de ett plattfall eller så överraskar de och tar sig till slutspel. En spelare att hålla ögonen på är Tomas Vanek som spelat väldigt bra i college på andra sidan Atlanten. Guldfavoriter: Finland Kanada Slovakien Outsiders: Ryssland Sverige Tjeckien Slutspelslag: Lettland Schweiz Tyskland USA Inget med slutspelet att göra: Danmark Japan Slovenien Ukraina Vitryssland Österrike EDIT: Såg just att en ny regel är införd. I Kvartsfinalerna, semifinalerna och finalen kommer det att vara 4 mot 4 i Sudden Death under 20 minuter innan straffar avgör. Det är alltså 4 mot 4 som är nytt. Detta är intressant, vet inte riktigt varför man gör det eftersom det påverkar ganska mycket...Det bör bli öppnare spel och förre straffavgöranden på detta sätt, vilket iof är bra. Men jag vet inte om spelarna och tränarna kommer gilla det eftersom det kommer gälla mycket :P Redigerat 10 December 2005 av NisseN Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst jocke2004 Skrivet 10 December 2005 Rapport Dela Skrivet 10 December 2005 Slovakien vann int förra året, det gjorde Tjeckien ;) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SwedenRockz Skrivet 10 December 2005 Författare Rapport Dela Skrivet 10 December 2005 Oj då, Skrev det lite för fort så det tänkte jag inte på men nu är det ändrat :) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
# 21 Skrivet 10 December 2005 Rapport Dela Skrivet 10 December 2005 Men vad gulligt!!! Hur j*vla gammal är inte den där texten? Den är med all säkerhet kopierad. (Eftersom den är helt inaktuell) § 1.11 *låst* Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg