💬
Logga in
Fuska.se

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?

650 svar · startad

↗ till inlägget

Man föds inte till mördare, man blir mördare själv. Det finns inga psykiska sjukdomar som gör att man vill mörda automatiskt, men man kan bli påverkad av samhället, genom att se våld med mera.

och det vet allvetaren? finns kanske nån sån sjukdom men vafan om samhälle har gjort som såna ska väl f*n samhället "läka" dom också
↗ till inlägget

Man föds inte till mördare, man blir mördare själv. Det finns inga psykiska sjukdomar som gör att man vill mörda automatiskt, men man kan bli påverkad av samhället, genom att se våld med mera.

Just det. Därför skall man arbeta förebyggande och då är det ju inte mördarens fel att denne blivit mördare.

12 Sep 2006

Nej jag tycker inte att man ska ha dödstraff

Då tänker mördaren så här.

Jag kommer inte få dödsstraff så jag kan gärna döda den jag hatar. Fängelserna här är ju så trevliga.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #345
↗ till inlägget

Jag kommer inte få dödsstraff så jag kan gärna döda den jag hatar. Fängelserna här är ju så trevliga.

Fängelset avskräcker redan men inte nog mycket. Det är jobbigt att sitta I fängelset men det är inte nog.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Hur vet du att det är jobbigt att sitta i fängelse? Det kan vara hur lyxigt som helsy

Det är det verkligen inte! Skulle du vilja sitta instängd i 14 år? Skulle inte tro det och det vill nog ingen annan heller. Man skulle bli uttråkad ganska snart.

Nivå 6 · Fuskare

Ingen människa vill vara i fängelset? och om man nu vill det så kan den personen sitta där i evigheter för ingen normal människa vill sitta i fängelset och är dom så onormala at dom vill sitta i fängelset så kan det va farligt att ha dom ute.

↗ till inlägget

Det är det verkligen inte! Skulle du vilja sitta instängd i 14 år? Skulle inte tro det och det vill nog ingen annan heller. Man skulle bli uttråkad ganska snart.

När man har mördat så ska man inte få välja vad man vill. Man förtjänar inte till demokratin då! Om det var en olycka eller nåt liknande så förtjänar man demokratin.
13 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg? Vad menar du med "man förtjänar inte demokratin om man har mördat". och man får väl knappast välja "vad man vill" om man nu får ett fängelsestraff.

Nivå 6 · Fuskare

Han skrev nog fel skulle jag tro... Annars blev det lite konstigt :/

Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Tror du någon vill det? Men har man begått något brott så vet man om riskerna. Man måste självklart straffa dem som gjort brott och därmed ta deras frihet.

Straffen i Sverige har under det senaste decenniet blivit betydligt mycket längre och har antalet brott minskat för det? Nej. Det finns inget samband mellan antalet brott och hur stränga straffen är. Den enkla förklaringen till det är att då när någon begår ett brot tänker de inte åka fast. Om någon t.ex. gör ett inbrott så tänker ju inte denne att: "straffen är så lindriga för inbrott, så det gör inget om jag åker fast". Vid stränga straff tänker de inte heller att: "straffen är så stränga så jag avstår nog från att begå det här brottet". I båda fallen tänker de nämligen att: "jag kommer säkert inte att åka fast" och därför är det mycket viktigare att satsa förebyggande genom att skapa en attityd som tar skarpt avstånd från allt olagligt. Med mord är det ju lite annorlunda, eftersom förövarna är antingen sjuka eller desperata. Sjukdomen går till stor del att förebygga genom att man skapar ett tryggt samhälle där alla kan leva i fred, men brott som görs i desperation kan vara lite knepigare, då befinner sig människan nämligen i ett tillstånd då man anser att mord är den enda utvägen.

↗ till inlägget

Alltså man ska inte ha rätt till och överklaga för att man får sitta i 14år om man mördat någon.
14 Sep 2006
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Alltså man ska inte ha rätt till och överklaga för att man får sitta i 14år om man mördat någon.

WOW... det var det dummaste jag någonsin har hört med den logiken så skulle människor som felaktigt dömts för mord alltså få sitta tiden ut trots att dom är oskyldiga..

nice

Hur ska man veta vem som är oskyldig? Bättre att fänglsa en för mycket än en för lite.

↗ till inlägget

Om man har bevis för mördaren så ska den inte ha rätt till en överklagelse.

Det här är alternativen som jag gillar.

Dödsstraff

Fängelse med minst 60år och inte bra mat.

Kunde inte sagt det bättre DonKeN, varför ska man kunna överklaga om man är motbevisad.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Om man har bevis för mördaren så ska den inte ha rätt till en överklagelse.

Det här är alternativen som jag gillar.

Dödsstraff

Fängelse med minst 60år och inte bra mat.

VA? om bevisen talar för den dömde så ska han inte kunna få rätt till att överklaga? vad är det för fel på dig...

Ni är ju inte kloka... rättssäkerhet är en grundförutsättning för att en demokrati ska fungera..

Senast ändrad:

Beror på vad det är för bevis. Visar det att den går fram och skjuter personen bara. Då har man inte rätt till överklagelse. Varför ska man ha rätt till och överklaga när man har mördat någon. Man har inte rätt till och leva längre ens.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in