Livstid är egentligen ett sätt att håna en människa(menar riktig livstid). Så för personen som har livstid är det bättre att döda den... Fast det ska bara vara för männsikor som har mördat någon... Tycker jag iaf.
Införskaffa Dödsstraff I Sverige?
Om det blir dödsstraff så tror jag inte att det straffet kommer användas rättvist.
↗ till inläggetJag skulle mått bättre ifall han skickades till sibiren 1 månad o sen avrättadesExakt, dödstraff kan förebygga många mord, precis som andra hårda straff. Mord skulle minska i Sverige om vi hade dödstraff. Uzamaki, skulle inte du må bättre om han vart avrättad?
Det viktigaste att påpeka här är att ALLA SOM FÖRESPRÅKAR DÖDSSTRAFF INTE HAR NÅGON SOM HELST ANING OM HUR EN MÄNNISKA FUNGERAR. Alla människor vid sina sinnes fulla bruk har en spärr som säger "Stopp!" så att man inte kan begå mord. Det betyder att straffet INTE HAR NÅGON SOM HELST INVERKAN PÅ BESLUTET ATT MÖRDA. Det handlar bara om hämnd när man vill ha dödsstraff. Allt annat är bortförklaringar för att försöka vara mänsklig. Och som sagt: Öga för öga gör hela världen blind.
↗ till inläggetDet viktigaste att påpeka här är att ALLA SOM FÖRESPRÅKAR DÖDSSTRAFF INTE HAR NÅGON SOM HELST ANING OM HUR EN MÄNNISKA FUNGERAR. Alla människor vid sina sinnes fulla bruk har en spärr som säger "Stopp!" så att man inte kan begå mord. Det betyder att straffet INTE HAR NÅGON SOM HELST INVERKAN PÅ BESLUTET ATT MÖRDA. Det handlar bara om hämnd när man vill ha dödsstraff. Allt annat är bortförklaringar för att försöka vara mänsklig. Och som sagt: Öga för öga gör hela världen blind.
Sedan så borde du veta att man inte skall dra alla över en kam.
↗ till inläggetVem skulle vilja sitta i fängelset l resten av sitt liv? hellre dödsstraff
Man sitter inte i en mörk cell dygnet runt och lever på vatten och bröd, fångarna har faktiskt det betydligt bättre än vi kan tänka hos. Om man ska jämföra det alternativet med döden, så varför inte sitta i fängelse då?
↗ till inläggetVem skulle vilja sitta i fängelset l resten av sitt liv? hellre dödsstraff
Jag har sett på någon dokumentär och fångarana har det ju för bra! De har tillochmed DVD spelare och PS2! Stereo och massa annat!
TV, Radio vet jag att dem har... Bekväma sängar, dem får det betydligt bättre än vad man får det på sjukhus och skolor.
↗ till inläggetHelt rätt, fångarnas mat koster rätt så mycket mer än skolmatenTV, Radio vet jag att dem har... Bekväma sängar, dem får det betydligt bättre än vad man får det på sjukhus och skolor.
Ska de sitta i fängelse ska de ha en hemsk tillvaro. En cell med en madrass och ett handfat och en toalett. Thats it. Fångarna i Sverige har det för bra.
Fängelset ska vara som Foxriver på Prison Break... Förlåt för att jag gick Off Topic men jag ville bara säga min åsikt!
↗ till inläggetKina som har runt en miljard invänare ligger inte nära USA:s nivå. Usa har runt 12 000 vapenmord om året, medans Japan har ungefär 32.Vill du höra en jättebra anledning till att USA har högre brottslighet ?
De har mycket mer invånare. Detta leder naturligtvis till ökad brottslighet.
Japan är 20gånger mindre än Sverige och knappast bara 32...
Ska vi slå vad?
Kolla på Bowling For Columbine. Där ser du. ;)
↗ till inläggetJapan är 20gånger mindre än Sverige och knappast bara 32...
Japan har 127miljoner invånare och det är väl det som är relevant.
Hemskt onödigt att lägga pengar på att hålla en fånge vid liv i hela hans karriär också. Bättre att skjuta huvudet, ellernåt.
↗ till inläggetJapan är 20gånger mindre än Sverige och knappast bara 32...
Sverige är bara större än japan till ytan. Invånar antalet i Japan är mycket större än i Sverige.
Hellre döda mördare, för det finns risk att den tar kål på någon annan igen.
Om vi har en riktigt ruskig pedofil som har åkt in i fängelse, så förtjänar han inte att bli stötad till döds i stolen. Det ena valet är ju kastrering. Dödsstraff borde inte komma på fråga. Brutalitet är inte ett sätt att styra ett samhälle. Det tar oss till högerextremistpolitiken (?).
Att man dödar en pedofil är att döda en vanlig människa.
Det pedofiler gör är om man tänker efter inte riktigt lika farligt som att en mördare dödar någon.
Så nej dödstraff i Sverige är inte att tänka på.