Jag förstår vad du säger, även om jag inte riktigt håller med. Varför förtjänar en person som har dödat andra människor att leva ? Varför skall han få fortsätta leva när hans oskylida offer plötsligt ryktes bort från livet ?
Införskaffa Dödsstraff I Sverige?
Men i de flesta fall så är offret faktiskt oskyldigt. Män som mördar sina fruar osv. I de fallen där offret inte är oskyldig så har han gjort något hemskt brott. Ifall offtet hade sex med mördarens fru så är han fortfarande oskyldig. Det är väldigt få människor som är tillräckligt skyldiga så att de förtjänar att dö
Man ska inte mörda honom, för att mord leder aldrig till några bra slutsatser. Mord ska aldrig användas av lagen. Aldrig.
Dels för att hindra återfall till brott, och för att den personen helt enkelt inte förtjänar att leva ?
Och hur vet man vem som förtjänar att leva och vem som inte gör det. En annan omöjlig fråga att svara på, i min syn så kan jag rabbla upp personer som inte förtjänar att leva medans om jag frågar en kompis så kommer den att rabbla upp en massa andra namn på personer som den inte anser förtjäna att leva. Vi har alla olika åsikter om vem som förtjänar att leva elller inte vi har alla fel i varandras ögon och därför kan inte en person eller en lag tala om för oss andra vem som förtjänar att dö för lagen är en annan persons sätt att se på tillvaron. Vi har alla våldsbenägenhet inuti oss vi kan alla döda alltså vi kan alla bli mördare. I krig blir alla mördare men då anses det inte som ett brott eftersom det helt enkelt är ett krig som det handlar om. Men om man ser det ur dödsstaffs synvinkeln så om jag är soldat och dödar en av de jag krigar mot då är jag en mördare då förtjänar jag helt plötsligt att dö.
Dödsstraff kan inte lösa några problem eftersom mördare födds på nytt varje dag. Vi kan inte stoppa mord från att ske igenom att döda alla som dödar andra eftersom det hela tiden kommer nya.
Men om det är krig det gäller så var det självförsvar, eller hur ?
Det är ju bara för att man dödar för sitt land i krig, mördar man någon är det inte samma sak.
Krig är ju däremot något helt annat. Men jag är ju även emot krig på alla sätt.
Vad tycker ni om att Saddam har dömts till döden nu då; Bra eller dåligt?
Emot dödsstraff överhuvudtaget,tveksam när det gäller saddam men.
Han borde istället sättas i ett riktigt mögligt fängselse och ruttna där tills han dör.
Jag tycker nämnligen att det borde vara värre att plågas 50 år i fängelse än att det tar slut på en minut om man får dödsstraff.
Dessutom är nog inte hängning så farligt,jag tror inte att det gör ont precis och det går ju ganska fort,det ända är väl att man får extremt svårt att andas.
Om jag skulle ha gjort nåt sånt Välja Dödstaff eller livstid Skulle jag tagit Dödstraff Jobbigt att sitta i fängelse resten av sitt liv
Tycker man ska ha dödsstraff för dom som har gjort riktigt grova brott.
Hängning leder till att du bryter nacken, inte stryps. Dessutom är det en mer förnedrande dödsprocess än exempelvis arkebusering, som Saddam Hussein åberopade.Dessutom är nog inte hängning så farligt,jag tror inte att det gör ont precis och det går ju ganska fort,det ända är väl att man får extremt svårt att andas.
Angående hängning, så finns det två möjliga utfall. Antingen att du stryps eller att nacken knäcks. Detta beror på fallhöjden. Vid lång fallhöjd så knäcks nacken och vid kort fallhöjd så stryps man.
T.ex, Saddam ska hängas så att nacken knäks. Han ska hänga där till hans avlider.
Knäcks nacken så dör man oftast omedelbart. Stryps man så tar det sin lilla tid.