Hoppa till innehåll

Rpg Maker Xp Egen Rtp


zelda-boy
 Dela

Rekommendera inlägg

okej jag vet hur man gör det är ganska enkelt faktiskt men jag orkar inte skriva nu så jag ger er text jag lärde mig den ifrån

 

på engelska:

 

Ok, so have you ever gone to Game>RTP Selection while working in RMXP and wondered what to do there? Well now you know! Okay, maybe not now, but soon, young cricket seed, soon...

 

1) First of all:Open up My Computer, then go into C:. Go to Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS. Here you see a folder called Standard.

 

2) Now copy the folder and paste it in the same directory that Standard is in. Rename it what you wish, and change all the resources inside to fit your needs.

 

I made a sample Pokemon one, so for the sake of comprehension and babies, let's use this as an example:

3) Run C:\Windows\regedit.exe. (If you can't edit the registry because it has been disabled or your account does not have permission, then you're outta luck. I suppose you could ask someone) Anyway, go to HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Enterbrain\RGSS\RTP.

 

4) Now make a new string, and name it whatever you want the RTP to be called. I named mine Pokemon. Double click it to edit the value, and put in the path of the RTP resources. They don't have to be in C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS, they could be anywhere, but that way it's organized.

 

So my RTP thing on regedit looks like this now:

 

(Default) REG_SZ (value not set)

Pokemon REG_SZ C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS\Pokemon\

Standard REG_SZ C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS\Standard\

 

5) Now open RMXP, then go to Games>RTP Selection. For RTP 2, select your new RTP. Cool, huh?

 

Sure, this may be bad, since someone may not have the specific RTP that a game is made with. But a guy could say "My game uses the Future, Standard, and Lord of the Rings RTP". So you could make sure people have those. I guess we could make a giant RPG-RMXP RTP, or a couple. I dunno, the concept is new to me too.

 

 

 

 

bli inte arg på mig nu för att det är på engelska vill du ha svenska så översätt själv och gör en topic med översättningen

 

ok jag kan hjäpa er lite dåra

 

1) First of all:Open up My Computer, then go into C:. Go to Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS. Here you see a folder called Standard.

svenskt:gå in på den här datorn sen hårdisk C: sen in i mappen program

sen mappen delade filer sen mappen enterbrain sen mappen RGSS där inne ser du en map med namnet standard där inne ligger faktiskt standard RTPn...

 

4) Now make a new string, and name it whatever you want the RTP to be called

 

svenskt:gör ett nytt sträng värde (det heter så i regedit) och som namn´:vad du vill att din rtp ska heta...

 

klura ut resten själv

Redigerat av zelda-boy
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mega93

Mega99 till undsättning.

 

Kan vara några stavfel eller så men ni får nöja er med det som ges.

 

[ÖVERSÄTTNING]

 

 

Okej, så har du någonsin gått till Game>RTP Selection medan du arbetat i RMXP och undrat vad man gör där? Nu vet du det! Okej, kanske inte nu, men snart.

 

1) Föst ska du öppna Den Här Datorn, gå sedan till C:. Go to Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS. Här ser du en mapp vid namn Standard.

 

2) Kopiera nu mappen och klistra in den. Döp den till vad du vill, och ändra alla filer i mappen så de passar dina behov.

 

 

Jag gjorde ett test Pokemon en gång, så för den saken av uppfattning och ungar (Mega99: Ska det verkligen översättas så?), låt oss använda ett exempel:

3) Kör C:\Windows\regedit.exe. (Kan du inte ändra registret för att det blivit spärrat eller att din inloggning inte har tillräckligt med tillgång, då har du slut på tur. (Jag förmodar att du skulle kunna fråga någon)

Hursomhelst, gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Enterbrain\RGSS\RTP.

 

4) Gör nu en ny rad och döp den till det du vill att RTP:en ska heta. Jag döpte min till Pokemon. Dubbelklicka på den för att ändra värdena. och skriv in vägen till RTP filerna (den mappen du klistrade in).

De måste inte vara i C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS, de skulle kunna vara var som helst, men det är så det är organiserat.

 

Så min RTP sak på regedit ser ut så här nu:

 

(Default) REG_SZ (value not set)

Pokemon REG_SZ C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS\Pokemon\

Standard REG_SZ C:\Program Files\Common Files\Enterbrain\RGSS\Standard\

 

5) Öppna nu RMXP, gå sen till Games>RTP Selection. För RTP 2, Välj din nya RTP. Coolt va?

 

Visst, detta kan vara en dålig idé, eftersom någon kanske inte har precis den RTP du använder i ditt spel. Men en gubbe skulle kunna säga "Mitt spel använder sig av Future, Standard, och Lord of the Rings RTP". Så du kan försäkra dig om att personerna har dem. Jag förmodar att vi skulle kunna göra en gigantiskt RPG-RMXP RTP, eller ett par. Inte vet jag, det är nytt för mig också.

Redigerat av Omega99
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...