Hoppa till innehåll

Överljusfart

Vitdom

Rekommendera inlägg

Hur tror ni att man kommer upp i c (299 792 458 m/s)?

Jag tror att det har någonting med energin att göra..

Tillexempel.. man kan ju få fram energi med solljus med solceller..

Så fordonet måste ha flera miljoner mer energi-förbrukning. Det pga att ljuspartiklar typ inte väger något.. Men en bil ca 1000KG..

Jag tror också att fordonet måste vara extremt upphettad för att klara av hastigheten.. det för att varma atomer/monekyler rör sig snabbare!

Det enda jag vet som klarar av extremt höga temperaturer är Titan..

Men man måste ju också ha skydd mot G-kraften som uppstår mot männsikan i c det blir nog väldigt väldigt mycket! :P

Så.. Vad tror ni?

OBS!!!! :D Jag frågade min Fysik, Biologi, Kemi lärare om en del av min teori... Hon sa att det faktiskt var så! Jag frågade så här: " Om man tar en mycket kall sten och kastar den... Och sedan tar en mycker het sten och kastar den... Vilken flyger längst? " Hon svarade : " Den varma stenen flyger längre " !! Jag hadde rätt..! :)

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ljus är inte partiklar först och främst, det är ren energi. Förövrigt så går det inte att komma upp i en högre hastighet än ljusets hastighet, just för att man behöver energi för att röra sig och ljus är energi och inte behöver röra någonting utom sig själv. Men för attkomma upp i den hastigheten behöver man något som inte består av partklar utan något som inte väger nåt (fråga mig inte vad) och sen en hel massa energi bakom det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ENGULBanaaAaAaN

Det går inte att färdas fortare än ljuset. Helt omöjligt. Då skulle man komma fram innan man kom fram.

Det skulle vara ganska tufft
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...