Cartman Skrivet 5 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2004 :blink: Kan nån nåt om Irland Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
FuskFreddie Skrivet 5 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2004 HärVar det lite! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CiR3 Skrivet 5 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2004 Jag hade en skit lång uppsats på datorn men jag råkade ta bort den *sorry* Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Schassen Skrivet 8 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2004 gå till närmaste biblotek och be om böcker om Irland Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 8 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2004 CiR3 och Schassen, om ni inte har nått vettigt att komma med, så skriv inte!!! :angry: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shadow of Darkness Skrivet 12 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 12 Februari 2004 Jo jag har lite här: IRLAND På 400-talet e Kr kom kristna missonärer till ön för att kristna befolkningen, kelterna.En av missonärerna var munken Sankt Patrick som är öns skyddshelgon.Enligt en legend fick han alla ormar och paddor att försvinna från ön när han ringde i en klocka och idag finns det faktiskt inga ormar på ön.På slutet av 700-talet kom vikingarna.Deras härjning varade ända fram till 1014 då de blev besegrade.Vikingarna anlade flera städer längs kusterna, bl a Dublin och Limerick.Engelsmännen tog makten över ön i slutet av 1100-talet.Irland blev självständigt år 1921 men forfarande tillhör Nordirland Storbritannien. DEN STORA HUNGERN I slutet av 1840-talet drabbades befolkningen på Irland av en katastrof potatispesten.Tre år i rad slog skörden fel.Av de drygt åtta miljoner människor som bodde på ön dog en miljon och lika många emigrerade till framför allt USA.Utvandringen fortsatte och öns befolkning halverades.Idag bor det fler irländare i Usa än det bor på Irland. DEN GRÖNA ÖN Den viktigaste näringen på Irland är jordbruk.I det milda och fuktiga kustklimatet växer gräset hela året.Den goda tillgången på bete gör att boskapsskötsel är den viktigaste delen av jorbruket.Kött exporteras till Strobritannien och övriga EU-länder.Det som odlas mest är rotfrukter och korn.En del av kornet används vid öltillverkning.I Dublin finns det stora bryggeriet Guinness som också är ansvarigt för Guinness rekordbok.I floderna t ex Shannon och runt kusterna finns det gott om fisk. NATURTILLGÅNGAR Eftersom det är ont om skog och kol på Irland eldar man med torv från de många torvmossarna.När man har skurit ut torven måste den torka då den till nio tiondelar består av vatten.På Irland finns också Europas strörsta zinkgruva.Utanför sydkusten har man hittat naturgas och olja. EN LTTERÄR Ö En av världens mest kända barnböcker Gullivers resor är skriven av den irländske domprosten Jonathan Swift i början av 1700-talet.Det finns många berömda författare på Irland och flera av dessa har fått nobelpris. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Fusk-Tobbe Skrivet 29 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 29 Februari 2004 det var ju mycket Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst sacha Skrivet 29 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 29 Februari 2004 det var ju mycket japp en hel del Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ullbergan Skrivet 29 Februari 2004 Rapport Dela Skrivet 29 Februari 2004 jag kan lite men de e ganska onödit jag tror det va så hära det säjs ju att irländarna brykar va räd håriga med et e bara 4% av irlands befolknig som e röd håriga Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Bobby Orr Skrivet 30 Mars 2004 Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2004 Det var något men det finns mycket mer. Sök på Google Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 1 April 2004 Rapport Dela Skrivet 1 April 2004 Jag vet vad IRA är det är faktiskt en anti-terrorist organisation i irland. den är väldigt viktig i en uppsats. fick ett VG för jag hade det med i min uppsats sa läraren. IRA=irish republik army Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.